شناسهٔ خبر: 67278424 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

«آرتیمان» روستایی با عطر توت

شهره اکبری

آرتیمان روستایی که صبحگاهان، هنگامی که پنجره‌ خانه‌ها برای صبح بخیر به خورشید باز می‌شود، درختان سرسبز  آن با جلوه‌گری زیبایی خود را به رخ می‌کشند.

صاحب‌خبر -

اینجا پنجره‌های باز خانه‌هایشان با گل‌های شمعدانی کنار پنجره با مهربانی، نسیم و نور آفتاب صبح‌گاهی را به منزل تک تک کوچه‌های قدیمی آن دعوت می‌کنند. اینجا درختان سر به فلک کشیده توت‌هایش سخاوتمندانه اجازه چیدن را به هر رهگذری می‌دهند،اینجا می‌توانی عطر گل‌ها و عطر درختان توت و سماق را با تمام تک تک سلول‌های وجودت نفس بکشی ! خلاصه بگویم اینجا زندگی جاری است.

روستای آرتیمان از جمله روستاهای زیبای شهرستان تویسرکان بوده که در دو سه سال گذشته در اواخر خرداد ماه جشنواره توت و عسل بسیاری از مسافران و گردشگران را برای سفر به این روستا مشتاق می‌کند.

 امسال نیز این جشنواره به مدت دو روز با حضور گردشگران و مسافران و اهالی روستا از امروز در حال برگزاری است.

روستای هدف گردشگری آرتیمان، مطالبه اهالی روستاست

دهیار روستای آرتیمان به ایسنا گفت: معرفی شدن روستای آرتیمان به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری تویسرکان یکی از مطالبات چندین ساله اهالی این روستا به شمار می‌رود.

مریم رحمتی اظهار کرد: روستای آرتیمان واقع در پنج کیلومتری شهر تویسرکان از لحاظ اداره میراث فرهنگی جز روستاهای هدف گردشگری تویسرکان نیست اما از جمله روستاهایی است که به لحاظ جاذبه های طبیعی و تاریخی خود دارای مسافران و گردشگران بسیاری از نقاط مختلف استان و حتی خارج از استان است.

وی با بیان اینکه جذب مسافر و گردشگر روستای آرتیمان حتی از روستاهای گردشگری تویسرکان بیشتر است، افزود: این روستا دارای ۱۲۰۰ نفر جمعیت شامل ۳۸۰ خانوار بوده که شغل اکثریت اهالی روستا زنبورداری و کشاورزی است.

رحمتی با اشاره به فعالیت دو خانه بوم گردی و سه خانه مسافر دارای مجوز در روستای آرتیمان، خاطرنشان کرد: علاوه بر این، چهار تا پنج خانه مسافر فاقد مجوز نیز در این روستا نسبت به جذب گردشگر مبادرت دارند.

وی گردو، توت و سماق را از جمله مهمترین محصولات کشاورزی این روستا دانست و یادآور شد: روستای آرتیمان علاوه بر دارا بودن درختان زیاد گردو،دارای درختان توت بسیاری بوده که بیش از ۱۵۰۰ اصله از درختان موجود توت درختی این روستا وقفی بوده و صاحب خاصی ندارد، برای همین هر رهگذر، مسافر و گردشگری می‌تواند از توت این درختان به راحتی استفاده کند.

رحمتی با اشاره به برگزاری هر ساله جشنواره توت و عسل در روستای آرتیمان در سه سال گذشته، خاطرنشان کرد: جشنواره توت و عسل در سال‌های گذشته موجب آن شده که بسیاری از گردشگران و مسافران با روستای آرتیمان آشنا شده و به این روستا سفر داشته باشند و حتی جز مقصد گردشگری آنان واقع شود.

دهیار روستای آرتیمان شیره توت و توت خشک را از بیشترین فرآورده‌های توت درختی در این روستا دانست و اظهار کرد: بیشتر توت درختی روستا مصرف تازه خوری دارد.

وی ادامه داد: روستای آرتیمان هر ساله به‌ویژه در ایام نوروز و تعطیلات و فصول تابستان دارای مسافران و گردشگران بسیاری است به‌طوری‌ که در برخی مواقع ظرفیت تمامی خانه‌های بومگردی و خانه مسافر روستا پر بوده و امکان اسکان برای سایر گردشگران به‌صورت شبانه وجود ندارد.

رحمتی با اشاره به اینکه معرفی شدن روستای آرتیمان به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری تویسرکان یکی از مطالبات چندین ساله اهالی این روستا به شمار می‌رود و بارها این موضوع را پیگیری و با میراث فرهنگی مطرح کرده‌ایم، گفت: به دلیل وجود چند روستای هدف گردشگری در شهرستان تویسرکان، میراث فرهنگی معتقد است هنوز آن طور که باید روستاهای هدف گردشگری موجود شهرستان توسعه نیافته‌اند برای همین امکان تعریف روستای هدف گردشگری جدید فعلاً وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه روستای آرتیمان ظرفیت روستای هدف گردشگری را دارد، افزود: از اداره میراث فرهنگی درخواست داریم که نسبت به این مطالبه مردم آرتیمان توجه ویژه داشته باشند.

وی همچنین خواستار توجه ویژه مسئولین به بحث عمران دو چندان این روستا شد و گفت: خوشبختانه این روستا از خدمات و امکانات مختلفی چون آب، برق، گاز، تلفن، اینترنت، خانه بهداشت و مدرسه برخوردار بوده ضمن اینکه ۵۰ درصد خانه‌های این روستا مقاوم‌سازی شده است.

رحیمی یاد آور شد:احداث پارک کودک، اجرای ۴۰۰ متر جدول کشی،احداث سرویس بهداشتی بهشت زهرا از جمله اقدامات عمرانی انجام شده سال گذشته دهیاری در این روستا بوده است .

وی با بیان اینکه امسال نیز اقدامات عمرانی مختلفی توسط دهیاری در این روستا در حال اجراست، خاطرنشان کرد: ۶۰۰ کیلومتر جدول گذاری و علاوه بر آن آسفالت از طریق اعتبار فروش زمین‌ها با کمک بنیاد مسکن در سال‌جاری جزو برنامه‌های اجرایی در این روستاست.

وجود درخت توت ۵۷۰ ساله در آرتیمان

 مدیر اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تویسرکان هم با اشاره به قدمت دیرینه توتستان‌های روستای آرتیمان شهرستان تویسرکان، تصریح کرد: در این روستا درختی وجود دارد که بیش از ۵۷۰ سال از حیاتش می‌گذرد که نشان از عمر طولانی درختان توت در باغات این روستاست.

 اسحاق ترکاشوند با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد توتستان‌های تویسرکان وقفی بوده و مالکیت شخصی ندارد، خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع استفاده و برداشت از میوه توتستان‌ها برای رهگذران و گردشگران و مسافران هیچ محدودیتی ندارد.

 وی با بیان اینکه برگزاری چنین جشنواره‌هایی نقش موثری در صنعت گردشگری سبز برای روستاها دارد، گفت: در روستای آرتیمان به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان تویسرکان، دو بنای تاریخی مربوط به دوران قاجار شامل حمام پایین محله و بالا محله وجود دارد که حمام پایین محله در دهه ۸۰ ثبت ملی شده و پرونده ثبت ملی حمام بالا محله نیز تکمیل و به وزارتخانه میراث فرهنگی کشور ارسال شده و در انتظار ثبت است.

 ترکاشوند یادآور شد: این روستا به جز این حمام تاریخی چند اثر تاریخی دیگر نیز دارد که عبارتند از درخت توت کهنسال، مسجد محله پایین و سنگ قبرهای پدر و مادر میررضی که به خط کوفی است؛ ضمن اینکه امامزاده عبدالله نیز یکی دیگر از اماکن گردشگری این روستاست که این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۴۳۲۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 وی گفت: علاوه بر جشنواره توت و عسل جشنواره مبل منبت، جشنواره گردو و گرامیداشت میررضی از دیگر برنامه‌هایی است که در سال‌جاری برگزار خواهد شد.

پیش‌بینی برداشت ۴۷ تن توت در تویسرکان

 مدیرجهاد کشاورزی تویسرکان هم در گفت‌وگو با ایسنا از پیش‌بینی برداشت ۴۷ تن توت درختی از توتستان‌های این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: شهرستان تویسرکان دارای ۵۰ هکتار باغ توت بوده که بیشترین پراکنش این باغات توت به روستای گردشگری آرتیمان اختصاص دارد .

 سجاد محمد اصغری میانگین برداشت توت از هر هکتار از باغات توت این شهرستان را ۳.۵ تن برشمرد و خاطرنشان کرد: به واسطه اختصاص بیشترین سطح باغات توت تویسرکان به روستای آرتیمان، در سال‌جاری نیز برای دومین بار جشنواره توت و عسل به‌زودی در روستای آرتیمان برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: توت به عنوان یک محصول کم آب‌بر بوده که باتوجه به شرایط و وضعیت آب در استان و لزوم و ضرورت مدیریت منابع مصرف آب در بخش کشاورزی این امر می‌تواند علاوه بر اینکه یک محصول پر بازده کشاورزی شود یک قطب گردشگری کشاورزی را در روستای آرتیمان شهرستان تویسرکان نیز شکل دهد.

 وی همچنین با اشاره به فعالیت ۴۸۰ پرورش دهنده زنبور عسل در شهرستان تویسرکان،گفت: شهرستان تویسرکان با ۶۲ هزار کندو زنبور عسل سالیانه به‌طور میانگین دارای ۷۰۰ تن تولید عسل است.

به گزارش ایسنا؛ برگزاری چنین جشنواره‌هایی از نقش موثری در  رونق صنعت سبز گردشگری برای روستاها برخوردار خواهد بود، این جشنواره‌ها در دو سه سال گذشته رنگ و بوی خوبی به این صنعت سبز گردشگری و معرفی روستاها و ظرفیت و جاذبه روستاها داده است و نباید از این ظرفیت در رونق هر چه بیشتر گردشگری روستایی غافل شد. این جشنواره  با برنامه‌هایی متنوع از امروز ۳۱ خرداد و یکم تیر به مدت دو روز در روستای آرتیمان با همکاری اداره میراث فرهنگی، بخشداری، دهیاری روستا، فرهنگ و ارشاد شهرستان و مشارکت اهالی روستای آرتیمان شهرستان تویسرکان برگزار می‌شود.

 انتهای پیام

نظر شما