شناسهٔ خبر: 67279798 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سفیر ایران در لبنان: عملیات وعده صادق قدرت بسیاری به گروه‌های مقاومت بخشید

سپیده حسینی

سفیر ایران در لبنان گفت عملیات وعده صادق «بسیار مهم بود و قدرت، باور و نفوذ بسیاری به گروه‌های مقاومت بخشید».

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «مجتبی امانی» سفیر ایران در لبنان تاکید کرد مسئله فلسطین، امروز یکی از مهم‌ترین موضوعات بین‌المللی و «برای ایران، مسئله اول آن در جهان اسلام است».

امانی که با شبکه المیادین گفت‌وگو می‌کرد، در ادامه گفت: برخی گمان کردند ایران پس از اتفاقات دردناک اخیر در ارتباط با شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان ماه‌ها درگیر خواهد بود اما آنچه در داخل اتفاق می‌افتد، بر مسائل کلان سیاسی مورد توجه ما تاثیری نمی‌گذارد و همین‌طور فلسطین اولین دغدغه این ۲ شهید بود.

سفیر ایران  در لبنان عملیات هفتم اکتبر را ضربه‌ای شدید و عمیق برای رژیم صهیونیستی توصیف کرد و گفت: این عملیات اسرائیل را به لرزه درآورد و طوفان الاقصی طرح‌های عادی‌سازی و پروژه‌های مرتبط با تقویت نقش اسرائیل در منطقه را مختل کرد.

او درباره فعالیت‌های میدانی مقاومت فلسطین نیز گفت: عملیات کنونی در غزه حاکی از این است که حماس با تمام توان، تشکل و ساختارهای خود در میدان نبرد حضور دارد و اسرائیل پس از نزدیک به ۹ ماه حمله به غزه نتوانسته هیچ یک از اهدافی را که  در ابتدای جنگ تعیین کرده بود، محقق کند.

سفیر ایران در ادامه گفت: در کنار پایداری نیروهای مقاومت و مردم فلسطین، دیگر گروه‌ها از حزب‌الله، یمن، عراق، سوریه و برخی جنبش‌های سیاسی، قضایی و حقوقی جهان به آن‌ها ملحق شدند و از منظر راهبردی این یعنی که اسرائیل در این جنگ متحمل خسارات سنگینی شده است.

امانی در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران با گروه‌های مقاومت، ضمن تاکید بر استحکام این روابط و استمرار آن گفت: عملیات وعده صادق که جمهوری اسلامی در پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری‌ ایران در دمشق انجام داد، بسیار مهم بود و قدرت، باور و نفوذ بسیاری به گروه‌های مقاومت بخشید.

سفیر ایران در لبنان همچنین روابط ایران با حزب‌الله را «راهبردی» توصیف و در عین حال تاکید کرد: ایران به هیچ کسی دیکته نمی‌کند چه کاری انجام دهد، چراکه هر یک از گروه‌های محور مقاومت از استقلال در تصمیم‌گیری برخوردار هستند و مهم‌ترین گواه هم این است که ما در ایران از عملیات طوفان الاقصی مطلع نبودیم و مقاومت فلسطین بر اساس وظیفه خود برای مقاومت در برابر اشغالگر و دفاع از سرزمین خود اقدام کرد.

او گفت: ایران از هر فرد و گروهی که بخواهد از حقوق خود دفاع کند، حمایت می‌کند و این حق در قانون اساسی ایران لحاظ شده است.

امانی درباره شهید امیرعبداللهیان نیز گفت: تاریخ او تاریخ مقاومت است، او بخشی از این محور بود تا اینکه شهید شد، او ملقب به وزیر خارجه مقاومت است.

سفیر ایران در لبنان درباره روابط ایران با مصر نیز تاکید کرد: ایران بارها اعلام کرد که روابط خود را با مصر از سرگرفته و مصر می‌تواند بیشتر از گذشته، روابط خود را بازگرداند.

او درباره روابط تهران-ریاض، با اشاره به اینکه این روابط تقریبا از ۲ سال قبل آغاز شده و هنوز در ابتدای راه است، گفت: رایزنی‌های متعددی در سطوح مختلف برای تقویت روابط وجود دارد و تهران مخالفتی با این مسئله ندارد.  

امانی با اشاره به اینکه ایران از مدت‌ها قبل به برقراری بهترین روابط با تمام کشورهای عربی متمایل است، گفت: ایران علاوه بر آمریکا که به سیاست‌های خصمانه خود علیه ما ادامه می‌دهد، یک دشمن دارد و آن اسرائیل است.

سفیر ایران در لبنان در پاسخ به سوالی درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران، ضمن اشاره به اینکه ترکیب کاندیداها تمام رویکردهای فکری و سیاسی موجود در ایران را پوشش می‌دهد و ترکیب مناسبی برای مشارکت تمامی طیف‌های مردم در انتخابات است، گفت: مشارکت در انتخابات در ایران همواره در بالاترین سطوح بوده و فکر می‌کنم انتخابات آتی نیز در مقایسه با انتخابات‌های قبلی، مورد اقبال گسترده ایرانی‌ها قرار خواهد گرفت.

او درباره لبنان نیز تاکید کرد: با همه جناح‌های سیاسی لبنان در ارتباط هستم، پیام‌های تسلیتی که سفارت ایران پس از شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش دریافت کرد، نشان می‌دهد که ایران از جایگاه مهمی در میان مردم و مسوولان لبنان در تمامی طیف‌ها برخوردار است.

انتهای پیام

نظر شما