شناسهٔ خبر: 67279252 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

۴ عامل تنش میان بایدن و نتانیاهو

​​​​​​​بیش از هشت ماه جنگ و کشتار وحشیانه مردم فلسطین در غزه، به بروز چالش عمیق میان تل‌آویو با متحدان به‌ویژه واشنگتن منجر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا،جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل منطقه در سرمقاله قدس نوشت:بیش از هشت ماه جنگ و کشتار وحشیانه مردم فلسطین در غزه، به بروز چالش عمیق میان تل‌آویو با متحدان به‌ویژه واشنگتن منجر شده است. آخرین چشمه علنی از این اختلافات، پیام صوتی بنیامین نتانیاهو خطاب به مقامات آمریکا بود. اظهارات نخست‌وزیر رژیم اشغالگر مبنی بر اینکه دولت بایدن به‌طور گسترده از حمایت نظامی اشغالگران در بحبوحه جنگ مداوم با حماس در غزه خودداری می‌کند، سبب سردرگمی، خشم و ناامیدی در سراسر واشنگتن شد و مقام‌های کاخ سفید به‌صراحت این اتهامات را رد کردند و حتی بلینکن گفت ما فقط جلو ارسال یک محموله از بمب‌های سنگین ۲هزار پوندی ارسالی به اسرائیل را گرفته‌ایم!

علت بروز اختلاف میان دو متحد دیرین، آن هم در این مقطع را می‌توان در چند مسئله دید:

 نخست اینکه برای نخستین بار آمریکایی‌ها در چند هفته اخیر، خود بانی شده و پیشنهاد آتش‌بسی درباره تحولات غزه ارائه دادند؛ این رویکرد برخلاف روند گذشته بود که ایالات متحده قطعنامه‌های شورای امنیت را وتو می‌کرد. این مسئله مورد پسند نخست‌وزیر جنگ‌طلب اسرائیل نبود. در ادامه، کناره‌گیری بنی‌گانتس از کابینه جنگ نتانیاهو بود که آن هم پس از رفت‌وآمدهایی که وی با آمریکا داشت، صورت پذیرفت و از این رو، به نظر  می‌رسد این تصمیم، بازی در زمین واشنگتن و علیه نتانیاهو بود. 

دوم؛ سفر آنتونی بلینکن به منطقه غرب آسیا و مشخصاً سرزمین‌های اشغالی گواه عمق اختلافات تل‌آویو و واشنگتن است. صحبت‌های وی به شکلی نگرانی ایالات متحده از واکنش‌های جهانی به ادامه جنگ غزه را نشان می‌داد. این در حالی است که با وجود نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شخص نخست‌وزیر اسرائیل علاوه بر جنگ در رفح، تهدیداتی مبنی بر حمله به لبنان مطرح کرده است.

سوم؛  روند قضایی علیه شخص بنیامین نتانیاهو در دادگاه لاهه و همچنین اعتراض‌های مردمی که به درون کاخ سفید نیز رسیده، نگرانی‌ها را افزایش داده و یکی از علت‌های مخالفت آمریکا با شریک
 عقیدتی-راهبردی خود، در این زمینه است. تا همین جای کار هم آمریکایی‌ها به دلیل حمایت از اسرائیل در جنگ، ضربات سیاسی و اقتصادی زیادی را دریافت کرده‌اند. آسیب به تجارت دریایی ایالات متحده و تحریم بنگاه‌های غول‌پیکر تجاری همچون رستوران‌های زنجیره‌ای مک دونالد در کشورهای مختلف توسط گروه‌های مردمی، نمونه‌هایی از این دست است.

چهار؛ کشتیرانی و تجارت جهانی موضوعی است که سران کاخ‌سفید را در برابر یمنی‌ها دچار انفعال و درماندگی کرده است؛ زیرا نتوانسته‌اند در هشت ماه جنگ ویرانگر غزه، پاسخ مناسبی به حملات موشکی و پهپادی یمنی‌ها به کشتی‌های تجاری و نظامی حامی رژیم صهیونیستی بدهند. آمریکایی‌ها خودشان را حافظ و حاکم دریاهای جهان می‌دانند به همین دلیل تحمل چنین وضعیتی برای آن‌ها بسیار سخت است. حملات یمنی‌ها به کشتی‌های تجاری آمریکا و رژیم صهیونیستی سبب شده آن‌ها به فکر توقف جنگ بیفتند، مسئله‌ای که باب میل نتانیاهو نیست.

انتهای پیام

نظر شما