شناسهٔ خبر: 67280964 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رویداد «شهرجو» با مشارکت دانشجویان در اصفهان برگزار می‌شود

مونا فاطمی‌نژاد

معاون برنامه‌ریزی و توسعۀ سرمایۀ انسانی شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری رویداد «شهرجو»، گفت: آشنایی با قوانین، عملکرد و کارکردهای شهرداری بخشی از آموزش‌های دورۀ «شهرجو» است.

صاحب‌خبر -

رویداد توانمندسازی و شبیه‌سازی مدیریت شهری ویژۀ جوانان مستعد و نخبه زیرنظر معاونت برنامه‌ریزی و توسعۀ سرمایۀ انسانی شهرداری اصفهان با عنوان رویداد «شهرجو» در تابستان ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. در باب مهم‌ترین اهداف برپایی این رویداد، سعید ابراهیمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعۀ سرمایۀ انسانی شهرداری اصفهان، به ایسنا، گفت: دورۀ «شهرجو» ابتکاری از مرکز پژوهش‌ شورای اسلامی شهر اصفهان است. اهداف این رویداد را با تأمل در جایگاه شهرداری می‌توان تبیین کرد.

وی ادامه داد: شهرداری نهاد بزرگ و تأثیرگذاری است که در حوزه‌های مختلف شهری به ارائه خدمات موظف است. بر همین اساس، نیاز دارد که با ذی‌نفعان، متخصصان، نخبگان، دانشجوها و شهروندانی از دیگر گروه‌های اجتماعی تعامل داشته باشد. شهرداری و شهروندان در سطوح مختلف باید بتوانند ارتباط برقرار کنند. بخشی از این جامعه، دانشجویان و جوانان هستند که دورۀ «شهرجو» برای آنان برنامه‌ریزی شده است. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری اصفهان درباب دانشجویان و جوانانی که می‌توانند در دورۀ یادشده شرکت کنند، این‌گونه بیان کرد: در دورۀ «شهرجو» افراد مقطع کارشناسی و نه بالاتر می‌توانند ثبت‌نام ‌کنند. همچنین محدودیت سنی آنان نیز بین ۲۳ تا ۳۲ سال است. این افراد در رشته‌های مختلف خود و در دانشگاه‌هایشان آموزش‌های نظری و بعضاً عملی دیده‌اند. اما در دورۀ «شهرجو» مصمم هستیم که فراتر از آموزش‌های رسمی دانشگاه به توانمندکردن جوان‌ها اقدام کنیم.

توانمندسازی گروه‌های تعریف‌شده و شبیه‌سازی مدیریت شهری برای آنان هدف مهمی است که ابراهیمی درباره‌ آن اظهار کرد: برپایی دوره‌های عملی و جذاب، نه صرفاً نظری، بخشی اساسی از رویداد «شهرجو» است. سعی بر این داریم که شناخت شرکت‌کنندگان از مسائل شهری عمیق‌تر شود. در این دورۀ تابستانی، قطعاً از ایده‌ها و طرح‌های نوآورانۀ دانشجویان و جوانان نیز استقبال خواهیم کرد. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعۀ سرمایۀ انسانی شهرداری اصفهان در ادامه به مبحث شهراندیشان اشاره کرد و گفت: در توضیح دورۀ «شهرجو» باید به مفهوم کلان‌تری موسوم به شهراندیشان هم نظر داشت. شهروندانی هستند که به محض مشاهدۀ مشکل و مسئله‌ای در شهر با شمارۀ ۱۳۷ تماس می‌گیرند و بی‌تفاوت رد نمی‌شوند. اما شهراندیشی یک مرحله فراتر از این است. شهروند شهراندیش راهکاری نیز برای عبور از مشکلات ارائه می‌دهد و ممکن است در ابعاد مختلف ایده داشته باشد. 

فرصت آشنایی با محیط‌های کسب‌وکار برای شهروندان دغدغه‌مند

او با تأکید بر اینکه شهروند شهراندیش مشارکتش عمیق‌تر و در سطوح متنوع‌تری است، افزود: ما برای گردآمدن این افراد به‌منظور تأسیس باشگاه شهراندیشان هم تلاش می‌کنیم. دانشجویان و جوانان دورۀ «شهرجو» نیز در ردیف همین شهروندان قرار می‌گیرند که دغدغه‌مندتر و هدف‌مندتر هستند. کسانی که در دورۀ «شهرجو» ثبت نام می‌کنند و آموزش می‌بینند، قطعاً به مراحل مهم‌تری از مشارکت شهروندی دست پیدا می‌کنند. 

ابراهیمی با یادآورشدن این نکته که تاکنون ۳۰۰ نفر نام‌نویسی کرده‌اند، این‌گونه شرح داد: از میان ثبت‌نام‌کنندگان که روندش تا ۳۱ خرداد و با پرکردن فرم در وبسایت http://www.urbantc.com ادامه دارد، گروهی برگزیده می‌شوند. انتخاب این افراد زیرنظر افراد مجرب و طی طراحی که همراه با آزمون و مصاحبه است، محقق خواهد شد. حرفه‌ای‌بودن و کیفیت دوره برای ما اهمیت دارد، به همین دلیل پس از خاتمۀ ثبت‌نام یک گروه را انتخاب کنیم و در این فرایند آموزش می‌دهیم. 

معاون شهردار اصفهان درباره آموزش‌های دورۀ «شهرجو»، بیان کرد: آشنایی با قوانین و عملکرد شهرداری و کارکردهای آن بخشی از آموزش‌های دورۀ «شهرجو» است. پس از آن، امید داریم که از همین افراد و در برخی فعالیت‌های اجرایی استفاده کنیم و تمامی طرح‌ها و ایده‌هایشان را نیز مورد واکاری قرار دهیم. 

او دربارۀ بخشی از تأثیرات و پیامدهای دوره نیز چنین اظهار کرد: این دوره‌ها می‌تواند آغاز راهی باشد که دانشجوی جوان مسیر شغلی آینده خود را نیز بیابد و از همین راه استعدادها و علایق شغلی‌اش را کشف کند. درواقع، دورۀ «شهرجو» فرصت آشنایی با محیط‌های کسب‌وکار و اجرایی نیز است. این افراد می‌توانند بر اساس طرح‌ها و ایده‌های خود و با توجه به تجربه و آموزش‌هایی که کسب کرده‌اند، شرکت‌ و مؤسسۀ مدنظرشان را تأسیس کنند. آن‌ها می‌توانند در مسیر کارآفرینی گام برداند. 

ابراهیمی با اشاره به این نکته که مصمیم تابستانی سودمند برای جوانان و دانشجویان رقم برخورد گفت: این اولین دورۀ «شهرجو» است و شاید پس از برگزاری آن و پایان دروه بهتر بتوان دربارۀ ابعاد مختلفش صحبت کرد. ما می‌خواهیم به بهترین نحو برگزار شود. پس از پایان این دورۀ تابستانی نیز می‌توان به آن نظر کرد و دید آیا اهداف و پیامدهای مدنظر ما محقق شده است یا خیر. اگر موفقیت مدنظر حاصل شد، برای دوره‌های جدید نیز برنامه‌ریزی می‌کنیم. 

این مقام شهرداری در خصوص دورۀ «شهرجو» که به کوشش شهرداری اصفهان و با ابتکار مرکز پژوهش‌ شورای اسلامی شهر اصفهان برگزار می‌شود، یادآور شد: در این دوره، شبکۀ ارتباط گسترده و مفیدی نیز با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داریم. امیدواریم که بازتاب انگیزه و امید و پیشرفت جوانان شهر و تأثیرات مثبت اقتصادی و اجتماعی آن را در زندگی آنان و شهر مشاهده کنیم.

انتهای پیام

نظر شما