شناسهٔ خبر: 67279351 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی:

ضعف در اعتقادات علت اصلی سستی در نماز و واجبات دینی است

استاد حوزه علمیه، ضعف در اعتقادات را علت اصلی سستی در نماز و واجبات دینی برشمرد و گفت: وقتی کسی باور داشته باشد، قند یا چربی خونش بالاست، از غذا‌های شیرین و چرب دوری می‌کند.

صاحب‌خبر -

به نقل از آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی  در محفل جشن شب‌های دهه امامت و ولایت در حرم مطهر بانوی کرامت، در ادامه درس‌هایی از تفسیر آیات قران کریم به فراز‌هایی از آیه ۱۸ سوره آل‌عمران اشاره نمود و با بیان این که از آیه به آیه شهادت و گواه بودن تعبیر شده است، اظهار داشت: بر اساس روایات اسلامی اگر کسی این آیه شریفه را بعد از نماز‌های واجب تلاوت کند، خداوند هفتاد نظر به او می‌کند و ثواب‌های بی‌شماری دارد؛ قرائت آیه ۱۸ سوره آل‌عمران امانتی نزد ملائکه که در عالم قبر به فریاد انسان می‌رسد.

 رفیعی با بیان این که اگر کسی بعد از نماز‌های یومیه‌اش آیات ۱۸ و ۲۶ سوره آل‌عمران، آیه الکرسی و سوره حمد را تلاوت کند حاجاتش برآورده می‌گردد، خاطرنشان کرد: خواندن زیاد این آیه شریفه اعتقادات و باور‌های انسان را تقویت می‌کند.

 وی در ادامه تفسیر آیه «شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِکَةُ وَأُولُوا الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ»، با بیان این که در این آیه شریفه کلمه توحید دومرتبه ذکر شده است، خاطرنشان کرد: این عالم خالق دارد و خالق این عالم یکی است؛ ذات اقدس الهی نخستین شاهد بر توحید و وحدانیت ذات اقدس الهی است که به‌صورت شهادت فعلی و عمل دنبال می‌شود.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر نظم و هماهنگی واحد و وصف‌ناپذیر عالم را تداعی‌گر توحید دانست و ابراز داشت: سروته کتاب عالم هستی مثل هم بوده، مبتنی بر نظم واحد شکل‌گرفته است؛ این موضوع شهادت فعلی ذات اقدس الهی نسبت به توحید است.

 وی آیه ۱۸ سوره آل‌عمران را یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین آیات قران کریم در مسئله توحید برشمرد و با بیان این که ملائکه از شاهدان وحدانیت ذات اقدس الهی هستند، اظهار داشت: سومین شاهد بر توحید اولوالعلم یعنی انسان‌های عالم و اندیشمند است. اگر کسی به علم حقیقی دست یابد، از شاهدان وحدانیت ذات اقدس الهی خواهد بود.

 رفیعی عدالت را جزء اعتقادات و از اصول‌دین دانست و با بیان این که اسلام بر مسئله توحید و خداشناسی تأکید بسیاری دارد، یادآور شد: در منابر باید درصد قابل‌توجهی به بیان مباحث اعتقادی اختصاص یابد؛ جشن غدیر و امامت امیرالمؤمنین مباحث اعتقادی و نکته دقیقی است که باید به‌خوبی تبیین گردد؛ اعتقادات سالم همچون درخت سالم است که اصل آن ثابت بوده و ثمره دارد؛ در قرآن کریم هرکجا صحبت از عمل به میان می‌آید، قبل از آن ایمان مطرح می‌گردد.

 وی ضعف در اعتقاد و باور را علت اصلی سستی در نماز، روزه و حج برشمرد و خاطرنشان کرد: وقتی کسی باور و یقین داشته باشد، قند یا چربی خونش بالاست، از غذا‌های شیرین و چرب دوری می‌کند؛ کسی که به خطر برق یقین پیدا می‌کند، هیچگاه دست خود را به سمت پریز برق دراز نمی‌کند.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: اگر کسی با یقین به معاد معتقد باشد، هیچ‌گاه خود را آلوده لجن‌زار‌های گناهان دنیا نمی‌سازد، کسی که به مرحله یقین دست یابد، لجن زاری و بوی تعفن گناه را به‌وضوح درک خواهد کرد.

 رفیعی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که علم این‌قدر مهم است که خداوند متعال در این آیه شریفه علما و دانشمندان را کنار خود و ملائکه قرار داده است، اظهار داشت: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله در روایتی می‌فرمایند؛ حضور و نشستن در مجلس علم از هزار تشییع‌جنازه، هزار حج، هزار جهاد و هزار عیادت مریض بالاتر است.

نظر شما