شناسهٔ خبر: 67281593 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن مطرح کرد:

الزام بانک‌ها به پرداخت ۲۰ درصد از کل تسهیلات خود به نهضت ملی مسکن

پناهی گفت: کم توجهی بانک‌ها به قانون اختصاص ۲۰ درصد تسهیلات بانکی به بخش مسکن باعث شده که سازندگان برای اجرای پروژه نهضت ملی مسکن پای کار نباشند.

صاحب‌خبر -

در حالی که طبق قانون جهش تولید مسکن باید تمامی بانک ها برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن پای کار بیایند و بتوانند زمینه را برای تسریع روند ساخت وساز مسکن توسط سازندگان و یا خود متقاضیان فراهم کنند اما شاهد آن هستیم که در این بین کوتاهی هایی از سوی بانک ها می شود و متاسفانه هیچ کدام از بانک ها به ویژه بانک های خصوصی پای کار برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن نمی آیند و همین موضوع باعث شده که دیگر سازندگان هم انگیزه ای برای ادامه کار نداشته باشند.

 اگر منابع مالی لازم برای پروژه های نهضت ملی مسکن تامین شود به طور قطع بازار مسکن از رونق بیشتری برای ساخت برخوردار خواهد شد این در حالی است که بسیاری از سازندگان ومتقاضیان معتقد هستند که بانک ها به راحتی به کارکنان خود تسهیلات پرداخت می کند اما ما به عنوان سازنده باید چشم انتظار پرداخت تسهیلات ساخت باشیم.

پناهی عضو انجمن انبوه سازان مسکن در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه متاسفانه همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به هیچ عنوان متناسب با قانون جهش تولید مسکن نیست گفت: طبق قانون جهش تولید مسکن باید بانک ها ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به حوزه  مسکن اختصاص دهند که در این بین بانک ها هیچ کدام به این مصوبه عمل نمی کنند. بانک ها همچنان رویه بی اعتنایی به قانون را در پیش گرفته اند.

وی ادامه داد: با وجود دستورات رئیس جمهور شهید در شورای عالی مسکن اما بانک ها تمایلی به پرداخت تسهیلات ساخت ندارند و همین موضوع باعث شده که روند ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن با کندی روبرو شود و آمارها نشان می‌دهد که  سهمیه هایی که برای  آنها در نظر گرفته شده پرداخت نشده است.

پناهی با بیان اینکه طبق قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها باید ۲۰ درصد از کل تسهیلات خود را به نهضت ملی اختصاص بدهند، اما این رقم در زمان حاضر حتی ۵ درصد نیز نیست گفت: کُند بودن روند پرداخت تسهیلات بانکی یکی از موانع جدی بر سر راه نهضت ملی مسکن است، که باید این اقدام از طریق کاهش اعتبارات بانک های متخلف جبران شود.

وی اظهار داشت: تمایل بانک‌ها بیشتر به این سمت است که تسهیلات خود را برای خرید، تجارت و یا مشارکت که دوره بازپرداخت آن بلندمدت نیست پرداخت کنند و خیلی به طرح‌های بلندمدت مانند مسکن تمایلی ندارند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها را مکلف کرده که حداقل ۲۰ درصد از کل تسهیلات خود را به نهضت ملی مسکن اختصاص بدهند، اما به بهانه‌های مختلف از جمله نداشتن اعتبار امروز این رقم حتی ۵ درصد هم نیست.

او افزود: پیگیری ها برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن توسط تمامی بانک ها می‌تواند زمینه ساز اجرایی شدن هرچه سریعتر پروژه های نهضت ملی مسکن در کشور شود.

عضو انجمن انبوه سازان بیان کرد: طبق  قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها مکلف شدند تا سالانه ۳۶۰ هزار میلیاردتومان از تسهیلات بانکی خود را به بخش مسکن تخصیص بدهند.

خبرنگار: محبوبه کباری

نظر شما