شناسهٔ خبر: 67279112 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

یک درس تلخ از آتش سوزی بیمارستان قائم (عج) رشت + عکس

بیمارستان بین المللی قائم (عج) رشت به علت نقص در بخش تاسیسات برق اضطراری یو پی اس دچار حریق شد که این اتفاق منجر به فوت هشت نفر از بیماران بستری در بخش آی سی یو و تخلیه اضطراری ۱۴۲ نفر از بیماران شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، علی‌رضا دروگر؛ آتش سوزی یکی از حوادثی است که خسارات جانی و مالی عمده‌ای را به‌ وجود می‌آورد؛ بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از جمله مکان‌های تجمعی‌ای هستند که هر ساله تعداد زیادی از حوادث آتش سوزی را به خود اختصاص می‌دهند.

از آنجا که افراد حاضر در بیمارستان‌ها، اکثرا بیماران و افراد ناتوان هستند که امکان مراقبت از خود و نجات خود از آتش سوزی را ندارند، آتش‌سوزی در بیمارستان بیشتر از هر مکان عمومی دیگری می‌تواند موجب خسارات جانی شود و بروز آتش سوزی در طبقات منفی بیمارستان چالشی است که سختی مدیریت این حادثه را چند برابر می‌کند.

در ساعات آغازین روز بیست و نهم خرداد، بنا بر اعلام رسمی وزیر محترم بهداشت، بیمارستان بین المللی قائم رشت به علت نقص در بخش تاسیسات برق اضطراری یو پی اس (طبقه منفی) دچار حریق شد که این اتفاق منجر به فوت هشت نفر از بیماران بستری در بخش آی سی یو و تخلیه اضطراری ۱۴۲ نفر از بیماران شد.

 

یک درس تلخ از آتش سوزی بیمارستان قائم رشت + عکس // منتشر نشود

 

یو پی اس یا «منبع تغذیه بدون وقفه» دستگاهی است که جریان برق مورد نیاز وسایل برقی مصرف کننده را در زمان قطع برق تامین می‌نماید و از بروز اختلالات و نوسانات الکترونیکی جلوگیری می‌کند.

استفاده از باتری‌های یو پی اس در تجهیزات پزشکی بسیار حائز اهمیت است، زیرا در صورت نامنظم بودن برق و قطعی شبکه برق، تجهیزات از کار می‌افتند و جان بیماران به خطر می‌اندازد، از این باتری برای تجهیزاتی مثل دستگاه‌های اکسیژن ساز و دستگاه‌های تصویربرداری و... استفاده می‌شود.

احتمالا در حادثه‌ی بیمارستان از کار افتادن دستگاه‌های اکسیژن ساز و ضربانساز بدلیل بروز آتش سوزی، عامل اصلی فوت قربانیان این حادثه بود.

 

یک درس تلخ از آتش سوزی بیمارستان قائم رشت + عکس // منتشر نشود

 

عوامل آتش سوزی باتری‌های یو پی اس:

به طور کلی یو پی اس شامل دو نوع است، یک نوع معمولی است و در کاربری‌های غیرحساس استفاده می‌شود و نوع دیگر باتری یو پی اس، دارای قابلیت ضداشتعال می‌باشد که اگر در محیط آتش سوزی رخ دهد، این نوع باتری از سرایت آتش سوزی جلوگیری کرده و در خود جمع می‌شود.

لازم به ذکر است باتری یو پی اس معمولی در مواقع آتش سوزی، خود عامل تشدید آتش سوزی و انفجار می‌شود، زیرا هیدروژن داخل باتری به بیرون آزاد می‌شود و همین هیدروژن، آتش سوزی را تشدید می‌کند.

باتری‌های یو پی اس عموما داخل اتاق‌هایی مخصوص به اسم اتاق باتری قرار می‌گیرند که این اتاق‌ها باید دارای سیستم‌های تخلیه و تهویه به سمت بیرون باشند.

این تخلیه هوا موضوعی حساس و مهم بوده و برای جلوگیری از آتش سوزی حتما باید انجام شود در غیر این صورت احتمال آتش سوزی افزایش می‌یابد.

از دیگر عوامل بروز آتش سوزی در این باطری‌ها می‌توان به الکتریسیته ساکن، دمای بالای چهل درجه، عوامل خارجی مانند آب و گرد و غبار و تعمیر توسط افراد غیر متخصص اشاره کرد.

 

یک درس تلخ از آتش سوزی بیمارستان قائم رشت + عکس // منتشر نشود

 

توصیه‌های ایمنی مربوط به یو پی اس:

  • در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها حتما از یو پی اس ضد اشتعال استفاده گردد.
  • در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در اتاقک نگهداری باتری یو پی اس حتما باید جهت اعلام هشدار غلظت هیدروژن و دود از تجهیزات هشدار دهنده مانند آژیر و فلاشر در ورودی‌ها و خروجی‌ها (داخل و خارج اتاق باطری) استفاده نمود.
  • به صورت دوره‌ای دستگاه یو پی اس سرویس و درصورت نیاز باتری‌های آن توسط افراد متخصص تعویض گردد.
  • برای پیشگیری از گسترش آتش در صورت بروز آتش سوزی؛ از سیستم‌ها و تجهیزات اطفاء حریق مناسب اتاق باتری مثل توپ آتش نشانی استفاده گردد.

توصیه‌های ایمنی بیمارستان:

  • حضور فرد یا افراد ماهر در قالب تیم واکنش اضطراری بصورت شبانه روزی در محل بیمارستان
  • توجه ویژه و جدی گرفتن الزامات ایمنی مخصوصا الزامات تهویه
  • آموزش و بازآموزی مستمر اطفاء حریق، تخلیه اضطراری
  • برگزاری مانور‌های اطفاء حریق و امداد و نجات با جدیت بیشتر و در سطح گسترده‌تر و نظام‌مند کردن مانور‌ها
  • تعیین بیمارستان معین
  • برگزاری مانور انتقال اضطراری برای رفع نقاط ضعف
  • هماهنگی بیشتر و انتقال سریع تر و ایمن تر بیماران در زمان حوادث

امید است پس از بروز حادثه تلخ بیمارستان قائم (عج) رشت مسئولان مربوطه توجه بیشتری به بحث ایمنی، مخصوصا پیشگیری از بروز حوادث و ارتقا سطح آمادگی کل ساختار داشته باشند.

یک درس تلخ از آتش سوزی بیمارستان قائم (عج) رشت + عکس یک درس تلخ از آتش سوزی بیمارستان قائم (عج) رشت + عکس یک درس تلخ از آتش سوزی بیمارستان قائم (عج) رشت + عکس یک درس تلخ از آتش سوزی بیمارستان قائم (عج) رشت + عکس یک درس تلخ از آتش سوزی بیمارستان قائم (عج) رشت + عکس
یک درس تلخ از آتش سوزی بیمارستان قائم (عج) رشت + عکس یک درس تلخ از آتش سوزی بیمارستان قائم (عج) رشت + عکس یک درس تلخ از آتش سوزی بیمارستان قائم (عج) رشت + عکس یک درس تلخ از آتش سوزی بیمارستان قائم (عج) رشت + عکس یک درس تلخ از آتش سوزی بیمارستان قائم (عج) رشت + عکس یک درس تلخ از آتش سوزی بیمارستان قائم (عج) رشت + عکس

نظر شما