شناسهٔ خبر: 67278160 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

رای‌الیوم بررسی کرد

پیام‌های کددار قوی‌ترین سخنرانی «سید حسن نصرالله» | ماجرای درخواست مقام آمریکایی از نصرالله برای میانجیگری نزد السنوار

روزنامه رای‌الیوم به واکاوی سخنرانی روز چهارشنبه دبیرکل حزب الله لبنان پرداخت و نوشت که میان سطرهای این سخنرانی، پیام های کدداری وجود داشت که تحلیلگران و ناظران امور را به خود مشغول کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین، رای الیوم افزود: مفهوم اشاره سید حسن نصرالله به دریای مدیترانه چیست؟ آیا فرستاده آمریکایی از سید حسن نصرالله برای میانجی گری نزد «یحیی السنوار»(رهبر حماس در غزه) برای قبول طرح آمریکا درخواست کرده است؟ واکنش دبیر کل حزب الله به گزارش هایی که از سرازیر شدن هزاران داوطلب برای جنگ با اسرائیل در جبهه لبنان حکایت دارند، چه بود؟

این رسانه افزود: سخنرانی سید حسن نصرالله از دیدگاه تحلیلگران و ناظران امور، یکی از خطرناکترین و مهمترین سخنرانی هایی بود که وی از آغاز جنگ غزه تاکنون داشته است. تحلیلگران از آن به عنوان «سخنرانی بازدارنده» نام بردند.

رای الیوم ادامه داد: در این سخنرانی، سید حسن نصرالله از امکانات، اهداف و اسلحه جدید سخن گفت و اینکه جنگ آتی که حزب الله به آن وارد خواهد شد، در دریای، هوا و زمین خواهد بود. وی به دنبال کشیدن افسار اسرائیل و ممانعت از حمله آن به لبنان است و اینکه آن را متوجه کند که چه تاوانی در صورت ورود به جنگ تمام عیار خواهد پرداخت و این به آن مفهوم است که حزب الله به این ارزیابی رسیده که اسرائیل راه اندازی جنگ در آینده نزدیک را در سر می پروراند. در ذهن سردمداران تل آویو اوضاع در جبهه شمالی قابل تحمل نیست و نمی تواند ادامه داشته باشد و طوفان بزرگ و گسترده از جبهه شمال انتظار آنها را می کشد و جنگ اجتناب ناپذیر و این جبهه خطرناک و بزرگ است.

به نوشته این رسانه عرب زبان،در سخنرانی دبیرکل حزب الله لبنان گفته ها و ناگفته هایی بود. برخی موارد را وی به شکل صریح نگفت و نکته را بدون تحلیل و تفسیر گذاشت. در سخنرانی سید حسن نصرالله از دریای مدیترانه به عنوان میدان جدیدی یاد شد که در صورت حمله اسرائیل فعال می شود و اشاره وی به هدف قرار دادن میدان «کاریش» بود و اینکه سکوهای نفت و گاز این میدان یکی از اهداف مقاومت در زمان جنگ است و نیز کشتی های اسرائیلی و کشتی هایی که به سمت سرزمین های اشغالی می آیند و سران تل آویو نیز متوجه این اشاره شدند.

رای الیوم اضافه کرد: همچنین سید حسن نصرالله از درخواست مطرح شده از مقاومت لبنان برای میانجی گری نزد حماس برای قبول طرح آمریکایی نیز سخن گفت و اینکه پیشنهاد آمریکایی مشکل دار است و حماس نمی تواند آن را بپذیرد و شامل تحویل اسیران صهیونیست در مرحله نخست و سپس از سرگیری جنگ از سوی تل آویو است.

بر اساس اطلاعات رسیده به رای الیوم، «عاموس هوکشتاین» فرستاده ویژه آمریکا به لبنان به شکل غیرمستقیم از سید نصرالله خواسته که نزد السنوار برای قبول طرح آمریکا میانجی گری کند و این مفهومش آن است که آمریکا به دنبال گشودن خط دیگری از مذاکرات به دور از خط معروف میانجی گری قطری- مصری با رهبران حماس در خارج است.

این رسانه نوشت: از دیگر مواردی که دبیرکل حزب الله لبنان به آن اشاره کرد، واکنش غیرمستقیم وی به گزارش ها و برآوردهای آمریکایی درباره تبدیل شدن لبنان به کانون جذب داوطلبان جنگ از کشورها و جنبش های محور مقاومت در منطقه و داوطلبان عرب و مسلمان برای جنگ در جبهه لبنان در صورت بروز جنگ تمام عیار است که سید حسن نصرالله فقط به این نکته اکتفا کرد که مقاومت لبنان شمار زیادی رزمنده آموزش دیده و مازاد هم دارد و نیازی به نیروی کمکی خارجی ندارد.

رای الیوم در پایان از سخنرانی سید حسن نصرالله به عنوان سخنرانی بازدارندگی نام برد.

به گزارش ایرنا، سید حسن نصرالله در سخنرانی عصر چهارشنبه خود به مناسبت شهادت «طالب سامی عبدالله» (حاج ابوطالب) فرمانده میدانی حزب‌الله، تأکید کرد: تهدید جنگ علیه لبنان ما را نمی‌ترساند و نباید ما را بترساند؛ چراکه دشمن به خوبی می‌داند که ما خود را برای سخت‌ترین روزها آماده کرده‌ایم و به خوبی می‌داند چه چیزی در انتظارش است.

برچسب‌ها:

نظر شما