شناسهٔ خبر: 67277584 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

مجید شاکری در گفت‌وگو با فرهیختگان:

قالیباف آماده هزینه دادن برای تصمیمات سخت است

علت اینکه من کنار آقای قالیباف نشستم این است که حداقل پاسخ‌های او برای موضوعات اساسی گزینه بهتری است؛ ما فقط یک سال تا سال دهم برجام وقت داریم و نمی‌توانیم گزینه‌ای را بر سر کار بیاوریم که یک سال مهم را از دست بدهد.

صاحب‌خبر -
قالیباف آماده هزینه دادن برای تصمیمات سخت است

فرهیختگان: مجید شاکری استاد دانشگاه و مشاور اقتصادی قالیباف در گفتگو با فرهیختگان گفت: ما می‌دانیم در مدت زمان کوتاهی به هر ترتیب با دو سناریوی توافق و عدم توافق با غرب مواجه‌ایم و هر نامزد باید بگوید برنامه‌اش برای این دو سناریو چیست واضح است که هیچ میز مذاکره‌ای آن بیرون نیست. نمونه‌اش همین مذاکرات عمان که چندین دور مذاکره انجام شده و هنوز تکلیف ۶ میلیارد دلار پول کره معلوم نیست. طرف مقابل قاطعانه نمی‌خواهد به ما انتفاع بدهد و ما در این شرایط در ایران داریم موضوع توافق و عدم توافق را به موضوع صندوق رای تبدیل می‌کنیم.

 شاکری در ادامه افزود:  آمریکا ممکن است حقوقا حتی به برجام بازگردد اما چیزی دست ما نخواهد بود. اما دستور کار بسیاری از نامزدها این موضوعات اساسی نیست همه می‌خواهند رای بیاورند تا ببینند فردا چه می‌شود. علت اینکه من کنار آقای قالیباف نشستم این است که حداقل پاسخ‌های او برای این موضوعات اساسی گزینه بهتری است؛ ما فقط یک سال تا سال دهم برجام وقت داریم و نمی‌توانیم گزینه‌ای را بر سر کار بیاوریم که یک سال مهم را از دست بدهد.

مشاور قالیباف گفت: آقای قالیباف به سه دلیل گزینه بهتری برای این شرایط است. اولا آمادگی هزینه‌ دادن برای تصمیمات سخت را دارد؛ تصمیم سخت فقط قیمت بنزین نیست. این موضوعات مثل کاهش سهم کالاهای اساسی از کانال‌های آمریکا هزینه دارد. دومین دلیل این است که قالیباف به پروژه‌هایی که به این موضوع مرتبط است، آشنایی دارد و سوم اینکه آدم‌های مربوط به این موضوع با قالیباف کار می‌کنند آقای پزشکیان و جلیلی و هر کدام از دیگران اول باید به این سوال پاسخ بدهند که برای سال دهم برجام چه برنامه‌ای دارد؟ الان اصلا موضوع مذاکره یا عدم مذاکره نیست.

وی با اشاره به صحبتهای اخیر ظریف در میزگرد اقتصادی پزشکیان گفت: آقای ظریف! آن ۶ ماه تلخ نبود، دوره طلایی بود که استفاده نکردید. چرا اظهارات ظریف درباره اینکه "در دوره ترامپ می‌خواستم مذاکره کنم اما نگذاشتند" صحیح و دقیق نیست؟ آیا قانون اقدام راهبردی مجلس توافق کردن را سخت کرد؟ اصلا. اما چون ذهن آقایان فقط حقوقی بود، موضوع را متوجه نمی‌شدند؛ راه راحت‌تر جلوی پای شما گذاشته شده بود، استفاده نکردید.

مجید شاکری گفت:  ‌مساله من الان فراتر از مشاور اقتصادی قالیباف است؛ به عنوان یک ایرانی از این همه بی‌برنامگی کاندیداها برای شرایط به شدت متغیر آینده عمیقا نگرانم.من می‌فهمم که صداوسیما خواسته یک دست فرمان کارشناسی داشته باشد اما عملا این تعداد سوالات اقتصادی از کاندیداهایی که هیچ کدام اقتصاد نخوانده‌اند اصطلاحا درنیامده و همه چیز روی تک صحنه‌هایی مثل درگیری انتظامی و کاندیداها یا اکت و ری‌اکت پورمحمدی با اسفندیاری خلاصه شده اگر من می‌خواستم فقط یک سوال روی میز مناظره‌ها بگذارم هیچ وقت مذاکره یا عدم مذاکره نبود بلکه سوال توافق یا عدم توافق بود. چون الان همه می‌گویند مذاکره می‌کنیم؛ موضوع اینجاست که اگر توافق نشد برنامه شما برای اداره کشور چیست؟

 

مجید شاکری در گفت‌وگو با فرهیختگان افزود: مشکلات کشور الان فراتر و پیچیده‌تر از «ما مذاکره بلدیم شما بلد نیستید"» یا «خواستیم مذاکره کنیم شما نگذاشتید» است. ما در ستاد آقای قالیباف موضوع کمپین تبلیغاتی را از اداره کشور جدا کردیم و یک برنامه ۴ ساله با دوره‌های ۳ ماهه داریم؛ یعنی حداقل برای سه ماهه طلایی ۹ تیر تا سران شانگهای دقیقا می‌دانیم روز به روز چه کاری باید انجام دهیم و چه الگویی را باید بچینیم.

وی بیان کرد: این حاصل تجربه بدنه بیرون و درون دولت در دولت آقای روحانی و رئیسی است. ما با تجربه انباشته ۱۰ ساله مواجهیم اما هر کس که بیاید باید به این پرسش پاسخ دهد که چقدر طول می‌کشد تا با سیلی سخت واقعیت مواجه شود؟  وقت نداریم که صفر و صد همه چیز را به انتخابات آمریکا گره بزنیم که در این صورت خیلی وضعیت ترسناک خواهد شد.

 

ادامه دارد....

 

نظر شما