شناسهٔ خبر: 67278248 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دولت شهید رئیسی ۵۴ دستاورد اقتصادی شاخص برای خراسان رضوی داشت

مشهد-ایرنا- استاندار خراسان رضوی گفت: دولت سه ساله شهید آیت الله رئیسی در حوزه اقتصادی ۵۴ دستاورد شاخص در ۶ حوزه اقتصادی استان تحت عنوان "یادگار ابراهیم" داشت که به زودی مکتوب و منتشر خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، یعقوبعلی نظری روز پنجشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی افزود: در این مدت بخش خصوصی در استان ۸۹۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داشته و جریان اقتصادی استان رو به رشد بوده که این مهم با همت و انسجام و همدلی بین دستگاه‌های اجرایی دولتی و تشکل‌های بخش خصوصی محقق شده است.

وی اضافه کرد: در این مدت ۱۷۲ هزار و ۳۱۸ نفر اشتغال خالص در خراسان رضوی ایجاد شد و نرخ بیکاری استان به ۶.۳ درصد رسید که ۱.۸ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری است.

استاندار خراسان رضوی گفت: در این مدت، نرخ مشارکت اقتصادی خراسان رضوی به ۴۳.۱ درصد رسید که ۱.۸ درصد افزایش یافته است و پرداخت بیمه بیکاری در استان ۲۴ درصد کاهش یافته و تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری از ۱۳ هزار و ۳۵۱ نفر به ۱۰ هزار و ۷۶۸ نفر کاهش یافته است.

نظری افزود: در مدت سه سال دولت سیزدهم جلب سرمایه‌گذاری خارجی در استان رشد ۹۰۰ درصدی داشته که در قالب ۲۱۷ طرح مصوب از ۸۴ میلیون دلار به ۷۴۰ میلیون دلار رسیده است و در مجموع رقم مصوب جلب سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سه ساله سیزدهم یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار بوده که طرح‌های مصوب آن در مسیر اجرا قرار گرفته است.

وی ادامه داد: نسبت مصارف به منابع بانکی در خراسان رضوی در دولت سیزدهم از ۶۷ درصد به ۷۰ درصد رسید که تا پایان امسال این میزان به ۸۰ درصد خواهد رسید، اما هدف نهایی استان رسیدن به عدد ۸۵ درصد است.

استاندار خراسان رضوی گفت:، توسعه زیرساختهای اقتصادی در خراسان رضوی در اولویت است اما منابع دولت جوابگوی این نیاز است از این رو در راستای مولدسازی اموال دولتی و تامین منابع مالی در سه سال گذشته ۱۹۵ هزار میلیارد ریال از محل مولدسازی در استان تامین منابع مالی شد.

نظری افزود: در دولت سیزدهم ۱۶۵ هزار و ۳۰۴ مودی جدید مالیاتی در خراسان رضوی شناسایی شد و درآمد مالیاتی رشد ۱۰۰ درصدی یافت و در این مدت ۲۶ درصد به ظرفیت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی اضافه شد که مهمترین آن راه‌اندازی شهرک صنعتی خادم الرضا در مشهد به وسعت پنج هزار هکتار بود.

وی رشد ۲۰ درصدی در پذیرش شرکت‌های خراسان رضوی در بورس و فرابورس، رشد ۹۵۰ درصدی در پرداخت تسهیلات تکلیفی بانکی از ۳۳ هزار میلیارد ریال به ۳۵۱ هزار میلیارد ریال، تصویب راه‌اندازی مجتمع‌های تخصصی صنفی و سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی را از دیگر دستاوردهای خراسان رضوی در دولت سیزدهم برشمرد.

معرفی رئیس جدید مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی / ضعف سرمایه‌گذاری در صنایع بزرگ

در این نشست "محسن زنگنه" نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس جدید مجمع نمایندگان استان در مجلس معرفی شد، پیش از این "نصرالله پژمانفر" مسوولیت ریاست این مجمع را بر عهده داشت.

زنگنه در این نشست به پیگیری نمایندگان استان در مجلس در خصوص افزایش نسبت مصارف به منابع بانکی از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی اشاره کرد و گفت: از وزارت مربوطه خواسته شد که این رقم را تا ۸۵ درصد افزایش دهد و افزایش هر یک درصد نسبت منابع به مصارف بانکی در استان معادل ۳۶ هزار میلیارد ریال است.

وی اظهار کرد: یکی از دلایلی که نسبت مصارف به منابع بانکی در خراسان رضوی افزایش لازم را نداشته، ضعف سرمایه‌گذاری در صنایع بزرگ است، متاسفانه عمده سرمایه‌گذاری‌ها در خراسان رضوی به سمت صنایع خرد و متوسط بوده است از این رو باید با رفع موانع و افزایش زیرساختها به ویژه توسعه شهرک‌های صنعتی بزرگ مقیاس، صنایع دارای بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری را در استان ایجاد کرد.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: بانک مرکزی افزایش نسبت مصارف به منابع بانکی در استان را به ۸۵ درصد تثبیت کرده و در مرحله اجرا قرار گرفته است، از سوی دیگر مجمعی با محوریت کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی متشکل از نمایندگان استان‌های شرق (خراسان رضوی، جنوبی، شمالی، گلستان، سمنان، سیستان و بلوچستان و کرمان) تشکیل شده است که مسایل اقتصادی شرق کشور را به صورت ویژه پیگیری خواهد کرد.

نظر شما