شناسهٔ خبر: 67278085 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

فرمانده ارتش اسرائیل: با کمبود نیرو روبرو هستیم

صاحب‌خبر -

شفقنا- رئیس نیروهای نظامی اسرائیل می‌گوید: ارتش با کمبود نیرو در بحبوحه افزایش تلفات در جنگ علیه حماس در غزه مواجه است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ در حالی که جنگ علیه حماس وارد نهمین ماه خود می شود، نیروهای نظامی اسرائیل موسوم به (IDF) با چالش های فزاینده ای روبرو هستند. روز دوشنبه، اسرائیل هشت سرباز خود را در انفجاری در رفح از دست داد، چیزی که رسانه‌ها آن را «مرگبارترین حادثه برای ارتش اسرائیل» در شش ماه گذشته نامیدند. این تعداد ممکن است در چارچوب جنگ در غزه کم به نظر برسد، اما این رقم برای افکار عمومی اسرائیل بسیار زیاد است.

این تلفات تاکیدی بر هشدار هرزی هالوی، فرمانده ارتش اسرائیل در روزهای اخیر در مورد کمبود نیروهای نظامی بود و گفت که این امر مانع از انجام جنگ علیه حماس با همان شدت قبلی می شود. در میان کمبود نیرو، ارتش نیز با یک چشم انداز سیاسی ناپایدار مواجه است. روابط بین ارتش و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، به طور قابل توجهی بدتر شده است، به طوری که گزارش شده است که نتانیاهو از برنامه های اعلام شده توسط ارتش برای توقف روزانه تاکتیکی در نبرد برای تسهیل ارسال کمک به فلسطینیان انتقاد کرده است.

آهرون برگمن، دانشمند علوم سیاسی و متخصص درگیری اسرائیل و فلسطین در کینگز کالج لندن، می گوید: ارتش اسرائیل پس از بیش از هشت ماه جنگ کاملاً خسته شده است. فرماندهی ارتش اسرائیل و وزیر جنگ نیز ناامید از وقفه برای تجدید قوا هستند.

ارتش اسرائیل به طور رسمی در مورد وضعیت خستگی نیروهای خود اظهار نظر نمی کند، اما نشانه ها مشخص است. استیون واگنر، مورخ و مدرس امنیت بین‌الملل در دانشگاه برونل لندن، گفت: «ما نمونه‌هایی از چرخش سریع‌تر از حد انتظار تیپ‌ها و گردان‌ها را مشاهده می‌کنیم. به عبارت دیگر، سربازان به استراحت‌های مکرر نیاز دارند.»

عمری برینر تحلیلگر خاورمیانه در تیم بین المللی برای مطالعه امنیت ورونا هم می‌گوید: «از نظر سربازان، تانک ها و کیفیت تجهیزات، همه چیز روی کاغذ برای یک جنگ کوتاه خوب است. اما از نظر جنگ طولانی با حزب الله، نه، اسرائیل آماده نیست و عمدتاً مشکلات هم به روحیه مربوط می شود.»

با وجود این، ارتش اسرائیل روز سه شنبه اعلام کرد که طرح های عملیاتی برای حمله به لبنان مورد تایید قرار گرفته است. کارشناسان می‌گویند این اقدام اسرائیل تنها یک بلوف نظامی است.

این خبر را در فرانس24 ببینید

نظر شما