شناسهٔ خبر: 67279495 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

برگزاری مراسم حج با همراهی هوش مصنوعی

از آنجا که قابلیت‌های فناوری عربستان سعودی روبه‌رشد و پیشرفت است، مقام‌های این کشور کوشیدند به کمک مددکاران اجتماعی رباتیک، خاطره‌ای از سفر روحانی حج برای زائران رقم بزنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سیتنا به نقل از ایندیپندنت، مسلمانان از سراسر جهان، امسال هم مانند سال‌های پیش، در ماه ذی‌‌الحجه‌ گرد هم آمدند تا مناسک حج را به جا آورند. به نظر می‌رسد که امسال حدود بیش از دو میلیون زائر در این مراسم شرکت کرده‌اند که از یک میلیون و ۸۰۰ هزار زائر در سال قبل فراتر رفته است. این خیل عظیم زائران، اگرچه محدودیت‌های زیرساختی و شهری و خدمات اجتماعی شهرهای مکه و مدینه را به چالش کشید، عربستان سعودی نشان داد که برای مراسم حج امسال آمادگی کامل داشت.

از آنجا که قابلیت‌های فناوری عربستان سعودی روبه‌رشد و پیشرفت است، مقام‌های این کشور کوشیدند به کمک مددکاران اجتماعی رباتیک، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی از این سفر روحانی برای زائران رقم بزنند. مددکاران اجتماعی که در حمایت و براوردن نیازهای زائران نقش حیاتی دارند، از دیرباز در تمامی مکان‌های مرتبط با حج در مکه و مدینه حضور دارند و به نوعی در ایام جزو ارکان اصلی زیارت به شمار می‌روند. 

دولت عربستان سعودی در استفاده از فناوری، به‌ویژه در دوره‌های پرفشار و چالش‌برانگیز مانند همه‌گیری کووید‌-۱۹، تجربه بسیاری دارد. سال گذشته، اداره گردشگری این کشور با راه‌اندازی پلتفرم «نُسُک» (Nusuk) برنامه‌ریزی و زمان‌بندی در کل دوره مراسم حج را تسهیل کرد. همچنین چندین سال است که به منظور ضد‌عفونی کردن، نظافت و توزیع آب زمزم از ربات‌های هوشمند استفاده می‌شود.

در مراسم حج سال‌ گذشته ربات‌های هوشمند مسلط بر ۱۱ زبان با زائران ارتباط برقرار کردند تا آن‌ها را برای اجرای مناسک حج راهنمایی و از آن‌ها حمایت کنند. 

عربستان سعودی در مراسم حج امسال هم از پشتیبانی فناوری‌های پیشرفته برخوردار بود.

۱۲ ژوئن با حضور چندین مقام وزارت حمل‌ونقل و خدمات لجستیکی این کشور و اداره کل هوانوردی خدمات تاکسی هوایی خودران در مکه افتتاح شد.

سازمان داده و هوش مصنوعی سعودی (SDAIA) هم برای بهبود فرایند ورود زائران فناوری هوش مصنوعی را به کار گرفت و بیش از ۱۲ نقطه ورودی به این کشور را به آن‌ مجهز کرد. 

هواپیماهای بدون‌سرنشین هم به صورت شبانه‌روزی حرکت زائران را زیر نظر دارند تا مطمئن باشند که همه‌چیز به‌خوبی و آرام پیش می‌رود و مانیتورهای میدانی مجهز به واقعیت افزوده (مجازی) بر الگوی ترافیک و حمل‌ونقل شهری نظارت می‌کنند. 

فناوری‌های جدید برای امکانات در اختیار سالمندان و افرادی که دارای ناتوانی‌های جسمی‌اند، هم پیشرفت‌های قابل‌توجهی به ارمغان آورده و آن‌ها می‌توانند از ماشین‌های گلف هوشمند و اسکوترهای برقی که برای افراد دارای مشکلات حرکتی طراحی شده‌اند، استفاده کنند؛ این تدبیر ترافیک را در شهرهای مقدس روان کرد. 

وزارت منابع انسانی و توسعه اجتماعی عربستان سعودی امسال از راه‌اندازی «عجیر‌الحج» خبر داد؛ سرویسی که به کسب‌وکارها امکان می‌دهد به طور خاص برای ایام حج کارگر فصلی استخدام کنند.

مددکاران اجتماعی وظایف متنوعی به عهده دارند؛ از جمله کمک به زائران در امور دینی‌، ارائه کمک‌های اضطراری در کنار کادر پزشکی مثل حمایت‌های پزشکی و روانی به افراد در مکان‌های مختلف، پیوند دادن اعضای خانواده‌ای که از هم جدا یا گم شده‌اند و راهنمایی زائران در مکان‌های شلوغ. این وظایف نیازمند مهارت‌های سازمان‌دهی، تسلط بر زبان، اطلاعات فرهنگی و واکنش سریع است؛ قابلیت‌هایی که هوش مصنوعی می‌تواند در آن‌ها عملکرد بهتری داشته باشد.

با این همه در مورد اینکه هوش مصنوعی بتواند جایگزین انسان‌ها شود، نگرانی‌‌هایی وجود دارد؛ به ویژه اینکه ربات‌ها احساس همدردی و درک انسانی ندارند و برخی مداخلات پزشکی انسانی را هم نمی‌توان جایگزین کرد، به‌خصوص آن‌هایی را که بر بیمار تاثیر مستقیم دارند.

عبیر العمرانی، مشاور هوش مصنوعی در عربستان سعودی، راه نویدبخش برای آینده حج را، رویکردی ترکیبی از هر دو می‌داند و می‌گوید که هوش مصنوعی می‌تواند وظایف معمولی را انجام دهد و حجم زیادی از داده‌ها را پردازش کند، در حالی که مددکاران اجتماعی به وظایف پیچیده‌ای که به هوش هیجانی نیاز دارند، تمرکز می‌کنند. این مدل ترکیبی به مددکاران اجتماعی هم امکان می‌دهد تا احساس راحتی کنند و بتوانند برای تمرکز بر تعاملات شخصی و همدلانه و تصمیم‌گیری بر پایه روابط انسانی زمان اختصاص دهند. 

انتهای پیام

نظر شما