شناسهٔ خبر: 67278029 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

همه وعده هایی که قالیباف، زاکانی، جلیلی و قاضی زاده هاشمی در دوره های مختلف انتخابات دادند+جدول

خبرآنلاین لیستی از وعده های انتخاباتی محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، قاضی زاده هاشمی و علیرضا زاکانی در دوره های مختلف را منتشر کرده است.

صاحب‌خبر -
همه وعده هایی که قالیباف، زاکانی، جلیلی و قاضی زاده هاشمی در دوره های مختلف انتخابات دادند+جدول
کد خبر: 664093
|
۱۴۰۳/۰۳/۳۱ ۰۹:۵۰:۵۱

خبرآنلاین لیستی از وعده های انتخاباتی محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، قاضی زاده هاشمی و علیرضا زاکانی در دوره های مختلف را منتشر کرده است.

در جدول زیر می توانید، برنامه‌ها، شعارهای این کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را در ادوار مختلف حضورشان بخوانید؛

وعده‌های انتخابات کاندیداها

نام کاندیداها

انتخابات ۱۴۰۳

انتخابات ۱۴۰۰

انتخابات ۱۳۹۶

انتخابات ۱۳۹۲

انتخابات ۱۳۸۴

محمدباقر قالیباف

* با همه زنان و دختران ایرانی عهد می‌بندم که خانواده و زن در خانواده مهمترین عنصر و سلول جامعه است؛ به این معنا که ما هرچه از جامعه توقع داریم، اول از خانواده با محوریت زن است و این اساس کار ماست.

* در تنظیم برنامه هفتم برای ۵ ساله آینده با افتخار مخاطب را خانواده و زمان اعلام کردم. بر این باورم که زنان ما در عرصه‌های مدیریتی، هیچ فرقی با مردان ما ندارند و نباید در آن جا ناعدالتی و تبعیض و همچنین محدودیت وجود داشته باشد. همچنین معتقدم در جاهایی باید برای زنان تبعیض باشد و آنجایی است که لازم است زمان ما از حمله زنان سرپرست خانوار از هر جهت برای حل مشکلات‌شان در مسائل اقتصادی در اولویت باشند و این عین عدالت است و من در دوران حضور در شهرداری تهران به این موضوع توجه کردم.

* ظرفیت‌هایی داریم که تا پیش از تحقق رشد اقتصادی در حال اتلاف و هدررفت هستند؛ من با شناخت دقیق ظرفیت‌ها قول می‌دهم و دولت چهاردهم را ضامن این می‌دانم که تا زمانی که تورم کاهش پیدا نکرده و به اندازه افزایش حقوق نیامده، فاصله ایجاد شده را هم با کمک نقدینگی و هم با کالای اساسی برای جامعه جبران می‌کنم؛ امروز دغدغه خانواده ما این است که یک خانواده برای ازدواج حداقل نیاز جدی به ۵ الی ۶ قلم از وسایل دارد که من ۱۲ قلم را در نظر دارم که باید در کنار اقلام اساسی مربوط به حوزه تغذیه که بیش از حدود ۲ هزار و ۱۰۰ کیلو کالری تامین شود؛ این کالاهای اساس را هم به‌گونه‌ای در کنار کالاهای تغذیه‌ای بگذارم که گرانی روی آنها اثر نگذارد و این کار را تا زمانی که افزایش حقوق یا میزان تورم یکی نباشد ادامه خواهم داد.

* قول می‌دهم سال به سال در دولت خود تغییر را در زندگی خود چه در سفره خود و چه در کارهای زیرساختی احساس کنید.

* امروز بازنشسته آسایش و آرامش می خواهد اما دنبال بهانه ای هستند که فرزندان و نوه ها نیایند؛ همان طور که قبلا گفتم اطمینان می دهم که نگران یخچال تان نباشید؛ این ظرفیت و امکان با مدیریت صحیح وجود دارد.

* ثبات در بورس را می توان در سال اول دولت چهاردهم ایجاد کرد.

* ما از گرانی و تورم و کاهش قدرت خانوارها شرمنده ایم و برای رفع آن در دولت چهاردهم «خدمت و پیشرفت» برنامه و روش اجرا داریم که ضمانت آن کارنامه عملکردم در سالیان گذشته است.

* نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد خانوارها برای مسکن هزینه می شود که باید این مشکل را حل کنیم؛ در زمینه خودرو و اتباع بیگانه هم مشکل داریم که برای آن ها برنامه دارم.

* به سمت استقلال بانک مرکزی می‌رویم که در قانون جدید این استقلال را داده است؛ اقتدار بدان معنا که دخالت دولت در امورات بانک مرکزی حداقلی شده است.

* می‌توان روابط مالی دو جانبه با کشورهای بزرگ دنیا داشت و به جای دلار و یورو با ارزهای خودشان عملیات اقتصادی کنیم که از این ظرفیت ها استفاده نمی‌کنیم؛ این فرصت در شانگ‌های و بریکس وجود دارد.

* باید به سمتی رفت که یک اگر یک کارمند و کارگر تمام درآمدش را برای مسکن بگذارد، باید بتواند بعد از ۷.۵ سال مسکن تهیه کند. اکنون این شاخص در کشور حدود ۱۴ سال است که باید آن را به نصف کاهش داد لذا باید مسکن را ارزان تر تمام کرد و استفاده درست از زمین ها داشت.

* این اطمینان را به مردم داد که در صورتی که به ریاست جمهوری دولت چهاردهم برسد، با برنامه‌ریزی دقیق و سرعت بالا به این موضوع خواهد پرداخت و ٣٣٠ هزار هکتار زمینی که در قانون برنامه‌ی هفتم به ظرفیت سکونتگاهی اضافه شده است را اجرا خواهد کرد.

***

* علت ناکامی جمهوری اسلامی درحوزه اقتصاد این است که نسبت به قرار ۱۲فروردین سال ۵۸ با مردم که قرار بود آنها در همه عرصه‎ها تصمیم‎گیر باشند و سرنوشت خود را تعیین کنند، بی‎تعهدی کرده‌ایم.

* در بخش اقتصادی همانند دوران دفاع مقدس همه مردم را وارد گود نکرده ایم و فرصت را فقط به ۴درصد جمعیت کشور داده ایم و پول ۹۶درصد مردم را جمع کرده و در اختیار بانک ها قرار دادیم و آنها را به حاشیه افتصاد کشور رانده و دور کرده ایم. نقدینگی کشور هشت هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است به این معنی که هر خانواده ۴۰۰ میلیون ریال، چه کسی از این پول استفاده می کند؟

* علت اصلی فاصله فقر و غنی در کشور آن است که چهار درصد جامعه به ۹۶ درصد مابقی اجازه فعالیت نداده‌اند. رکود و تعطیلی کارگاه هاو کاهش تولید، قشر زیادی بیکار شده اند. می توان به آنها ماهانه ۲۵۰ هزار تومان کارانه داد تا بار دیگر به بازار کار برگردند. این حق آنهاست و حداقل کمک ماست.

* معوقات بازنشستگان و فرهنگیان پرداخت خواهد شد. دولت مردم، فرصت های برابر را برای همه مردم فراهم می کند. برای مشکلات محیط زیست بویژه ریزگردها برنامه های جدی داریم.

* متولدین سال ۶۴، یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر هستند. این روند جمعیت تا دهه بعد ادامه دارد که متوسط جمعیت آن یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر است. جمعیتی که هم اکنون در سنین ۲۲ تا ۳۲ سال هستند و الان شغل و مسکن می خواهند و حق زندگی دارند. متعجبم که مسئولین کنونی می گویند می خواهند اشتغال ایجاد کنند اما می گویند که نمی توان ۵ میلیون شغل ایجاد کرد!

*به زنان بویژه زنان سرپرست خانوار توجه ویژه و کار اورژانسی خواهم کرد. امید من بعد از خدا به جوانان بویژه جوانان تحصیل کرده است. همه امیدم به دختران عزیزم است که از دانشگاه فارغ شده و اکنون کنج خانه، افسردگی گرفته‎اند. کار برای آنها فقط درآمد نیست بلکه جوهره زندگی است. باید نظام بانکی را اصلاح کنیم که با سرمایه ۹۶ درصدی مردم، فقط به ۴ درصد مابقی وام می‎دهند!

* خواهید دید که مشکلات فرهنگی نیز از گذر اقتصاد حل خواهد شد.

* ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان درحال حاضر ارزش سال ۸۹ را ندارد و امروز در حقیقت این مبلغ ۱۵۰ هزار تومان شده است. اگر به مردم هم کمک نکرده باشیم بایستی قدرت خرید مردم را به همان سال ۸۹ برسانیم یعنی یارانه را به ۱۵۰ هزار تومان افزایش دهیم. امروز در دولت مردم، متعهد می‌شویم که حتما با توجه به افزایش قیمت‌ها، یارانه ها را نیز تا سه برابر افزایش دهیم و به ۱۵۰ هزار تومان برسانیم.

* دغدغه یک مدیر باید حل و فصل مشکلات مردمی باشد و بس و مردم انتظار دارند تا از سخنان و عملکرد یک مدیر احساس کنند دغدغه‌های خودشان را از خود او می‌شنوند.

* اگر فقر و تنگدستی در جامعه وجود داشته باشد، آسیب های اجتماعی و مشکلات بزرگ به وجود می‌آید. در چند سال اخیر برنامه ما این بود که شهرداری را از سازمان خدماتی به نهادی اجتماعی و فرهنگی تبدیل کنیم، با این هدف که بستری برای عبادت خدا از سوی مردم فراهم شود.

* لازمه پیشرفت این است که به عنوان رئیس دولت حق صحیح و خطا ندارم. من می توانم بگویم که چوب لای چرخ من می گذارند و نمی توانم کار کنم. با همین قانون آمده ام رئیس جمهور شده ام. این بهانه جویی است. قانون اساسی باید همه اش را اجرا کنم. نه آنجایی که دوست دارم را اجرا کنم و آنجایی که دوست ندارم اجرا نکنم. مردم نمی پذیرند که من بگویم حاکمیت دوگانه است.

* واقعا یک فرق جدی بین سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی داریم. کجای دولت گفته است که رئیس دولت بگوید من این تصمیم را در سیاست خارجی می گیرم. هیچ جا قانون اجازه نداده که رئیس دولت می تواند سیاست خارجی را تغییر دهد.

* ضمانت کار من گذشته و عملکرد من است. البته در تهران ۲ مورد بوده که پروژه را با تاخیر ۶ ماهه انجام دادم مانند برج میلاد و پروژه صدر که با تاخیر ۶ ماهه و ۱۱۰ روزه انجام شده و ما در این موارد این روحیه را داشتیم که عذرخواهی کردیم. من عذرخواهی را یاد گرفته‌ام.

* دولت نباید در هر جای اقتصاد دخالت کند. دولت باید چابک و کوچک باشد و هزینه‌اش کم باشد. شفافیت باید در اقتصاد وجود داشته باشد. نباید رانت اطلاعاتی در اقتصاد باشد.

* قول می دهم در مدت دو سال ثبات را به اقتصاد کشور بازگردانم و کسی نگران بیکاری و تورم نباشد و جزئیات طرح خود را نیز اعلام خواهم کرد.

* این روزها می شنویم برخی به دلیل نگرانی ها حرفشان این است که با از بین رفتن تحریم، مشکلات باید حل شود، این موضوع یک نگاه ۱۰۰ درصد درست نیست. امروز سوء تدبیر، ضعف مدیریت و عدم کنترل در کارها و طبق برنامه عمل نکردن؛ بیشتر به ما آسیب زده است و نقش تحریم کمتر از سوء تدبیر است.

* من میدانم که به عنوان رئیس جمهور حق تک روی و ماجراجویی و قهرمان بازی ندارم.حق ایجاد اختلاف و تنش ندارم و محق نیستم به حاشیه بروم و مسائل مهم را به حاشیه برانم. حق ندارم پا روی قانون بگذارم.

* پدران و برادران ما قدیم ها برنج می خوردند اما هفته ای یک بار. کسانی هم بودند که هر وعده برنج می خوردند. اما امروز اختلاف طبقاتی به جایی رسیده که افرادی گرسنه سر بر بالین می نهند. بالغ بر ۲۵۰۰ نفر در تهران هستند که جایی برای خوابیدن ندارند. در زمستان گذشته برخی شب ها بالغ بر ۳۰۰۰ نفر را ما اسکان می دادیم. این به دلیل بیکاری و اعتیاد در کشور است.

* {در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات هستهای}: باید لابیهای جدی را بیرون از مذاکره با استفاده از همه ظرفیتها پیش برد.

* دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در همه کشورهای پیشرفته اول مدیریت‌ها به بخش مشکلات فراوانی شده است، اولویت بعدی برنامه‌های خود را استفاده از تجربیات دیگران اعلام کرد.

* در طول زندگی خود هرگز به مراکز قدرت و ثروت وصل نبوده‌ و با زحمت و شفقت زندگی کرده‌ است.

* یکی از برنامه‌هایم در ریاست جمهوری، بالابردن قدرت خرید مردم در چهار سال آینده است. تعهد می‌دهم افکار عمومی قبول کنند که در همه‌ی شئونات زندگی خود وضع بهتر شده است.

* اگر توفیق یافتم که در جایگاه ریاست جمهوری قرار گیرم هرگز در رفتار خود و در زندگی خود تغییری روی نمی‌دهم و مثل محرومان و بازماندگان دفاع مقدس زندگی می‌کنم.

* این قول را به مردم می‌دهم که در دو سال اول نظام تامین اجتماعی را برقرار و توزیع ثروت را عادلانه‌تر کنم. البته این کار جز با اخلاص در کار، توجه به خدا و ایثارگری مسوولین‌، کمک مردم و ظهور و بروز جوانان در عرصه‌ی مدیریتی امکان‌پذیر نیست.

* باید قدرت خرید مردم بالا برد و ثروت در بین همه عادلانه توزیع شود.

* در کابینه‌ام نخبگان جای ویژه دارند و جوانان و نخبگان هم مشاروان و وزراء بنده هستند که فعلا با کسی در این مورد رایزنی نکرده‌ام.

*{در مورد تبعیض در برخورد فرهنگی}: من قبول ندارم مرکزنشینی امتیاز دارد و شهرستانی امتیاز ندارد که ماهواره در تهران مجاز در اراک غیرمجاز باشد.

سعید جلیلی

* ارزآوری باید تعریف و سهم دانشگاه‌های کشور در آن مشخص شود، اگر اساتید دانشگاه‌ها در تصمیمات دانشگاه نقش‌آفرین شوند هرگز نخبگان و اساتید از ایران خارج نخواهند شد. وزارت علوم در حال حاضر در کنار دانشگاه‌ها نیست. این وزارتخانه باید توسط اساتید دانشگاه‌ها تغییر ماموریت پیدا کند به نحوی که همه وزارتخانه‌های کشور را در راستای اهداف کشور و نقشه موثر دانشگاه‌ها باز تعریف کند. اگر بنده رای بیاورم از همین ترم آینده سازوکارهای این مسئله را اجرایی خواهم کرد.

* دولت باید برای حاکمیت ریال برنامه دقیق داشته باشد. یکی از اولویت های دولت من این است که حاکمیت ریال باید جدی گرفته شود و این یعنی دولت مقتدر. دولت مقتدر یعنی پول چگونه می چرخد و پول‌های بزرگ کجاست.

* اگر مالیات درست سیاستگذاری شود، می تواند فشار را از مردم کم کند و عدالت را برقرار می کند. افراد با درآمد کم مالیات می‌دهند و کسانی با درآمد نجومی مالیات نمی دهند. نباید فرار مالیاتی وجود داشته باشد. کسی که درآمد نجومی دارد هم باید مالیات بدهد. دولت مقتدر باید نظام مالیاتی درستی داشته باشد و عادلانه مالیات بگیرند. در برنامه هفتم توسعه گفته شده که ده درصد درآمد باید از طریق مالیات تامین شود که این رقم در برخی کشورها ۱۴ درصد است.

* مسکن یکی از موضوعات اصلی کشور ماست. در کشورمان مشکل کمبود زمین نداریم. مشکل انحصار زمین و تبعیض در زمین است. در برنامه هفتم مصوبه خوبی مجلس داشت که دو دهم درصد از مساحت کشور اجازه داده شد که به محیط سکونتگاهی افزوده شود. بر این اساس نزدیک ۳۳۰ هزار هکتار می تواند برای مسکن در نظر گرفته شود.

* باید هر سفارت، سکوی صادرات شود. باید ماموریتی دقیق برای این کار تعریف شود. هر روستا ما باید سلولی برای جهش کشور باشد.

* رشد هشت درصدی قابل تحقق است و ایران می تواند جهش کند؛ اما لازمه آن این است که رشد فقط با جذب سرمایه انجام نمی‌شود. برای جهش کشور دولت باید نقش‌آفرین باشد و برای همه آحاد جامعه بستر برای رشد اقتصادی را فراهم کند؛ این کار با برنامه‌ریزی محقق می‌شود.

*اصلا چرا ما باید نفت بفروشیم؟ مگر کسانی که نفت ما را می‌خرند چه کار می‌کنند؟ آنها به فرآورده تبدیل می‌کنند. خوب خودمان به جای آن که نفت خام را بفروشیم همین کار را بکنیم. قیمت بیشتری هم دارد!

* وقتی حرف بستن تنگه هرمز مطرح بود، من می‌گفتم تنگه هرمز را نیاز نیست امنیتی ببندیم. نیروی متخصص داریم که می‌تواند نفت را به فرآورده تبدیل کند تا ارزآوری ایجاد کند. در زمانی که دشمن می‌گفت نقت ایران باید تحریم شود و حتی یک بشکه نفت ایران به فروش نرسد که من آن زمان این پیشنهاد را دادم که پتروپالایشگاه ساخته شود تا از خام فروشی فاصله بگیریم.

*۴۰ هزار شناور در سال از تنگه هرمز استفاده می کنند که تا ده میلیارد دلار می تواند درآمد داشته باشد ولی سهم ما فقط دو درصد است. نفت و گاز از دیگر امکانات ما است.

* دشمن گفت می خواهیم بنزین را تحریم کنیم چون بنزین را وارد می‌کردیم اما وقتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس ساخته شد در تولید بنزین خودکفا شدیم و تحریم بنزین شکست خورد. شهید رئیسی نشان داد می توان ۱.۵ میلیون بشکه نفت فروخت؛ البته دغدغه ما نباید فروش نفت باشد.کسی که نفت ما را می خرد آن را به فرآورده تبدیل کرده و ۱۰ برابر قیمت نفت به ما می فروشد. اگر ۱۰ پالایشگاه داشته باشیم می توانیم نفت منطقه را بخریم و به فرآورده تبدیل کنیم و هزاران شغل ایجاد کرده و برای کشور ارزآوری کنیم.

* دولت الکترونیک به معنای دیجیتالی شدن داده‌ها نیست، دیجیتالی کردن داده‌ها و تقاطع اطلاعات مراحل اولیه دولت الکترونیک است؛ دولت می‌تواند با زیرساخت‌های موجود وارد مراحل هوشمندسازی و فوق هوشمندسازی خدمات بشود.

* «جهاد بزرگ برای جهش ایران» شعار انتخاباتی است.

* یکی طرح وان است، تحت عنوان واحد انرژی، که بر اساس آن مردم می توانند سهم خودشان از انرژی نفت، بنزین و گاز خودشان مدیریت کنند. طرح دیگر ما تامین سبد غذایی برای همه شهروندان و طرح کوتاه مدت دیگر ما طرح سفر است که هر خانواده ایرانی به فراخور می تواند از آن استفاده کند.

* من طرح مفصلی دارم که ۷ میلیون مرزنشین به صادرکننده تبدیل شوند که اقتصاد کشور را فعال کنند.

* ساخت مسکن برای مردم در شکل مسکن مهر با رفع ایرادات و تصحیح نقاط ضعف می‌تواند حرکت خوبی باشد.

* مردم را خانه دار می‌کنیم.

* حداقل یک میلیون مسکن در سال می‌سازیم.

***

* در حال حاضر ما ۷۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داریم که سررسیدش گذشته است. ما وقتی می گوییم که هدفمندی منجر به تورم و نقدینگی شده است این مقدار معوقات تاثیرگذاری بیشتری دارد. در بررسی که ما در دبیرخانه شورای عالی امنیت داشتیم نشان می داد که نزدیک به ۱۱ و ۴ هزار میلیارد تومان از این معوقات در دست ۲۴ نفر است که عمدتا هم در بحث تولیدی کار نمی کنند.

*در بحث حمل و نقل کشور ما موقعیت ژئوپولتیکی و ترانزیتی بسیار ارزشمندی داریم و اگر این ظرفیتی ترانزیتی را فعال کنیم و از آن استفاده حداکثری کنیم فرصت بالایی در اشتغال و درآمدهای ارزی ایجاد می کند.

* بودجه همانند منبع آبی است که باید این آب به باغچه‌ها برسد و نباید لوله‌هایی که این وسط وجود دارد، ناسالم باشد که آب به مقصد نرسد. البته این به معنای ناسالم بودن مدیران کشور نیست بلکه مشکل ساختار است.

* تمام ادعای من این است که ما امروز در کشور ظرفیت‌های بسیار خوبی داریم و اگر این ظرفیت‌ها بر مبنای گفتمان انقلاب اسلامی آزاد شود و انفعال و انحراف از آن گرفته شود، در مسیر پیشرفت جلو می‌رود.

* درباره پیگیری فساد مالی سه هزار میلیارد تومانی ما جلسات متعددی با کمیسیون اصل ۹۰ مجلس داشتیم و یک دلیل در این رابطه این بود که سازوکارهای اقتصادی ما دچار مشکل بود. ما نباید برای مبارزه با فساد در گام اول به سراغ قوه قضائیه و سایر نهادها برویم بلکه باید در گام اول به بازسازی ساز و کار اقتصاد کشور بپردازیم.

***

علیرضا زاکانی

* در بسته اول فقر مطلق قطعاً از ایران آن‌گونه محو می‌شود که نسبت به گذشته همه تعجب کنند که چرا چنین کاری صورت نگرفته است. این به بسته یارانه انرژی بازمی‌گردد.

* بسته دوم هوشمندسازی و برقی‌سازی امور مردم است تا در حوزه خودرو و سوخت‌های فسیلی و ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی جلوگیری شود.

* بسته سوم مربوط به دامداری و کشاورزی است تا هم ثبات هم قیمت مناسب هم سود مناسب برای تولیدکننده و قیمت مناسب برای مصرف‌کننده ایجاد شود. این بسته مربوط به امنیت غذایی است اما عمل به آن مهم است که باید دنبال شود. این موضوع را در دیدار با کشاورزان و دامداران مطرح کردم که بسیار از آن استقبال شد.

* بسته چهارم مربوط به سلامت مردم است. می‌خواهیم اگر مردم درد بیمارداری دارد، درد بی‌پولی نکشند و این هم در چهار سطح دنبال می‌شود و امکانات آن هم موجود است.

* بسته پنجم مسکن و شهرسازی است که بخش بزرگی از سبد هزینه خانوار را در بر می‌گیرد. تفکری که امروز آمده تا دوبار کشور را دچار ارتجاع کند همان‌ کسانی هستند که به دنبال گران‌کردن تهران بودند تا مشکل ترافیک و آلودگی هوا را با مهاجرت مردم از این شهر جبران کنند.

* بسته ششم درباره مسائل بین‌الملل است و ما می‌خواهیم کشور را به جایگاهی برسانیم که تصویرسازی ایران را در دنیا تغییر دهیم و در کنار آن با افزایش عمق راهبردی، در سطح جهان از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم. در آن تحریم دیگر جز چند حرف بی‌خاصیت چیز دیگری نیست.

* سرفصل‌های اقتصادی من شامل آزادسازی اقتصاد از کمند ارز و دلار و توجه به تقویت و ارزش پول ملی، اقتصاد بر پایه دانش و فناوری برای ایجاد ارزش افزوده ویژه در محصولاتی که تحریم پذیر نیست، مشارکت مردم برای ایجاد حاکمیت در اقتصاد، توجه به خصوصی‌سازی درست، چالاکی دولت، عبرت گرفتن از مشکلات گذشته، خلق ثروت همراه با توزیع عادلانه ثروت است.

* ارز را دستور نمی‌کنم و دستوری می‌کنم؛ یعنی ارز را به دست بازار و چند نرخی نمی‌دهم بلکه به کارشناسان می‌دهم تا کارشناسان نرخ ارز را تعیین تا برای زنجیره تولید صرفه داشته باشد. وقتی نرخ کارشناسان مشخص شد، دولت وظیفه پیدا می‌کند تا به وظایفش عمل کند.

* ۳۹ صدم درصد دوره رییسی اکنون شش صدم درصد کمتر شده است. با تکیه بر اقشار مختلف جامعه می‌توان این ضریب را کمتر هم کرد. بسته رفاه را در نظر گرفتم. این کار با چند هدف بود. سلامت مردم از طریق برنامه‌های کلی و تکمیلی و رایگان انجام می‌شود. بیماری‌های صعب‌العلاج رایگان درمان می‌شود. بخش‌های مختلف مردم به خصوص کودکان زیر هفت سال نیز به صورت رایگان درمان خواهند شد.

* ۷۰ درصد مردم بسته‌های معیشتی دریافت خواهند کرد تا سر گرسنه بر بالین نگذارند. با این کار فقر مطلق را کاهش می‌دهم.

* با آموزش دادن مردم شرایط را برای آن‌ها به گونه‌ای مدیریت می‌کنیم تا توان خرید آنان افزایش یابد و سفره‌های‌شان وسیع‌تر شود.

گوشت ران گوسفندی را ۳۱۶ هزار تومان می‌فروشیم. ۱۲۰ تن فروش روزانه داریم در حالی که در بازار آزاد بیش از ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. نیاز مردم را از طریق نرم‌افزارهای موبایلی تامین می‌کنیم. از یک سال و نیم قبل زیر ساخت‌ها را با تفاهم‌نامه بین آقایان مخبر، رئیس سازمان مدیریت و برنامه، وزیر اقتصاد و چند نفر دیگر از مقامات دولتی فراهم کردیم. این کار برای اولین بار است که در کشور انجام می‌شود.

*درباره بنزین محاسبات ما به سمتی است که ما باید قیمت بنزین را تک نرخی کنیم و تمام معادلات ما با ۱۵۰۰ تومان بسته شده است. ممکن است دولت در اینجا حدود ۳۰ همت بنا به اقتضا ضرر کند که ایراد ندارد چون که دولت سود خود را در تقویت قدرت مردم و صرفه جویی خواهد برد.

* فوریت کار دولت من تحول در اقتصاد و مدیریت است. در این عرصه توجه به تولید، محور تحول است. هر آنچه مخالف تولید باشد با همه وجود به جنگ آن خواهیم رفت و هر آنچه که عامل و کمک کننده تولید باشد مورد توجه قرار می دهیم.

* دنبال نقد کردن برجام هستیم. برجام معامله ناقص و معیوب بود ولی منعقد شد امروز تمام وظایف خودمان را حتی بیشتر انجام دادیم الان نوبت آنهاست. آمریکا می خواهد به برجام بیاید باید اول تمام تحریم ها را بردارد و راستی آزمایشی شود و سپس اعلام نظر کنیم. اتحادیه اروپا، روسیه چین نیز باید مسئولیت خود را انجام دهند. نسبت به ۶ نامزد دیگر برای استیفای حقوق مردم برتری دارم. می توانم منافع خودمان را در برجام نقد کنیم.

* بنده رئیس‌جمهور شوم آمریکایی‌ها التماس می‌کنند و مجبور می‌شوند تحریم‌ها را بردارند، آمریکا نیازمند بازگشت به برجام است زیرا تمام سیاست‌های آمریکا در برخورد با ایران در تمام سطوحش شکست خورده است.

* نمی‌گذاریم تیغ بانک بر گردن تولید باشد، با نظارت قوی اجازه این کار را نخواهیم داد، کاری که آقای همتی انجام نداد. الان هم می‌گوید صدای خاموش مردم هستم.

* معمولا یک چیزی گفته می شود که کاسه داغ‌تر از آش نشوید، عین این قضیه برای فضای مجازی هم وجود دارد! انگلیس قانون مستحکمی ناظر به صیانت کودک و نوجوان از فضای مجازی دارد، ولی داخل کشور عده ای با جوانان ما نامردی می کنند و نمی گذارند این اتفاق رخ بدهد. با فضای مجازی موافقم و آن را یک موهبت بزرگ الهی می دانم که به دست انسان مهیا شده است اما در خصوص نقاطی که به سلامت اخلاقی نوجوانان و امنیت خانواده ها هجوم می برد، حتما دقت می‌کنم.

* حکمرانی بر فضای مجازی و دولت الکترونیک را در سال اول دولت خود اجرا می کنم. نکته دیگر اپلیکیشن های موجود در فضای مجازی است که داخلی ها را تقویت کرده و خارجی ها را هم ملزم می کنند که به داخل کشور آمده و با قواعد کشور کار کنند. وی همچنین تأکید کرد که در سال ۸۰ در مشهد جلوی ۱۲۵۰ دانشجو سخنرانی کردم و گفتم اینترنت یک موهبت است و باید از آن استفاده کرد.

***

***

***

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

* مهار تورم، ایجاد اشتغال و ریشه کنی فقر مطلق سه اولویت اقتصادی دولت آینده بنده خواهد بود.

* مسکن، تورم و مسائل مرتبط با خانوار در اولویت دولت‌ها باید باشد. متغیرهای کلان کشور ثبات ندارد. بنابراین دولت باید این متغیرهای را ثبات ببخشد. شفافیت و عدالت در اقتصاد باید اتفاق بیفتد تا تمام فعالان ما از رانت اقتصادی برخورد نباشند. ناترازی بانک و انرژی باید به شکل فوری حل شود. لازم است تا از ظرفیت همسایگان نیز در این مسیر استفاده شود. کالاهای مورد نیاز و بازارهای موثر باید در اختیار کشور قرار داده شود.

* دولت نباید قیمت گذاری‌های دستوری انجام دهد تا سرمایه گذاری مردم به شکل مطلوب شکل بگیرد. بازار سرمایه کشور نیز به همین دلیل رشد نمی‌کند.

* * در طرح دولت مردم بسته اعتباری یک میلیاردی به زوج‌ های جوان و خانوار تخصیص داده می‌شود برای مثال به زوج‌ ها مسکن، ودیعه مسکن، خرید کالای جهیزیه و یا منابع اشتغال داده می‌شود؛ این بسته به شکل پول به افراد داده نمی‌شود بلکه به شکل اعتباری تخصیص داده خواهد شد.

* وعده داده شده برای ساخت دو ملیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکن دولت سیزدهم، در دولت بنده به اتمام خواهد رسید و نمی‌گذاریم مانند مسکن مهر ۱۵ یا ۱۶ سال طول بکشد.

* کسانی که به اقتصاد کلان آشنا هستند متوجه وعده بنده بر اصلاح فوری بورس هستند. اما متاسفانه برخی افراد با بازگویی این وعده قصد تخریب بنده را داشته‌اند. بازار سرمایه و بورس ارتباط مستقیم با انتظارات و اعتماد دارد. وقتی فعلان سرمایه به آینده امیدوار باشند در آن حضور پیدا خواهند کرد. همان‌طور که کوچکترین خبر سیاسی و اقتصادی در بازار بوس اثر دارد. وقتی یک دولت با سیاست ‌های غلط می‌تواند یک روزه بازار سرمایه را به نابودی ببرد آیا سه روزه نمی‌تواند آن را اصلاح کند؟ البته دوره گذشته اصلاح بورس راحت‌تر بود؛ چراکه اعتماد مردم به بورس بیشتر بود. از سوی دیگر رییس‌جمهور می‌تواند شرکت‌های خصولتی را موظف کند تا منابع خود را از بازار سرمایه خارج نکنند و از محل صندوق تثبیت بازار شروع به تثبیت بازار کنند.

* تعهد دولت من تک رقمی کردن تورم است و ۱۳ بزنامه برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

* ایران، ترکیه، عراق و سوریه می‌توانند خودروی مشترک تولید کنند دلیلی ندارد خودرو را فقط ایران تولید کند؛ در برخی کشورها مشترک تولید می‌شود.

* سه و نیم میلیون ورزشکار در کشور داریم که ۴۱ درصد آن بانوان هستیم. متاسفانه به علت کمبود امکانات ورزشی برا بانوان شاهد عدم موفقیت‌های چشمگیر آنان هستیم که در دولت آینده بنده این موضوع حل خواهد شد. بیشترین گردشگر کشور، قشر مذهبی هستند. باید گردشگری مذهبی و خانوادگی به مردم جهان عرضه کنیم. ۴۵۰ میلیون شیعه در کشورهای همسایه داریم و باید حداقل ۱۰ درصد از شیعیان جهان را جذب گردشگری کشور کنیم.

* قیمت زمین را باید کاهش دهیم. در ایران مشکل زمین نداریم. میزان زمینی که در این دوسال در دولت سیزدهم توزیع شد برابر با ۲۰ سال گذشته بود. خیلی از دستگاه‌ها احتکار زمین می‌کنند و دولت باید با این موضوع مبارزه کند.

* بار مهمی از حمل و نقل عمومی کشور، امروز بر دوش شما رانندگان عزیز تاکسی‌های اینترنتی است و مردم بدون زحمات شما به مقصد نمی‌رسند. در ‎دولت خانواده مشکل بیمه و سهمیه بنزین خانواده بزرگ فعالان سکوهای برخط حمل و نقل را حل خواهم کرد.

* وقتی رییس جمهور شدم با اولویت دستور تشکیل فوری صندوق رفاه جوانان را تا قبل از اسفند ۱۴۰۰ صادر خواهم کرد. هر زوج جوان ۵۰۰ میلیون تومان برای اشتغال، ازدواج و مسکن خود از این صندوق دریافت خواهند کرد.

* دولت سلام همه تحریم‌ها را خنثی خواهد کرد. ما ملت بزرگ و قدرتمند هستیم و دوستان بسیار خوبی در دنیا داریم.

* در حوزه کنکور قصد به هم زدن ساختارهای فعلی را داریم و مافیای کنونی را از بین خواهیم برد.

* قوی تر از دولت کنونی مذاکرات وین را به نتیجه خواهیم رساند. من گفته‌ام که با بیانیه‌خوانی و انشاءخوانی در مذاکره مخالفم همینطور با لبخند و خوش‌بینی هم مخالفم. ما قرارداد روی کاغذ می‌نویسیم چون بی اعتماد هستیم اما این چه قراردادی بود که رییس جمهور یکی از دولت‌های عضو برجام خارج شد و دیگران نتوانستند کاری صورت دهند. ما حتماً مذاکره خواهیم کرد اما مذاکره نتیجه‌محور و با چارچوب مشخص براساس زمان‌بندی تعیین شده و نتایج ملموس. اینکه گفتم تحریم‌ها را بی‌اثر خواهیم کرد به معنی دورزدن تحریم‌ها نیست؛ دورزدن تحریم مشکلات خاص خود را دارد و البته فسادزا هم است.

* دولت سلام پنج کار خواهد کرد که دولت مردم حاکم شود. اولینش شفافیت است، ما نظام جامع شفافیت را برقرار می کنیم. دوم این که باید گفت وگوی دولت، مردم و نخبگان برای رسیدن به تصمیمات اجماعی شکل بگیرد و پایه تفکر دولت افکار عمومی باشد. سوم وجود رقابت و عدم انحصار و رانت است و چهارم عدالت در رشد و نهایتا پاسخگویی دولت به تصمیماتش است.

* معضل بورس قابل حل است. سه روزه می‌شود مشکل حاد بازار سرمایه را حل کرد، به یک دستور حکومتی از رئیس جمهور نیاز دارد.

***

***

***

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما