شناسهٔ خبر: 67280954 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

بزرگداشت اولین مترجم قرآن کریم به زبان آلبانیایی

در مراسمی با حضور علمای دینی کوزوو از نخستین مترجم قرآن کریم به زبان آلبانیایی تجلیل و بر اهمیت حفظ و نشر آثار اسلامی وی تاکید شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از مسلمون حول العالم، شورای علمای مسلمان کوزوو یک میزگرد علمی درباره آثار شیخ محرم بالاکچوری (1968-1894)، عالم دینی و فعال حوزه تعلیم و تربیت اسلامی،  که در شهر بیا در جنوب غربی کوزوو به دنیا آمد ترتیب داد.

در این میزگرد علمی که با حضور تعدادی از فرزندان و نوادگان شیخ محرم بالاکچوری به همراه محققان و ائمه جماعات آلبانی در سالن اجتماعات شورای علمای اسلامی در پریشتینا برگزار شد، سخنرانان بر اهمیت میراث شیخ محرم و حفظ آن و معرفی نقش آموزشی، تربیتی و علمی او در دوره‌ای که یکی از سخت‌ترین دوران مردم آلبانی بود تأکید کردند.

شیخ محرم را اولین کسی می‌دانند که به ترجمه بخشی از سوره‌های قرآن به زبان آلبانیایی پرداخت. وی در نگارش مهمترین کتاب دینی آلبانیایی در قرن بیستم که «علم الحال» نام دارد سهم و نقش عمده‌ای داشت. این کتاب شامل مهمترین ارکان و مبانی اعتقادات و عبادات در اسلام است. وی همچنین یک فرهنگ لغت آلبانیایی به عربی نوشت که در این زمینه اولین فرهنگ لغت به شمار می‌رود و علاوه بر زبان مادری خود به سه زبان عربی، عثمانی و فارسی تسلط کامل داشت.

در این مراسم شیخ نعیم ترناوا مفتی کوزوو قصد خود برای مراقبت شخصی از آثار شیخ محرم را اعلام و از حمایت شورای علمای اسلامی کشور  در چاپ و حفظ آثار وی قدردانی کرد.

شورای علمای اسلامی کوزوو در زمینه تحقیقات و برگزاری میزگردهای علمی درباره آثار شخصیت‌های دینی این کشور فعال است و قصد دارد به حفظ و احیای میراث علمای کوزوو بپردازد. همچنین این شورا در جهت معرفی ارزش‌های اسلامی برای نسل‌های جوان و آشناسازی آنها با پیشینه اسلامی این منطقه تلاش می‌کند.

کار مستندسازی زندگی علمای اسلامی کوزوو و آثار علمی و فکری آنها 8 سال پس از خروج صرب‌ها از این منطقه  در سال 2008 آغاز شد. شورای علمای اسلامی کوزوو از 15 سال پیش، با سازماندهی کنفرانس‌های علمی به معرفی علمای اسلامی این منطقه همت گمارده است. 

انتهای پیام

نظر شما