شناسهٔ خبر: 67281498 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

ساخت دستگاه موج نگار جهتی در داخل کشور

صاحب‌خبر -

دستگاه موج نگار جهتی به منظور برداشت مشخصات جهتی موج در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی ساخته شد.

ساخت دستگاه موج نگار جهتی در داخل کشور
تین نیوز

دستگاه موج نگار جهتی به منظور برداشت مشخصات جهتی موج در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی ساخته شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدمسعود محموداف، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و مجری این طرح در این باره، گفت: شناخت پدیده های مختلف از جمله اقلیم هوا، رژیم موج و جریان و سایر پدیده های طبیعی، مستلزم داده برداری میدانی با دسترسی به تجهیزات به روز و دقیق است. لذا به همین منظور دستگاه موج نگار جهتی با هدف شناخت رژیم موج محیط های دریایی و اقیانوسی طراحی و ساخته شد.

محموداف ضمن اشاره به قیمت بالای تجهیزات اندازه گیری هیدرودینامیکی و از طرفی محدودیت خرید و واردات این تجهیزات از کشورها به دلیل تحریم های ظالمانه، اظهار کرد: به دلیل تحریم ها از بهره برداری خیلی از دستگاه های نوین بین المللی بی بهره هستیم. بنابراین در سال های اخیر سعی شده که نگاه ویژه ای به موضوع ساخت تجهیزات اندازه گیری میدانی در پژوهشگاه ایجاد شود.

وی ادامه داد: به همین منظور در قالب یک طرح فناوری که مصوب شورای پژوهش و فناوری است، موفق به ساخت دستگاه موج نگار جهتی در پژوهشگاه شدیم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه اقیانوس شناسی با بیان اینکه با استفاده از این دستگاه قادر خواهیم بود طیف دوبعدی امواج را استخراج کنیم، خاطرنشان کرد: این دستگاه دوره آزمایش های اولیه خودش را طی کرده و به مرحله ای رسیده که قرار است برای اولین بار در دریا به آب انداخته شود. این آزمایش ها در سواحل جنوبی و دریای خزر اجرایی خواهد شد.

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی، وی در بحث صرفه جویی ارزی در ساخت این دستگاه که با همکاری دانشگاه علم و صنعت ساخته شده است، گفت: ساخت این دستگاه حدود ۷ تا ۸ هزار دلار برای کشور هزینه در بر خواهد داشت که در مقایسه با نمونه خارجی حدود ۹۰ درصد صرفه جویی برای کشور به همراه دارد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی، افزود: بعد از گذراندن مراحل نهایی داده برداری آزمایشی، مرحله تولید سفارشی و فروش را در دستور کار قرار خواهیم داد و تمامی دانشگاه ها، سازمان های دریایی و پژوهشگران و همچنین شرکت های مشاور می توانند از این دستگاه استفاده کنند. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

برچسب‌ها:

نظر شما