شناسهٔ خبر: 67280418 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آجرهای فضایی برای ساخت و ساز روی ماه

روجا تحریری نوری

آجرهای فضایی که «آژانس فضایی اروپا» آنها را طراحی کرده است، می‌توانند به ساخت پایگاه آینده انسان روی ماه کمک کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دانشمندان ایده جدیدی را به منظور ساخت آجرهایی برای پایگاه‌های قمری آینده پیدا کرده‌اند و عموم مردم نیز ممکن است به زودی بتوانند آنها را ببینند.

به نقل از اسپیس، هنگامی که پژوهشگران «آژانس فضایی اروپا» در حال کار کردن روی طرح‌های احتمالی برای ساخت زیستگاه‌ها، سکوهای پرتاب و سایر سازه‌های مورد نیاز فضانوردان برای استفاده در ماه به عنوان بخشی از برنامه «آرتمیس»(Artemis) ناسا بودند، به یک مجموعه‌ لگو رسیدند و این برای آنها بسیار الهام‌بخش بود.

آنها با استفاده از قطعات پلاستیکی نمادین به عنوان یک مدل، چاپ‌گرهای سه‌بعدی را برای ایجاد آجرهای ساخته‌شده از شهاب‌سنگ به کار بردند.

«آیدان کاولی»(Aidan Cowley) مدیر علوم آژانس فضایی اروپا گفت: من و گروهم عاشق ساخت‌وساز خلاقانه هستیم و این ایده را داشتیم که بررسی کنیم آیا غبار فضایی را می‌توان به یک آجر شبیه به قطعات لگو تبدیل کرد. ما می‌توانیم روش‌های گوناگون ساخت را آزمایش کنیم. نتیجه شگفت‌انگیز بود و اگرچه آجرها ممکن است کمی خشن‌تر از حد معمول به نظر برسند اما موضوع مهم این است که همچنان کارآیی دارند و ما را قادر می‌سازند تا طرح‌های خود را اجرا و آزمایش کنیم.

آجرهای فضایی آژانس فضایی اروپا از ۲۴ ژوئن به‌ مدت سه ماه در فروشگاه‌های لگو واقع در آمریکا، کانادا، انگلستان، آلمان، فرانسه، دانمارک، اسپانیا، استرالیا و همچنین در جاذبه توریستی «خانه لگو»(LEGO House) در شهر بیلوند دانمارک به نمایش گذاشته می‌شوند.

آجرهای فضایی برای ساخت و ساز روی ماه

کاولی گفت: هیچ‌کس تا به حال سازه‌ای را روی ماه نساخته است. بنابراین ما باید نه تنها چگونگی ساخت آنها، بلکه ماده سازنده آنها را بررسی کنیم زیرا نمی‌توانیم هیچ ماده‌ای را با خود به ماه ببریم.

هنگامی که در ماه هستید، منبع طبیعی مورد استفاده رگولیت است. رگولیت یک لایه‌ از سنگ و غبار است که سطح ماه را می‌پوشاند. مقدار محدودی رگولیت روی زمین موجود است که ماموریت‌های «آپولو»(Apollo) آمریکا، سه ماموریت رباتیک «لونا»(Luna) روسیه و کاوشگر «چانگ ای ۵»(Chang'e ۵) چین، آن را به زمین آوردند.

ماموریت «چانگ ای ۶» چین نیز قرار است اولین نمونه جمع‌آوری‌شده از سمت دور ماه را در ۲۵ ژوئن یا یک تاریخ نزدیک به آن روز به زمین بیاورد.

به عنوان یک ماده مشابه رگولیت، گروه آژانس فضایی اروپا از گرد و غبار یک شهاب سنگ ۴.۵ میلیون ساله استفاده کردند که به پلیمر زیست‌تخریب‌پذیر «پلی‌لاکتید»(polylactide) و ماده شبیه‌ساز رگولیت ماه اضافه شد تا ماده اولیه چاپ‌گرهای سه‌بعدی را تشکیل دهد.

آجرهای فضایی برای ساخت و ساز روی ماه

با تکمیل آزمایش ساختاری، آجرهای فضایی آژانس فضایی اروپا به ماموریت جدیدی وارد شده‌اند. «دنیل میهان»(Daniel Meehan) سرپرست گروه لگو گفت: الهام بخشیدن به سازندگان آینده در چگونگی ساختن آجر می‌تواند به حل کردن مشکلات بیرون از این سیاره کمک کند. ما امیدواریم که این پروژه کودکان را تشویق کند تا برای ساخت پناهگاه‌های فضایی خودشان تلاش کنند.

آژانس فضایی اروپا با ناسا برای اجرای برنامه آرتمیس همکاری دارد که هدف آن بازگرداندن انسان به ماه برای اولین بار از زمان ماموریت‌های آپولو در ۵۰ سال گذشته است. این دو آژانس فضایی به همراه کانادا، ژاپن، امارات متحده عربی و ۲۲ کشور عضو آژانس فضایی اروپا از ساخت پایگاه قمری «دروازه ماه»(Lunar Gateway) حمایت می‌کنند. دروازه ماه یک پلتفرم در مدار ماه است که امکان فرود فضانوردان را در قطب جنوب ماه فراهم می‌آورد.

انتهای پیام

نظر شما