به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاعات و اطلاعرسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، به منظور توسعه و گسترش دانش علوم شناختی به همت محققان و پژوهشگران 10 طرح پژوهشی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی ریاست جمهوری در آزمایشگاه شناختی اصفهان به اجرا در آمد.
ماهگل توکلی، رییس آزمایشگاه شناختی اصفهان با اشاره به حمایت ستاد از طرحهای پژوهشی درباره این طرحها گفت: این طرح های پژوهشی از جمله در زمینه «بررسی اثر بخشی تحریک الکتریکی مستقیم مغز (tDCS) و تمرینات شناختی بر حافظه رویدادی افراد مبتلا به نقص خفیف شناختی از نوع فراموشکار، سنجش اثرات تماشای خشونت رسانهای بر توجه و احساسات پرخاشگرانه در نوجوانان با توجه به نقش تعدیل گر سواد رسانه ای» و «مقایسه کارکردهای شناختی در سالمندان مبتلا به نقص خفیف شناختی با گروه گواه و تغییرات متناظر عملکرد مغز بر پایه الکتروانسفالوگرافی» با موفقیت اجرا شد.
عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان افزود: مقایسه اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمه ای با جریان مستقیم و کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر استرس ادراک شده و علائم میگرن در زنان مبتلا و نیز بررسی تاثیر تحریک جریان متناوب فراجمجمهای در محدوده امواج آلفای مغزی بر ادراک زمان نیز از جمله دیگر طرح های پژوهشی در این آزمایشگاه است.
وی گفت: فعالیت های علمی و تحقیقاتی و طرح های پژوهشی توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی در قالب پایان نامه های تحصیلی و نیز اساتید و پژوهشگران علاقمند به فعالیت در حوزه علوم شناختی با مشارکت بخش های پژوهشی دانشگاه اصفهان و همکاری با دفاتر ارتباط با صنعت این دانشگاه و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در قالب اجرای پروژه ها و طرح های برون دانشگاهی انجام می شود.
رییس آزمایشگاه شناختی اصفهان با اشاره به توسعه فعالیتهای این آزمایشگاه با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: این آزمایشگاه اسفندماه سال 1399 با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی و با هدف توسعه و گسترش دانش علوم شناختی و ترویج آن در استان اصفهان به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون با ایجاد بستری مناسب جهت کمک به اجرای پروژه های مسئله محور تا دستیابی به فنآوری در علوم شناختی در سطح بسیار پیشرفته و در مرز دانش روز، میزبان دانشجویان، اساتید، پژوهشگران و علاقمندان به علوم شناختی است.
توکلی، برگزاری کارگاه های آموزشی، ژورنال کلاب های تخصصی، نشست های علمی و همچنین مشارکت با بخش های مختلف دانشگاه از جمله مراکز مشاوره و انجمن های علمی در راستای آموزش و آشنایی دانشجویان و متخصصان و علاقمندان به حوزه علوم شناختی بخصوص روانشناسی شناختی را از فعالیت های آموزشی این آزمایشگاه عنوان کرده است.
وی همچنین با اشاره به برگزاری رویدادهای فناورانه و دانشی گفت: در راستای آگاهی بخشی، اطلاع رسانی و معرفی هرچه بیشتر رشته علوم شناختی به جامعه، آزمایشگاه در مدت فعالیت خود مجموع فعالیتهایی از جمله برگزاری تورهای آشنایی با آزمایشگاه، بازدید های علمی برای دانش آموزان و دانشجویان، مراکز و صنایع، برگزاری نمایشگاه ها در سطح شهر و دانشگاه، بازی های فکری برگزار کرده است.