شناسهٔ خبر: 67281263 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

از اساسنامه منطقه آزاد سرخس و دوغارون چه خبر؟

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری صنعتی سرخس و دوغارون گفت: اساسنامه منطقه آزاد دوغارون به تصویب شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی رسیده و اکنون در دستورکار ابلاغ دولت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری صنعتی سرخس و دوغارون اسفند سال گذشته در مصاحبه‌ای با قدس خراسان اعلام کرد اساسنامه منطقه آزاد دوغارون تا اردیبهشت ۱۴۰۳ تصویب و تا پیش از خرداد سال آینده، این منطقه آزاد آماده بهره‌برداری است. برای پیگیری این موضوع به سراغ محسن پوراحمدی رفتیم تا از او چرایی و علت محقق نشدن این امر را جویا شویم.

وی در این باره گفت: اساسنامه منطقه آزاد دوغارون به تصویب شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی رسیده و اکنون در دستورکار ابلاغ دولت است.

اساسنامه منطقه آزاد دوغارون در انتظار تأیید شورای نگهبان

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری صنعتی سرخس و دوغارون توضیح داد: پیش از آنکه تصویب نامه‌های شورای عالی مناطق آزاد براساس ماده ۱۹ آیین‌نامه داخلی دولت توسط آقای مخبر ابلاغ شود، معاونت حقوقی ریاست جمهوری باید درباره موارد حقوقی مصوبات اعلام نظر ‌کند. اکنون معاونت حقوقی ایراد کوچکی به یکی از مصوبات شورای عالی مناطق آزاد به‌جز مصوبه منطقه آزاد دوغارون وارد کرده و این مشکل در حال رفع شدن است و با رفع این ایراد، پیش از تغییر دولت این اساسنامه ابلاغ می‌شود.

پوراحمدی ادامه داد: همچنین اساسنامه شرکت‌های دولتی پس از ابلاغ دولت باید توسط شورای نگهبان تأیید شود و چون این اساسنامه مطابق با اساسنامه‌های قبلی مناطق آزاد است و هیچ تغییری نکرده، بعید است ایرادی به آن گرفته شود. بنابراین پس از تأیید توسط شورای نگهبان، بلافاصله هیئت مدیره و مدیرعامل آن مستقر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده این انتظار را داشتیم که تا پایان خرداد منطقه آزاد دوغارون آماده بهره‌برداری شود؛ اما با توجه به حادثه دردناک سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و شهادت ایشان و هیئت همراهشان نتوانستیم طبق برنامه پیش برویم. اکنون نیز در حال پیگیری هستیم تا در دولت سیزدهم این اتفاق بیفتد.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری صنعتی سرخس و دوغارون با بیان اینکه درباره منطقه آزاد سرخس، دولت با آستان قدس رضوی به دنبال رفع موانع هستند، گفت: با توجه به اینکه آستان قدس رضوی بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در سرخس سرمایه‌گذاری کرده و زیرساخت‌هایی همچون فرودگاه، جاده، اتوبان، افزایش ظرفیت ریلی، فیبر نوری، آب، برق و سایر امکانات از جمله انبار، سوله، سردخانه، امکانات لجستیکی و زیرساخت‌هایی برای حوزه صنعت و معدن فراهم کرده است، انتظار دارد  دارایی‌هایی که در سرخس سرمایه‌گذاری کرده، به خزانه آستان قدس رضوی بازگردد. در این زمینه سعی می‌کنیم دغدغه آستان قدس را رعایت کنیم که اختلالی ایجاد نشود و این دارایی‌ها از امتیاز منطقه آزاد بهره‌مند شوند و ارزش‌افزوده پیدا کنند تا توسعه بیشتر رقم بخورد.

اساسنامه منطقه آزاد سرخس هنوز به جمع‌بندی نرسیده است

پوراحمدی بیان کرد: با توجه به اینکه آستان قدس انتظار دارد خواسته‌ها و نظراتش در اساسنامه اعمال شود، پیشنهاد داده که هیئت مدیره توسط آستان قدس رضوی معرفی شود. به همین دلیل هنوز اساسنامه منطقه آزاد سرخس در شورای عالی منطقه آزاد و دولت به جمع‌بندی نرسیده است.

وی ادامه داد: در این زمینه مکاتباتی صورت گرفته و نشست‌هایی با آقای مخبر، معاون حقوقی رئیس‌جمهور و فقهای شورای نگهبان داشتیم و مذاکراتی انجام دادیم تا در زمینه اساسنامه منطقه آزاد سرخس دیدگاه دولت را به آستان قدس رضوی نزدیک کنیم و به توافقی برسیم تا نمایندگان و وکلای آستان قدس در هیئت مدیره بتوانند بر رعایت موقوفه نظارت داشته باشند.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری صنعتی سرخس و دوغارون متذکر شد: مردم منطقه و مسئولان استان نیز دغدغه دارند که زودتر منطقه آزاد سرخس رونق بگیرد تا ارتباطات با آسیای میانه، جاده ابریشم و کریدور شرق به غرب برقرار شود و هاب لجستیک سرخس بتواند نقش مهمی در اقتصاد کشور و استان ایفا کند و بتوانیم از این موهبت استفاده کنیم.

پوراحمدی درباره ملزومات راه‌اندازی مناطق آزاد عنوان کرد: طبق تبصره۲ قانون ایجاد منطقه آزاد سرخس و دوغارون، ما باید فاز نخست عملیات اجرایی منطقه را راه‌اندازی کنیم؛ یعنی منطقه را محصور کرده، در مبادی ورودی و خروجی گمرک را مستقر کنیم. سپس نقشه اولیه منطقه را طراحی کرده و برای حوزه سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی و کسب‌وکارهای مختلفی را طراحی کنیم. بر این اساس با اصناف، انجمن‌ها، کارگزاران، علاقه‌مندان و متقاضیان سرمایه‌گذاری و فعالان اقتصادی شهرستان و استان مذاکراتی انجام دادیم، تقاضاهایشان را دریافت کرده و کسب‌وکارهایی را که پیشنهاد دادند، برنامه‌ریزی کردیم و به‌دنبال فراهم کردن زیرساخت متناسب با ظرفیت‌های لازم برای کسب‌وکارها هستیم تا اگر پروژه‌ها به آب و گاز نیاز داشته باشند، آن را تأمین کرده و این موارد را در برنامه‌ریزی‌ها در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: در سرخس ۲هزار و ۲۰۰ هکتار را برای فاز لجستیک، صنعت، تولید، مسائل مربوط به فناوری و کالای تجاری و موضوعات مختلف در حوزه صادرات مجدد و بسته‌بندی پهنه‌بندی کردیم. در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دادیم و با مهندسان مشاور نیز نشستی را برگزار کردیم تا پهنه‌بندی‌ها متناسب با متقاضیان سرمایه‌گذاری صورت بگیرد و به محض اینکه اساسنامه منطقه آزاد تصویب و هیئت مدیره مستقر شدند، این جانمایی‌ها صورت ‌بگیرد و از متقاضیان برای آغاز فعالیت دعوت شود تا قراردادشان را منعقد کنند و واگذاری‌ها انجام شود.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری صنعتی سرخس و دوغارون با بیان اینکه در منطقه دوغارون نیز حدود ۱۲۰ هکتار بخش موجود را محصور کردیم که آماده بهره‌برداری است، گفت: فاز نخست طرح توسعه نیز ۲۴۰ هکتار است که در نقطه بالاتر از وضع موجود، آن را طراحی کردیم. در اینجا نیز به همان شکل پهنه‌بندی، فازبندی، جانمایی و تفکیک را انجام می‌دهیم.

تهیه حوزه‌های مختلف بازار مشترک ایران و افغانستان 

پوراحمدی بیان کرد: حوزه‌های مختلف بازار مشترک ایران و افغانستان را تهیه و صنایع فناور، لجستیک، تخلیه و بارگیری و ترانشیپمنت، خدمات تجاری، مسائل اداری و رفاهی و حوزه‌های اقامتی را نیز در منطقه دوغارون برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در حال توسعه موضوعات مربوط به شهرک صنعتی هستیم تا ان‌شاءالله آنجا نیز رونق پیدا کند و زون بعدی منطقه آزاد را برای آنجا تهیه کنیم. همچنین برای تأمین زیرساخت‌هایی همچون گاز، آب و برق مذاکراتی انجام داده‌ایم تا این منابع به آن ۲۴۰ هکتار متصل شوند.

وی متذکر شد: فاز یک منطقه آزاد دوغارون آماده است و در حال انجام کارهای مطالعاتی آن هستیم تا پس از اینکه هیئت مدیره شکل گرفت، بتوانیم زمین‌ها را ارزیابی کرده و مطابق دستورالعمل واگذاری زمین، آن‌ها را به سرمایه‌گذاران متقاضی واگذار کنیم. امیدواریم در یکی دو سال آینده اتفاقات خوبی در منطقه دوغارون رقم بخورد.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری صنعتی سرخس و دوغارون ادامه داد: با همکاری استانداری، فرمانداری، کمیته‌های مرزی و شورای تأمین استان جانمایی در منطقه دوغارون صورت گرفته تا وضعیت نابسامان این منطقه در حوزه تجارت و ناوگان حمل و نقل و جابه‌جایی تسهیل شود و از این آشفتگی و نابسامانی موجود خارج شویم.  

با توجه به اقدامات صورت گرفته در راستای آغاز عملیات اجرایی مناطق آزاد دوغارون و سرخس، امیدواریم در آینده نزدیک شاهد شکل‌گیری شخصیت حقوقی این مناطق با تصویب، ابلاغ و تأیید اساسنامه این مناطق باشیم تا سرخس و تایباد و در شاخص کلان‌تر استان و کشور از ثمرات اقتصادی این مناطق بهره‌مند شوند.

نظر شما