شناسهٔ خبر: 67279264 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

اهمیت و تاثیر لوگو در برندسازی کسب وکارها

صاحب‌خبر -

احتمالا بارها این تجربه را داشته­اید که با نگاه کردن به لوگوی یک شرکت، فوراً خاطره یا تجربه­ای از آن برند برایتان زنده شده است این قدرت لوگوست. لوگو راهی برای برقراری ارتباط با مشتریان و حامل پیام و هویت برند است. لوگویی که به صورت حرفه‌ای طراحی شده باشد، در ذهن مخاطب می‌ماند.

شما با دیدن لوگوی نایک به چه چیزی فکر می‌کنید؟ بدون شک به کیفیت، اصالت و لوکس بودن آن فکر می­کنید. اهمیت لوگو برای برندسازی کسب و کارها به وضوح مشهود است، زیرا پیام برند را در عرض چند ثانیه منتقل می‌کند. برای اینکه درباره اهمیت و تاثیر لوگو در برندسازی اطلاعات بیشتری کسب کنید، پیشنهاد می­کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لوگو توجه مخاطبان هدف را به خود جلب می‌کند

لوگو تصویر یا چهره یک برند است و مهمترین عنصر سازمانی محسوب می‌شود. لوگو اولین چیزی است که مشتریان در مورد کسب و کار شما درک می‌کنند. از این رو طراحی لوگو تنها یک تصویر ساده نیست، بلکه حامل پیامی از ارزش‌های برند است و رابطه مستقیم با برندسازی دارد. مردم یک برند را با لوگوی آن می‌شناسند و هر چه با کسب و کار ارتباط قوی‌تری برقرار کنند، بیشتر به سمت خرید محصولات یا استفاده از خدمات سوق پیدا می‌کنند.

لوگو قدرتمندترین ابزار برای جلب توجه سریع مشتریان و انتقال ارزش‌های اصلی شرکت به آنهاست. مشتریان همیشه جذب لوگوهایی می‌شوند که ساده، جالب و در عین حال معنادار باشند. بنابراین لوگوی یک شرکت باید به صورت حرفه‌ای طراحی شود تا نظر مشتریان را جلب کرده و آنها را به خرید محصولات ترغیب کند. لوگوی بیش از حد پیچیده و نامفهوم باشد، مشتری را از محصول یا خدمات دور می‌کند.

لوگو اولین تاثیر قوی را ایجاد می‌کند

لوگوی یک شرکت اولین نقطه تماس با مشتریان است. یک لوگوی خوب از مشتریان دعوت می‌کند تا درباره شرکت اطلاعات بیشتری کسب کنند. برای مثال، مصرف کنندگان در میان هزاران محصول در قفسه فروشگاه به دنبال لوگوی جذاب می‌گردند تا از این طریق به کیفیت کالا پی ببرند. پس اولین برداشت می‌تواند یک مصرف کننده عادی را به مشتری همیشگی وفادار تبدیل کند.

لوگو نماینده برند شما در بازار است

از آنجایی که لوگو یک عنصر بصری است، پس به عنوان نماینده برند در ذهن مشتری ثبت می‌شود. به عنوان مثال، اگر به مک دونالد فکر می‌کنید، ممکن است یک M بزرگ زرد رنگ با پس زمینه قرمز را تصور کنید.

اینگونه است که لوگوها افکار را تحریک می‌کنند و تاثیر عمیق بر مشتریان می‌گذارند. این مورد نه تنها برای مک دونالد بلکه برای هر برندی که لوگوی عالی دارد، مانند استارباکس، پوما، اپل، گوگل و غیره نیز صادق است.

لوگو وفاداری به برند را تقویت می‌کند

وفاداری به برند مهمترین عامل در برندسازی است. یک لوگوی آشنا تا حد زیادی به ایجاد وفاداری به برند کمک می‌کند و با رشد برند، لوگو برای طیف وسیعی از مشتریان و مصرف کنندگان آشناتر می‌شود. این آشنایی باعث ایجاد حس اعتماد خواهد شد. هنگامی که مشتریان به محصولات یا خدمات شما اعتماد پیدا می‌کنند، در حقیقت مشتری همیشگی شما محسوب می‌شوند و حتی نام برندتان را دهان به دهان منتقل می‌کنند.

لوگو پایه و اساس هویت برند است

برندسازی موفق به روایت داستانی از برند مربوط می‌شود که بر احساسات مشتریان تأثیر می‌گذارد. در این راستا، طراحی لوگو به عنوان پایه و اساس کل روایت داستانی است. رنگ، شکل و فونت یک لوگو، داستان برند را تعریف می‌کنند تا مشتریان براساس آن نسبت به برند قضاوت کنند. لوگو به مشتریان بالقوه شما اطلاع می‌دهد که شما چه کسی هستید و چه نوع محصول یا خدماتی را می‌فروشید.

لوگو شما را از رقبایتان متمایز می‌کند

یک لوگوی حرفه‌ای ارزش‌های برند را به مشتریان منتقل می‌کند و نشان می‌دهد که چرا از بقیه متفاوت هستید. یک لوگوی خوب باید نشان دهنده شخصیت منحصر به فرد شرکت شما باشد تا به عنوان یک تمایز رقابتی عمل کند. تمایز رقابتی به این معناست که شما ویژگی دارید که بقیه عاری از آن هستند. مهم است که با ساخت لوگو موشن به مشتریان خود نشان دهید که چرا باید شما را به دیگران ترجیح دهند.

لوگو خاطره انگیز و به یادماندنی است

همانطور که قبل‌تر بیان کردیم، لوگو چهره شرکت شماست. پس همان­طور که ما چهره انسان‌ها را در خاطر نگه می‌داریم، یک لوگوی خوب نیز برای همیشه در ذهنمان می‌ماند. از این رو لوگو یک نقطه شناسایی است تا از طریق آن مشتریان بتوانند ماهیت کسب و کار را بشناسند. به عبارتی، یک لوگوی ساده و در عین حال منحصر به فرد که تاکنون کسی آن را ندیده است، به عنوان برگ برنده شما در برندسازی عمل می‌کند.

چطور یک لوگو به برندسازی کسب وکارها کمک می‌کند؟

اینکه چگونه یک لوگو می‌تواند بر برندسازی تاثیر بگذارد، به ویژگی‌های مربوط می‌شود که لوگو آنها را در خود دارد. برای مثال، یک لوگو به دلیل رنگ خاصش در ذهن می‌ماند یا یک لوگو دیگر را به خاطر فونت متفاوتش می‌شناسند.

همانطور که ما افراد را براساس خصوصیات چهره‌شان شناسایی می‌کنیم، لوگو نیز چنین ماهیت دارد. برای اینکه لوگو تاثیرگذار باشد، باید چند عنصر مهم زیر را در خود داشته باشد:

سادگی و نداشتن پیچیدگی در طراحی

برای اینکه یک لوگو به یاد ماندنی باشد، بهتر است طراح آن را مطابق با لحن برند ساده و به شکلی ظریف طراحی کند. استفاده غیر ضروری از رنگ‌ها و اشکال پیچیده در لوگو ممکن است انتقال پیام را دشوار کند.

مشتریان باید خیلی سریع برند را تشخیص دهند، زیرا هیچکس دوست ندارد زمان زیادی را برای تحلیل ماهیت یک لوگو صرف کند. توجه داشته باشید که اکثر افراد معمولاً به دنبال تصاویر ساده و قابل فهم هستند.

استفاده هوشمندانه از رنگ­ها

بسیار مهم است که طراح رنگ‌ها را هوشمندانه و با دقت انتخاب کند، زیرا رنگ‌های مختلف پیام‌های متفاوتی را منتقل می‌کنند. به عنوان مثال، رنگ قرمز نشان دهنده اشتیاق، انرژی و گرما است. مک دونالد از این رنگ برای تحریک اشتها مشتریان استفاده می‌کنند. فیس بوک هم از رنگ آبی در لوگوی خود استفاده کرده تا هویت شرکتی و حرفه‌ای بودن خود را نشان دهد.

استفاده از اشکال مختلف در طراحی لوگو

شکل لوگو نقش حیاتی در برندسازی دارد. لوگوها با لبه تیز مانند مربع یا مثلث نشان دهنده کارایی، حرفه‌ای بودن، استحکام، ثبات و قدرت برند است. یک آرم دایره‌ای شکل نشان دهنده عشق، ارتباط، تحرک و اجماع هستند.

شکل لوگو می‌تواند تایپوگرافی (هنر بازی با فونت) یا اشکال شناخته شده مانند شکل خانه‌ها، برگ درختان، میوه‌ها، حیوانات و سایر موارد باشد. لوگو همچنین ممکن است به شکلی طراحی شود که کاملاً خاص و منحصر به فرد باشد.

در مجموع، کسب و کارها مانند یک موجود زنده هستند که برای بقا در بازار به تغییرات مثبت نیاز دارند. اینجاست که طراحی لوگو کارینو می‌تواند به یک کسب و کار روح تازه‌ای بدمد و به موفقیت آنها کمک کند. خدمات طراحی لوگو حرفه‌ای کارینو فقط سفارش طراحی نیست، بلکه سرمایه گذاری روی برندینگ کسب و کار شماست.

نظر شما