شناسهٔ خبر: 67278032 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

علائم نیش ساس روی بدن و راه های درمان فوری

ساس ها حشرات بدون بال و کوچکی هستند که از خون جانداران زنده دیگر تغذیه می‌کنند. این حشرات معمولا به صورت چمدانی منتقل می‌شوند و اگر به مکانی وارد شوند خیلی سریع تکثیر خواهند شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، ساس ها حشرات بدون بال و کوچکی هستند که از خون جانداران زنده دیگر تغذیه می‌کنند. این حشرات معمولا به صورت چمدانی منتقل می‌شوند و اگر به مکانی وارد شوند خیلی سریع تکثیر خواهند شد. آن ها در درز دیوار ها، شکاف تخت و مبلمان مخفی شده و تنها در زمان مناسب و برای خونخواری بیرون خواهند آمد. هر ساس بین ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به پوست میزبان خود می‌چسبند و از خون میزبان خود تغذیه می‌کنند.

آرواره های ساس آن قدر قوی است که می‌توانند از روی ملافه و یا لباس شما را بگزند و معمولا این کار را به شکلی انجام می‌دهند که شما در حین خونخواری ساس متوجه آن ها نخواهید شد. از آنجا که ساس ها حین خونخواری می‌توانند عفونت های مختلف را به بدن میزبان خود وارد کنند، تشخیص نیش ساس و راه های درمان آن اهمیت زیادی دارد.

نیش ساس روی بدن انسان

چگونه نیش ساس را تشخیص دهیم؟

تشخیص نیش ساس از نیش سایر حشرات یا کهیرهای پوستی ممکن است در برخی موارد مشکل باشد. برخی از افراد بعد از نیش ساس ها هیچ علائمی ندارند و برخی دیگر ممکن است با واکنش های شدید آلرژیک رو به رو شوند. جای گزش ساس معمولا به شکل یک برآمدگی قرمز رنگ که یک نقطه تیره تر در مرکز آن است روی بدن ظاهر می‌شود. گزش ساس روی پوست عموما به شکل خوشه ای می‌باشد و بر خلاف کهیرهای پوستی که در تمام بدن به طور یکنواخت پراکنده هستند، ساس‌ها معمولاً به گزش، در نقاطی از بدنی که پوست نازک‌تر است، مانند گردن، بازوها، یا پاها علاقه دارند.

توجه: لازم به ذکر است، سمپاشی ساس یک فرآیند کاملا تخصصی است و توصیه میکنیم خودتان برای مقابله با این حشرات اقدام نکنید و از یک شرکت با سابقه و تخصصی کمک بگیرید. بعد از کارشناسی محل شما در صورت مشاهده دیگر حشرات برای ریشه کنی آفات اقدام می شود.

با تمام این ها فقط از روی جای گزش نمی توان نیش ساس را تشخیص داد و تنها راه قطعی مشاهده خود حشره و یا علائم دیگر از حضور ساس ها در محل است. مثلا ساس ها حشراتی پوست انداز هستند بنابراین در صورت حضور آن ها ممکن است پوسته های زرد و قهوه ای رنگ را در گوشه و کنار خانه و روی لوازم پارچه ای و چوبی مشاهده کرد. همچنین بوی کپک زدگی و یا لکه های قوه ای روی ملافه ی تخت خواب هم از دیگر علائم حضور ساس ها در آن محل می‌باشند.

یکی دیگر از موجودات موذی که در محیط های آلوده مشاهده میشود و مشکلات زیادی را در پی دارد موش است. در بسیاری از محیط های آلوده به ساس و حشرات موذی احتمال وجود موش بسیار بالاست. برای از بین بردن این موجودات روش های مختلفی وجود دارند اما حتما از متخصصین این حوزه مشاوره بگیرید تا از روش های مطمئن و کارآمد استفاده کنید. خوشبختانه روش های متفاوتی برای از بین بردن انواع موش خانگی وجود دارند که استفاده از سم موش قوی یکی از موثرترین روش هاست.

آیا نیش ساس خطرناک است؟

علائم گزش ساس در افراد مختلف می‌تواند بسیار متفاوت باشد. در بعضی افراد جای گزش تنها دارای خارش است و در برخی التهاب، عفونت و حتی شوک‌های آنفلاکسی را به دنبال دارد. علاوه بر این ساس ها حین خونخواری می‌توانند بیماری ها و عفونت های مختلفی را به میزبان منتقل کنند که می‌توامد یک گزش ساده را به یک بیماری خطرناک مبدل کند.  لذا جلوگیری از نیش ساس ها و حضور آن ها در محیط به خصوص برای کودکان و افرادی که سیستم ایمنی بدن آن ها ضعیف تر است بسیار مهم و حیاتی می‌باشد.

روش های سمپاشی ساس در منزل

چگونه از نیش ساس جلوگیری کنیم؟

تنها راهی که می‌توانید از نیش ساس ها جلوگیری کنید، جلوگیری از هجوم آن ها به خانه می‌باشد. متاسفانه ساس ها می‌توانند مدت زمان زیادی را گرسنه بمانند. در صورتی که شرایط خونخواری برای آن ها فراهم نباشد از مخفیگاه خود خارج نشده و به گسترش خانه خود می‌پردازند. همین موضوع سبب می‌شود که افراد زمانی متوجه ساس ها شوند که تمام خانه آن ها را دربرگرفته است. در این شرایط باید تمام لوازم آلوده، از جمله مبلمان، تخت و لوازم چوبی را دور انداخته و خیلی سریع از یک شرکت سمپاشی ساس تخصصی کمک بگیرید. اما برای اینکه هرگز با این حشره کوچک اما آزاردهنده مواجه نشوید بهتر است یکسری کارهای مختلف انجام دهید. اقدامات شامل موارد زیر می‌شود:

  1. نظافت و بهداشت محیط: اولین و مهم‌ترین قدم، نظافت و بهداشت محیط است. برای این منظور فضاهایی که ساس‌ها ممکن است در آنها پنهان شوند، مانند تخت‌خواب‌ها، شکاف‌های دیوارها، صندلی‌ها و زیر مبلمان را به صورت دقیق و منظم و با استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی کننده‌ کاملا پاکسازی کنید.
  2. پیشگیری از ورود ساس‌ها: ساس ها تنها از طریق وسایل و لوازم آلوده به خانه وارد می‌شوند، بنابراین از خرید لوازم چوبی و مبلمان دست دوم به شدت خودداری کنید. همچنین بعد از مسافرت چمدان ها، لباس ها و لوازم خود را بررسی کرد و از عدم حضور ساس همراهتان مطمئن شوید.
  3. استفاده از تخت‌خواب و مبلمان مقاوم: از تخت‌خواب و مبلمان با ساختار محکم و بدون شکاف استفاده کنید. ساس‌ها ممکن است در شکاف‌های مبلمان و تخت‌خواب‌های قدیمی پنهان شوند، بنابراین استفاده از قطعات بدون درز و شکاف می‌تواند مخفیگاه ساس را کمتر می‌کند.
  4. بازبینی و تعمیرات دوره‌ای: منظور از این کار انجام بازبینی‌های دوره‌ای و تعمیرات لازم در محیط است. اگر درزها یا شکاف‌ها موجود است، سعی کنید آنها را ببندید و همچنین موارد دیگری که ممکن است محیط مناسبی برای ورود ساس‌ها فراهم کنند، را برطرف کنید.

راه های درمان نیش ساس

جای گزش نیش ساس می‌تواند علائم مختلفی از جمله خارش، التهاب و قرمزی داشته باشد. اولین کاری که بعد از گزش ساس باید انجام دهید، ضد عفونی و شست و شوی محل گزش با آب و صابون است. برای کاهش خارش و التهاب جای نیش، می‌توانید از روش های خانگی مانند کمپرس یخ، اسپری الکل ، خمیر جوش شیرین و یا پماد ضد خارج روی بدن استفاده نمایید. خاراندن جای نیش ساس ها می‌تواند سبب عفونت های ثانویه شود، بنابراین به شدت از این کار خودداری نمایید. در صورتی که بعد از گزش علائمی مانند تب و لرز و یا شوک آنفلاکسی تجربه کردید باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

جمع بندی

با توجه به عوارض ناشی از نیش ساس و اهمیت تشخیص و درمان صحیح آن، می‌توان به این نتیجه رسید که شناخت و پیشگیری از ورود این حشرات به محیط بسیار حیاتی است. همانطور که دیدیم با اقداماتی نظیر نظافت و بهداشت محیط، استفاده از تخت‌خواب و مبلمان مقاوم، و انجام بازبینی و تعمیرات دوره‌ای، می‌توان از ورود و گسترش ساس‌ها در محل تا حد زیادی جلوگیری کرد. همچنین دیدیم که در صورتی که، اقداماتی مانند شست و شوی محل گزش با آب و صابون و استفاده از روش‌های خانگی برای کاهش التهاب و خارش، اقدامات اولیه و موثر بعد از نیش ساس هستند. با این حال، در صورت بروز علائم نگران‌کننده مانند تب و لرز و یا شوک آنفلاکسی، حتماً باید به پزشک مراجعه کرده و درمان مناسب را آغاز کنید.

نظر شما