شناسهٔ خبر: 67281293 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

حمایت صادراتی از محصولات دانش‌بنیان فناور

صاحب‌خبر -
مدیر کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست ‌جمهوری از تنوع حمایت‌های صادرات دانش‌بنیان از تامین ارز تا اخذ استانداردها گفت.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، راضیه کهنسال با اشاره به حامیان گسترده صادرات دانش‌بنیان اظهار کرد: حمایت‌های موجود برای این حوزه را به طور کلی می‌توان در سه بخش حمایت‌های ارزی، حمایت‌های گمرکی و آیین‌نامه تسهیل دریافت استانداردهای بین‌المللی طبقه بندی کرد. حمایت‌های ارزی شامل تسریع تخصیص ارز و تسهیل رفع تعهدات ارزی، تسهیلات تعرفه واردات و تخصیص خط اعتباری برای خریداران محصولات دانش‌بنیان در کشورهای هدف است. حمایت‌های گمرکی نیز موارد متعددی نظیر معافیت از پرداخت حقوق گمرکی، معافیت از سود بازرگانی، معافیت از عوارض صادراتی، واردات مقطعی بدون انتقال ارز، تسهیلات استاندارد اجباری، فعالان اقتصادی برگزیده (AEO)، ترخیص اضطراری کالا، واردات و صادرات موقت و تسهیلات ترخیص نسیه را شامل می‌شود.

کهنسال با اشاره به بازوهای حمایتی و اجرایی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی گفت: از مهم‌ترین این ابزارها می‌توان به کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری، باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان، خانه‌های نوآوری و فناوری، شرکت‌های مدیریت صادرات و کارگزاران صادرات اشاره کرد.

مدیر باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان و کریدور صادرات و تبادل فناوری معاونت علمی ادامه داد: برای حمایت از صادرات دانش‌بنیان، ابزارهای مختلفی اعم از ابزارهای تبلیغاتی، تحقیقات بازار، نشست تجاری بین‌المللی، ارسال نمونه محصول، بازاریابی خارجی، عارضه‌یابی و توسعه کسب و کار، حضور در مناقصات بین‌المللی، ثبت محصول یا دارو و علائم تجاری، اخذ گواهینامه‌های محصولی، طراحی صنعتی و ساخت، آموزش بازرگانی، نمایشگاه‌های خارجی و پاویون ملی، منتورینگ و مشاوره صادرات را داراست که هر کدام به سهم خود زیرشاخه‌های مختلفی را شامل می‌شود.

وی گفت: برای مثال راهبری و مشاوره صادرات که از طریق پیشخوان مشاوه صادرات و واردات ارائه می‌شود، بخش‌های مختلفی بازرگانی بین‌المللی و فرآیندهای صادرات، استراتژی صادرات، حمل و نقل بین‌الملل، نقل و انتقال ارزی، مذاکرات و مکاتبات تجاری بین‌الملل را شامل می‌شود. این حمایت‌ها از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تا سقف 40 ساعت در سال ارائه می‌شود.

مدیر باشگاه شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان و کریدور صادرات و تبادل فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست ‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مدل ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق اظهار کرد: طرح ایده، مطالعات اولیه و تدوین چهارچوب ارزیابی طی سال‌های 1397 و 1398 انجام شد اما در نهایت در شهریور 1402 مدل جدید ارزیابی و اتوماسیون فرایند اجرایی شد.

کهنسال تصریح کرد: بر این اساس معیارهای ارزیابی و رتبه‌بندی موارد مختلفی اعم از لزوم ساخت ایران بودن، دارای تیم تحقیق و توسعه متخصص، دارای توان تولید انبوه، وجود مجوزهای لازم کیفیت عملکردی، سابقه فروش داخلی، سابقه صادراتی، وجود محصول با فناوری پیشرفته (Hi-Tech)، کیفیت مطلوب از نظر طراحی صنعتی، دارای رفتار حرفه‌ای در تعاملات بین‌المللی، دارای وب سایت مطلوب به زبان انگلیسی، دارای رقابت از نظر قیمت، ظرفیت ارائه خدمات پس از فروش بین‌المللی، دارای تاییدیه‌ها و استانداردهای بین‌المللی و دارای پتنت و یا عدم نقض نقض پتنت بودن را شامل می‌شود.

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما