شناسهٔ خبر: 67278159 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رئیس دیوان عدالت اداری:مسولیت‌‌پذیری مدیران و پاسخگویی دو اصل اساسی و شاکله نظام اداری کشور است

رئیس دیوان عدالت اداری کشور با اشاره به دو اصل قانون اساسی که بیانگر حقوق مردم است، گفت: این اصول شاکله نظام اداری کشور است و هیچ‌گاه نباید از ماهیت نظام جمهوری اسلامی دور شود؛ یکی اصل مسولیت‌پذیری مدیران در بخش‌های ملی و دیگری اصل پاسخگویی است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان- حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حکمت‌علی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری در جلسه شورای اداری استان قم ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهدای خدمت، اظهار کرد: استان قم همواره در همه مراحل انقلاب از ابتدا تاکنون جایگاه ویژه‌ای داشته و ما هم در دیوان عدالت اداری بر خود وظیفه دانستیم طی سفری ضمن خداقوت به مدیران دستگاه‌ها از نزدیک مشکلات دستگاه‌های اداری استان قم را بررسی کنیم.

وی با اشاره به اهمیت انتخابات پیش‌رو ابراز کرد: امروز به سبب حادثه تلخی که برای رئیس‌ جمهور شهید آیت‌الله رئیسی و تیم همراهشان رخ داده در آستانه امتحانی دیگر قرار گرفتیم و دستگاه‌های کشوری و استانی وظیفه دارند در راستای موفقیت در این عرصه توجه‌ای به مسئله مشارکت، امنیت، رقابت و سلامت، که ازجمله مباحثی است که در این دوره مدنظر مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مظفری با تاکید به اهمیت خدمتگزاری به مردم در دستگاه‌های اداری، تصریح کرد: در این موضوع صرف شنیدن سخنان مردم کفایت نمی‌کند، باید در حد وضع و کلام تلاش کنیم مشکلات مردم را مرتفع کنیم و با تمام وجود و از صمیم قلب به دنبال راه حلی برای مشکلات مردم باشیم.

رئیس دیوان عدالت اداری کشور با اشاره به دو اصل قانون اساسی که بیانگر حقوق مردم است عنوان کرد: این اصول شاکله نظام اداری کشور است و هیچ‌گاه نباید از ماهیت نظام جمهوری اسلامی دور شود؛ یکی اصل مسولیت‌پذیری مدیران در بخش‌های ملی و دیگری اصل پاسخگویی است.

وی با اشاره به اصل پاسخ‌گویی مدیران و اهمیت آن اضافه کرد: اگر به دنبال افزایش کارایی نظام اداری هستیم باید توجه ویژه‌ای به موضوع پاسخگویی مدیران داشت که یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های مهم حقوق مردم به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مظفری افزود: اصل پاسخ‌گویی مدیران می‌تواند مشارکت مردم را در امورات کشوری افزایش دهد و این افزایش مشارکت از عوامل اصلی افزایش مشارکت در انتخابات است.

رئیس دیوان عدالت اداری کشور ضمن بیان اینکه یکی از ابزار‌های کنترل قدرت کاذب این است که انسان مسئولیت‌پذیر و پاسخگو باشد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، نهاد قانون‌گذار این موضوع را در قوانین کشوری بار‌ها مورد توجه قرار داده خصوصا در تبصره ۴ ماده ۱۶ قانون جدید دیوان عدالت اداری و به دنبال آن این مرجع قضایی نیز بلافاصله ضرورت توجه هر چه بیشتر به این قوانین را به تمام دستگاه‌های اجرایی کشور یادآوری کرده است.

وی با بیان اینکه مردم باید حس کنند دستگاه‌های اداری خدمت‌گذار آن‌ها هستند، عنوان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و بخشنامه‌های ابلاغی پیوسته به دنبال رصد، جمع‌آوری و پیگیری بازخورد مردم از نحوه عملکرد مدیران و دستگا‌های اداری هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مظفری با اشاره به اهتمام رئیس‌جمهورشهید به توجه ویژه در امورات مردم در ادارات گفت: شهید رئیسی بزرگوار همواره در جلساتی که حسب مورد به موضوع نظارت قضایی بر دستگاه‌های اجرایی توسط دیوان عدالت اداری پرداخته می‌شد به ضرورت برطرف کردن مشکلاتی که مردم در آن گرفتار بودند اشاره می‌کرد همچنین تکریم مراجعه‌کنندگان در ادارات دولتی از مهم‌ترین مواردی بود که ایشان همواره در اینگونه نشست‌ها به آن تاکید و پیوسته موضوعات مرتبط با آن را پیگیری می‌کردند.

رئیس دیوان عدالت اداری در مهمترین نشست مدیران استانی قم ضمن ارائه گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان از نگاه دیوان عدالت اداری به نحوه استخراج این آمار و تحلیل آن اشاره کردند و یادآوری کردند متاسفانه بعضی از دستگاه‌های اجرایی به بهانه‌های مختلف سعی در عدم اجرای آرای دیوان عدالت اداری دارند به همین دلیل تاکید داشتند ضمن اینکه این مرجع قضایی به تکلیف قانونی خود که همانا پاسداری از حقوق مردم است عمل خواهد کرد از استاندار محترم استان قم بعنوان عالی‌ترین مدیر اجرایی استان خواستند بعد از بررسی کارنامه عملکرد موصوف تدابیر لازم اندیشیده شود.

رئیس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه اهمیت و توجه به کارمندان از وظایف مدیران دولتی است خاطرنشان کرد: مدیران وظیفه دارند به مشکلات کارمندان خود توجه و در راستای برطرف کردن آن درحد توان خود قدم بردارند چرا که این توجه موجب بالا بردن بهره‌وری در سیستم اداری و به دنبال آن فراهم آوردن سلامت اداری می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما