شناسهٔ خبر: 67281093 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

متان خروجی از گاوداری‌ها به گرافن و هیدروژن تبدیل می‌شود

شرکت لویدان (Levidian) و هگزلا (Hexla) برای استفاده از فناوری‌نانو در تولید گرافن و هیدروژن به روشی سبز وارد همکاری مشترک شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، لویدان از فناوری دستگاه لوپ (Loop) برخوردار است که می‌تواند گازهای زائد خروجی از سایت‌های تولید نفت و گاز را به هیدروژن و گرافن تبدیل کند. قرار است در قالب این برنامه همکاری مشترک، از فناوری لوپ در یک مرزعه در منطقه سامرست استفاده شود تا اولین نمونه تولید هیدروژن با ردپای منفی کربن از بیومتان پیاده‌سازی شود.

مزرعه وورتی در حال حاضر با استفاده از تجزیه بی‌هوازی می‌تواند هزاران تن دوغاب و پساب خروجی از گاوداری را به انرژی تبدیل کند. فناوری لوپ به آن‌ها اجازه می‌دهد تا کربن تولید شده از بیومتان در این مزرعه را گرفته و از آن برای تولید انرژی استفاده کند. تولید گرافن و هیدروژن تمیز از محصولات دیگر این فرآیند است.

پیش‌بینی می‌شود نصب این دستگاه هر سال تا ۲۵ تن دی‌اکسید کربن را جذب کرده، در حالی که گرافن به عنوان افزودنی برای تقویت عملکرد محصولاتی نظیر باتری، بتن و پلاستیک استفاده شود.

هگزلا بودجه‌ای را برای حمایت از توسعه فناوری لوپ مدل ۱۰۰۰ در مقیاس صنعتی فراهم می‌کند که می‌تواند با کمترین هزینه ممکن هیدروژن پاک و گرافن تولید کند. این دو شرکت با هم توافق کردند که هگزلا به عنوان نماینده فروش و عرضه دستگاه لوپ ۱۰۰۰ معرفی شود و هگزلا نیز متعهد به فروش ۳۰۰ دستگاه از این فناوری شده است که نصب این واحدها می‌تواند سالانه صدها هزار تن دی‌اکسیدکربن را از اتمسفر جمع‌آوری کند.

به نقل از ستاد نانو، با این کار از آلودگی هوا جلوگیری شده و مواد ارزشمند برای استفاده در صنعت به دست می‌آید. در حال حاضر ۱۵ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به انرژی در سطح جهان بوده، در حالی که این فناوری جدید منبع جدیدی از هیدروژن تمیز و گرافن با کیفیت بالا ارائه می‌کند. لویدان در سال ۲۰۱۲ با تمرکز بر ساخت گرافن از آزمایشگاه‌های دانشگاه کمبریج شروع به کار کرد. در سال ۲۰۱۹، این شرکت به بررسی نحوه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای پرداخت.

انتهای پیام

نظر شما