شناسهٔ خبر: 67280817 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آغاز به کار انجمن خیران میراث‌فرهنگی گیلان

نخستین انجمن خیران میراث‌فرهنگی گیلان با هدف جلب و جذب سرمایه معنوی و مادی خیران داخل و خارج از کشور برای پاسداری از میراث تاریخی این استان آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

آغاز به کار انجمن خیران میراث‌فرهنگی گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، انجمن خیران میراث‌فرهنگی گیلان با حضور فریدون فعالی، مشاور معاون وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جمعی از مدیران و خیران استان، آغاز به کار کرد.
 
مشاور معاون وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این نشست گفت: ایجاد زمینه مشارکت خیران میراث‌فرهنگی در داخل و خارج کشور به منظور جلب و جذب سرمایه معنوی و مادی به راستای حفظ، مرمت و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی فرهنگی، میراث طبیعی ثبت شده، مشارکت در راه‌اندازی موزه‌ها و پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس و اموال منقول فرهنگی تاریخی کشور و موارد مشابه، از اهداف تشکیل انجمن خیران میراث‌فرهنگی است و با بهره‌مندی از مشاوره تخصصی خیرین این حوزه می‌توان به اهداف عالیه دست یافت.
 
فعالی همچنین افزود: این انجمن یک سازمان غیرسیاسی، غیردولتی و غیرانتفاعی برای حفظ میراث‌فرهنگی کشور است.
او  اظهار امیدواری کرد: با تشکیل ساختار رسمی این انجمن، آغاز یک جریان مثبت در جهت حفظ و مرمت آثار تاریخی را شاهد باشیم.
مشاور معاون وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: ایجاد زمینه مشارکت به جهت حفظ و احیا، مشارکت در حفاظت از موزه‌ها و پاسداری از میراث ناملموس گوشه‌ای از اهداف این انجمن است که کاملا عام المنفعه ارائه می‌شود.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در این جلسه با بیان اینکه گیلان در رده بالاترین استان‌های دارای بنا‌های تاریخی در اختیار دستگاه‌های دولتی است، گفت: ۳۰۰ بنای تاریخی در استان در اختیار دستگاه‌های دولتی است که بخشی از آنها مرمت، برخی در حال مرمت و بخشی نیز نیازمند التفات خیران است.
او اظهار کرد: طی ۲ سال اخیر تلاش شده اعتبارات عمرانی در زمینه بنا‌های تاریخی به ۲۰۰ درصد افزایش یابد و ۷۰۰ میلیارد ریال از ۷۵۰ میلیارد ریال مصوبات سفر شهید جمهور به گیلان اختصاص یافته است.
 
جهانی با اشاره به بیش از یک هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی از گیلان در فهرست ملی گفت: بنا به پیشنهاد قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار شد پرونده میدان شهرداری رشت و چند خیابان اطراف آن برای ثبت در میراث جهانی آماده شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان همچنین بیان کرد: گیلان با دارابودن ۶ مجموعه کلیسای تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده این آمادگی را دارد تا برای پیوستن به پرونده کلیسا‌های کشور برای ثبت جهانی اقدام کند.

نظر شما