شناسهٔ خبر: 67278222 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

آرمان‌شهر‌های دانشجویی در جهان کدامند؟ / لندن؛ هالیوود جویندگان علم

کیواس برای دوازدهمین سال پیاپی، بهترین شهرهای دانشجویی سال 2025 را فهرست کرد. در این فهرست مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی بر مبنای بازخورد خود دانشجویان، مناسب بودن شهریه دانشگاه، رتبه دانشگاه و فرصت‌های شغلی رده‌بندی شده‌اند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

شرکت کاکارلی سیموندز (QS) برای فهرست کردن بهترین شهر‌های دانشجویی روی شهر‌هایی با حداقل جمعیت ۲۵۰ هزار نفری و حداقل ۲ دانشگاه تمرکز کرده و از ۱۰۰ هزار دانشجو شامل دانشجویانی که به تازگی در دانشگاه‌های آن شهر ثبت‌نام کرده‌اند، دانشجو‌هایی که در حال حاضر در آن دانشگاه تحصیل می‌کنند و دانشجویان سابق آن نظرسنجی کرده‌اند و در ۲ شاخص مطلوبیت و صدای دانشجو را مد نظر گرفته‌اند.

لندن برای ششمین دوره متوالی بهترین شهر دانشجویی جهان شناخته شده است. بعد از لندن، توکیو دوم و سئول سوم این لیست قرار دارند. همچنین مونیخ به رتبه چهارم صعود و ملبورن به رتبه پنجم سقوط کرده است.

پنج شهر دانشجویی برتر بعدی شامل سیدنی، پاریس، زوریخ، برلین و مونترال می‌شوند. شهر پاریس از رتبه سیزدهم در فهرست سال گذشته به رتبه هفتم صعود کرده است.

به گفته کیواس، لندن به لطف بازخورد عالی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و رضایتمندی آن‌ها در تجربه تحصیل در این شهر دوباره به عنوان شهر تحصیلی برتر شناخته شده است. علاوه براین، لندن چشم‌انداز بسیار خوبی از نظر آموزش عالی در سطح جهانی دارد، زیرا ۲ دانشگاه آن جزو ۱۰ دانشگاه برتر جهان است. این دانشگاه‌ها عبارتند از دانشگاه‌های کمبریج و امپریال کالج لندن.

دانشگاه کمبریج در رده‌بندی کیواس سال ۲۰۲۳- ۲۰۲۴ در جایگاه دوم و امپریال کالج لندن در رده ششم قرار گرفتند.

دکتر «دایانا بیچ»، مدیر اجرایی لندن عالی که نماینده ۵۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی در پایتخت است، در مورد بهترین شهر دانشجویی می‌گوید: لندن ۶ سال است که بی‌وقفه به عنوان بهترین شهر دانشجویی جایگاه خود را حفظ کرده است و این امر نشان می‌دهد که چگونه دانشگاه‌های پیشروی جهان در لندن تجربه‌ای استثنائی برای دانشجویان سرتاسر جهان ایجاد کرده‌اند و این مسیر را همچنان ادامه می‌دهند.

لندن شهری است که بیش از ۵۰ موسسه آموزش عالی جهان را در خود جا داده و مقر جهانی برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان از خدمات مالی گرفته تا صنایع خلاق است.

به گفته دیانا، این شهر انبوهی از فرصت‌های اجتماعی و فرهنگی را در اختیار شهروندان خود قرار داده است و به راحتی می‌توان فهمید که چرا دانشجویان زندگی در لندن را بالاتر از هر شهر جهانی دیگر قرار می‌دهند.

براساس گزارش کیواس، دانشگاه‌های لندن در دادن اعتبار به کارفرما‌ها عملکرد خوبی داشته‌اند و ۱۱ دانشگاه از ۱۸ دانشگاه آن در بین ۵۰ دانشگاه برتر جهان از نظر نسبت بالای دانشجویان بین‌المللی به تعداد کل دانشجویان قرار دارند. نسبت دانشجویان بین‌المللی به تعداد کل دانشجویان یکی از شاخص‌های آمیختگی دانشجویی است که از این نظر، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن در صدر قرار گرفته‌اند.

به گفته کیواس، بازخورد عالی دانشجویان فعلی و سابق دانشگاه‌های لندن باعث شده است که این شهر جایگاه سوم را در بخش «صدای دانشجو» بعد از برلین و ملبورن کسب کند. علاوه براین، جمعیت دانشجویی متنوع از سرتاسر جهان موجب شده است که این شهر هفتمین امتیاز برتر جهان را از حیث «آمیختگی دانشجویی» به دست آورد. این شهر همچنین رتبه چهارم فرصت‌های شغلی استثنائی را از نظر فعالیت کارفرما‌ها کسب کرده است.

برای دانشجویانی که جا‌های شلوغ را برای درس خواندن و تحصیل دوست دارند، توکیو یک شهر دوست‌داشتنی به شمار می‌آید. توکیو بهترین شهر آسیا در رتبه‌بندی بهترین شهر‌های دانشجویی کیواس در سال ۲۰۲۵ است که پس از لندن در رتبه دوم جهانی قرار دارد.

توکیو برعکس لندن، با وجودی که ۱۸ دانشگاه برتر جهانی در رتبه‌بندی‌های جهانی دارد، جمعیت دانشجویی نسبتا پایینی دارد. در واقع، توکیو برای کسانی که به جای زندگی در «حباب دانشجویی» عاشق غوطه‌ور شدن کامل در فرهنگ محلی هستند، یک شهر رویایی محسوب می‌شود.

نتیجه‌اندازه غول‌پیکر توکیو این شده است که به یکی از متنوع‌ترین و جهانی‌ترین محیط‌های زندگی روی زمین تبدیل شده است. این مرکز به عنوان یکی از سه مرکز مالی پیشرو در جهان در کنار نیویورک و لندن قرار دارد و فرصت‌های حرفه‌ای و کارآموزی غبطه‌انگیزی را فراهم می‌کند و همواره یکی از بهترین‌ها در جهان از حیث شاخص فعالیت کارفرمایان رتبه‌بندی می‌شود.

توکیو در کنار امتیاز بالای کارفرمایان فارغ‌التحصیل، امتیاز قابل توجهی از نظر مطلوبیت کسب می‌کند که هم کیفیت کلی زندگی در شهر و هم میزان تقاضای آن را در بین دانشجویان بین‌المللی آینده را در برمی‌گیرد.

سئول یکی از بهترین شهر‌های دانشجویی در جهان محسوب می‌شود که پس از لندن و توکیو به عنوان سومین شهر برتر برای دانشجویان در جهان شناخته می‌شود. پایتخت کره جنوبی در برخی شاخص‌ها مثل فعالیت کارفرمایان در رده نهم قرار می‌گیرد که از نظر کارشناسان امتیاز خوبی است. سئول کسب این امتیاز را مدیون ارتباط قوی بین دانشگاه‌های سئول با کارفرمایان داخلی و بین‌المللی است.

به غیر از این، ۲۳ دانشگاه در این شهر وجود دارد که در رتبه‌بندی کیواس سال ۲۰۲۵ جزو برترین دانشگاه‌ها شناخته شده است و دانشگاهی مثل دانشگاه ملی سئول رتبه ۳۱ را در این فهرست کسب کرده است.

سئول شهری است که هرگز نمی‌خوابد و مردم آن هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه‌روز در حال کار هستند و صدای فروشندگان شبانه، حال و هوای چایخانه‌های شبانه روزی و یا فریاد گیمر‌ها در مراکز بازی حتی ساعت سه صبح هم به گوش می‌رسد. جادوی سئول این است که بی‌حوصلگی در آن بی‌معنی است و حتی برای کسانی که به زمان استراحت بیشتری از تحصیل خود نیاز دارند، فرصت‌هایی را برای یافتن ذن درونی از طریق مناظر کوهستانی و دهکده‌های تاریخی و جذاب در اختیار قرار می‌دهد.

سئول در رتبه ۴۶ شاخص دیدگاه دانشجویی قرار دارد و دانشجویانی که در این شهر درس می‌خوانند معتقدند که فرهنگ متنوع باعث ایجاد یک تجربه عالی می‌شود و همه چیز بسیار راحت است.

در حالی که متوسط شهریه برای یک دانشجوی بین‌المللی در سئول ۶ هزار و ۳۰۰ دلار در سال است، این شهر با یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین مقاصد تحصیلی در رتبه‌بندی فاصله دارد. با این حال، زمانی که سئول را با یکی دیگر از شهر‌های پیشرو دانشجویی آسیایی، مثل توکیو مقایسه می‌کنیم، اوضاع بسیار بهتر به نظر می‌رسد.

منبع: ایسکانیوز 

نظر شما