شناسهٔ خبر: 67277862 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مبارزه با ملخ در سطح هزار هکتار از تاغزارهای سبزوار

سبزوار- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار گفت: عملیات پایش‌، کانون‌یابی و مبارزه با ملخ کوهان‌دار در سطح هزار هکتار از عرصه‌ تاغزارهای این شهرستان در سال جاری انجام شد.

صاحب‌خبر -

عباسعلی کیانی‌فرد روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این اقدام با پایش ۱۰ هزار هکتار از پهنه تاغزارهای اصلی منطقه به ویژه جنگل‌های دست‌کاشت، به عنوان سرمایه ملی، انجام شد که با شناسایی هزار هکتار از مناطق آلوده، کار سمپاشی و مبارزه با آفت ملخ در سطح ۱۵۰ هکتار از مناطق کانونی آلودگی به انجام رسید.

وی عمده ترین مناطق آلوده را شامل نواحی «سگزیر، پشته عباس، پروند، کلاته میرعلی، دولت آباد و حارث آباد» عنوان کرد و افزود: کار مبارزه با ملخ های کوهاندار با همکاری جوامع محلی و ساکنان این مناطق با استفاده از پهپاد (پرنده‌های هدایت‌پذیر از دور) و نیز تراکتور به اجرا درآمده است.

رییس اداره مناطع طبیعی و آبخیزداری سبزوار خاطرنشان کرد: البته همچنان آلودگی ملخ به صورت پراکنده در مناطقی از این مراتع و تاغزارهای شهرستان وجود دارد و بر این اساس این اداره به کار مبارزه با این آفت در روزهای آینده نیز به صورت لکه‌گیری ادامه خواهد داد، اما با توجه به پروازی شدن ملخ‌ها، مبارزه با این آفت سخت‌تر شده و اثربخشی کمتری دارد.

مبارزه با ملخ در سطح هزار هکتار از تاغزارهای سبزوار انجام شد

کیانی‌فرد، ملخ کوهاندار را آفت بومی این منطقه برشمرد که اکنون در مرحله جفت‌گیری بوده و نهایتا تا یک ماه آینده از بین می‌روند، گفت: این ملخ تنها برگ‌ درختچه‌های مرتعی تاغ را می‌خورد اما به کشتزارها و محصولات کشاورزی پیرامونی آن آسیبی نمی رساند.

وی گستره تاغزارهای سبزوار را بیش از ۱۱۵ هزار هکتار عنوان و خاطرنشان کرد: این گستره شامل ۷۰ هزار هکتار جنگل طبیعی و ۴۵ هزار هکتار جنگل دست کاشت این گونه ارزشمند است که بر اساس برنامه‌ریزی، امسال نیز کاشت این گونه مرتعی را در سطح ۱۰۰ هکتار از عرصه های منطقه در برنامه است.

نخستین ایستگاه تثبیت شن کشور در دهه ۴۰ در سبزوار ایجاد شد و از این حیث این شهرستان یکی از پیشتازترین مناطق کشور در زمینه کویرزدایی و ایجاد ذخایر غنی تاغ در خطه خراسان و کشور محسوب می شود.

مبارزه با ملخ در سطح هزار هکتار از تاغزارهای سبزوار انجام شد

۸۰۰ هزار هکتار از وسعت یک میلیون هکتاری سبزوار عرصه منابع طبیعی است که تاکنون برای ۷۵۰ هزار هکتار آن سند مالکیت به نام دولت صادر شده است.

سبزوار در فاصله ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

نظر شما