شناسهٔ خبر: 67280877 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رئیس کل محاکم تهران از مجتمع قضایی تخصصی ویژه رسیدگی به دعاوی تجاری و شرکت‌های دانش بنیان و داوری بازدید کرد

رئیس کل محاکم تهران در بازدید از مجتمع قضایی تخصصی ویژه رسیدگی به دعاوی تجاری و شرکت‌های دانش بنیان و داوری گفت: دستگاه قضایی برای کاهش ورودی پرونده‌ها به دنبال توسعه فرهنگ استفاده از داوری برای فصل خصومت و حل اختلاف مردم است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان- ربیع‌اله قربانی، رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در راستای بازدید‌های مستمر و میدانی از مجتمع‌های قضایی ۲۴گانه تهران بزرگ، در شانزدهمین بازدید میدانی در سه ماهه اول سال جاری، از شعب و قسمت‌های مختلف مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به دعاوی تجاری و شرکت‌های دانش بنیان و داوری بازدید کرد.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران ضمن قدردانی از زحمات پرسنل این مجتمع قضایی تخصصی گفت: رسیدگی تخصصی دعاوی تجاری و موضوعات داوری تدبیر عالمانه‌ای بود که جزء ضرورت‌ها و نیازمندی‌های جامعه است.

رئیس کل محاکم تهران بیان کرد: مجتمع قضایی داوری هم از لحاظ ساختاری و هم از لحاظ ماهیت باید توسعه پیدا کنند. نیروی انسانی شعب داوری با وضع موجود یعنی حجم مراجعات و ورودی پرونده‌ها تناسب ندارد و از طرفی مجموعه دستگاه قضایی برای کاهش ورودی پرونده‌ها به دنبال توسعه فرهنگ استفاده از داوری برای فصل خصومت و حل اختلاف مردم است که به نسبت ارجاع امور به داوری باید ساختار مجتمع قضایی تخصصی داوری در تهران ارتقا یابد. بخصوص سرعت در رسیدگی و مسائل بسیاری از اختلافات، اگر داوران حرفه‌ای باشند بصورت تخصصی حل و فصل می‌شود و بخش عمده‌ای از نارضایتی‌ها از دستگاه قضایی کاهش می‌یابد. 

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران بیان داشت: مجتمع‌های قضایی تخصصی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد و توقعات و انتظارات از مجتمع تخصصی بسیار بیشتر است و تصمیماتی که اتخاذ می‌شود بسیار دقیق و عادلانه باشد و باید بصورت عینی و محسوس در خارج مردم، نخبگان حوزه حقوقی وکلا کارشناسان و فعالان اقتصادی و مسئولین ببینند. 

قربانی افزود: به دلیل اینکه این مجتمع تخصصی است قضات و کارشناسان متخصص در حوزه تجاری و داوری مشغول به کار هستند، انتظار هم بیشتر است که تصمیمات قضایی که اتخاذ می‌شود بسیار دقیق و عادلانه باشد، این دقت و عدالت در آرا قضایی مجمتع‌های تخصصی نمود داشته باشد، اعتماد شرکت‌های تجاری و کسب و کار‌ها به سیستم قضایی بهبود پیدا خواهد کرد و مردم اعتماد بیشتری خواهند داشت. در حوزه داوری هم همین است وقتی ببینند دقت، سرعت و عدالت در حوزه‌ی نظارتی دستگاه قضایی و داوری هست به مراتب اعتماد و رضایتمندی از دستگاه قضایی افزایش پیدا خواهد کرد.

وی گفت: هر چه قضات تخصصی‌تر باشند به موضوعات تسلط بیشتری داشته باشند رسیدگی‌ها با سرعت بیشتری انجام خواهند شد و همین که در این مجتمع شعبه نامتعارف وجود ندارد، ارجاعات محدود است و همکاران هم در زمان مناسب به پرونده‌ها رسیدگی کرده اند، خصوصا در مسائل خاص تجاری، وجه ممتازی که راه اندازی این مجتمع‌ها داشت این بود که حجم پرونده‌ها به دادگاه عمومی کاسته شد. 

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در نشست تخصصی در جمع قضات این مجتمع قضایی گفت: در مجتمع قضایی تخصصی، رسیدگی باید از شفافیت و پیش بینی پذیر بودن برخودار باشد، یعنی وقتی مجتمع تخصصی است باید رویه واحدی حاکم باشد تا مردم در بیرون از مجموعه نسبت به تنظیم قرارداد‌های خود و دعاوی که مطرح می‌کنند پیش بینی کنند که این مجموعه تخصصی نسبت به این موضوع چگونه تصمیم می‌گیرد و چه حکمی را صادر می‌کند وقتی از این وصف برخوردار باشد نقش هدایتگری واحد‌های تخصصی نسبت به داوران حرفه‌ای، مراکز داوری، شرکت‌های تجاری در قراردادی که تنظیم می‌کنند به نحو شایسته ایفا می‌کند. این یکی از ویژگی‌هایی است که از مجتمع‌های تخصصی انتظار می‌رود.

رئیس کل محاکم تهران با تاکید بر تقویت آموزش مستمر برای همکاران قضایی و اداری در این مجتمع ادامه داد: برگزاری نشست‌های قضایی تخصصی در داخل مجموعه، آموزش و استفاده از ظرفیت علمی از نخبگان حوزوی و دانشگاهی از الزامات واحد‌های قضایی برای ارتقاء دانش قضایی قضات است.

قربانی گفت: وجه شایسته‌ای که همه قضات باید داشته باشند، آرای آن‌ها از اتقان برخوردار و دارای روحیه مشورت پذیری است. 

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران در پایان اظهار داشت: در مجتمع‌های قضایی تخصصی دعاوی تجاری و شرکت‌های دانش بنیان و داوری، تسهیل و تسریع در اختلافات، قطعا اعتماد سرمایه گزاران و نهاد‌های تولیدی و شرکت‌های تجاری به سیستم قضایی افزایش پیدا می‌کند. وقتی احساس کنند تظلم خواهی و دادخواهی آن‌ها به سهولت و در زمان متعارف رسیدگی خواهد شد با اطمینان بیشتری قرارداد‌ها را تنظیم می‌کنند، چون می‌دانند ضمانت اجرایی قانونی که در یک مجتمع تخصصی در اوج سلامت و کارآمدی و در زمان مناسب رسیدگی خواهد شد و این رشد و توسعه اقتصادی است.

انتهای پیام/

نظر شما