شناسهٔ خبر: 67277427 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

غزه تحت فشار فاجعه محیط زیستی

نخستین ارزیابی برنامه محیط‌زیست سازمان ملل (UNEP) از جنگ غزه، تأثیرات زیست‌محیطی «بی‌سابقه» تهاجم اسرائیل طی هشت ماه گذشته را نشان داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ارزیابی جدید UNEP بر اساس درخواست دولت فلسطین برای بررسی آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از جنگ غزه انجام شده است.

اینگر آندرسن، مدیر اجرایی UNEP در این رابطه می‌گوید: «نه‌تنها مردم غزه با رنج‌های ناگفته‌ای از جنگ جاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند، آسیب‌های زیست‌محیطی قابل‌توجه و فزاینده در غزه نیز باعث می‌شود مردم غزه درگیر بهبودی دردناک و طولانی شوند. ما برای نجات جان‌ها و احیای محیط زیست، به آتش‌بس نیاز داریم تا فلسطینی‌ها بتوانند پس از درگیری زندگی و معیشت خود را در غزه بازسازی کنند.»

در ادامه چندین نکته کلیدی از ارزیابی اولیه آورده شده است:

درگیری، پیشرفت‌های اخیر زیست‌محیطی در غزه را خنثی می‌کند

اکوسیستم‌های غزه پیش‌تر چندین دهه تحت فشار درگیری‌های مکرر، شهرنشینی سریع، شرایط سیاسی و آسیب‌پذیری منطقه در برابر تغییرات آب و هوایی قرار داشته‌اند، اما پیشرفت محدودی در سیستم‌های مدیریت زیست‌محیطی آن صورت گرفته است، پیش از این تأسیسات نمک‌زدایی آب و تصفیه فاضلاب توسعه یافته بود، انرژی خورشیدی به سرعت در حال رشد بود و تالاب ساحلی غزه از جریان‌های جدید سرمایه گذاری سود می‌برد، اما اکنون شرایط تغییر کرده است.

غزه تحت فشار فاجعه محیط زیستی

حدود ۳۹ میلیون تن زباله انباشته شده است

UNEP تخمین می‌زند که برای هر متر مربع در نوار غزه بیش از ۱۰۷ کیلوگرم زباله وجود دارد. این بیش از پنج برابر مقدار زباله‌های تولید شده از درگیری‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۶ در موصل عراق است. زباله‌ها سلامت انسان و محیط زیست را به خطر می‌اندازد؛ از گرد و غبار و آلودگی با مهمات منفجرنشده گرفته تا آزبست، زباله‌های صنعتی و پزشکی و سایر مواد خطرناک.

۵ تصفیه‌خانه فاضلاب غزه تعطیل شده است

سیستم‌های آب، فاضلاب و بهداشت تقریباً به‌طور کامل در این منطقه از بین رفته است. در نتیجه، فاضلاب، سواحل، آب‌های ساحلی، خاک و آب شیرین را با مجموعه‌ای از عوامل بیماری‌زا، مواد مغذی، میکروپلاستیک‌ها و مواد شیمیایی خطرناک آلوده می‌کند.

سیستم مدیریت مواد زائد جامد به شدت آسیب دیده است

این گزارش محاسبه می‌کند که از هر ۶ تأسیسات مدیریت پسماند جامد در غزه، پنج مورد آسیب دیده‌اند. کمبود گاز برای پخت و پز، خانواده‌ها را مجبور به سوزاندن چوب، پلاستیک و زباله کرده است و به‌ویژه سلامت زنان و کودکان را به خطر می‌اندازد.

مهمات حاوی فلزات سنگین و مواد شیمیایی انفجاری باقی مانده است

این سلاح‌های سمی در مناطق پرجمعیت غزه مستقر شده‌اند و منابع آب و خاک را آلوده می‌کنند و خطری برای سلامتی انسان‌ها ایجاد می‌کنند که مدت‌ها پس از پایان جنگ ادامه خواهد داشت.

پانل‌های خورشیدی تخریب شده اثراتی سمی به‌جا می‌گذارند

انرژی خورشیدی برای غزه‌ای‌ها به عنوان وسیله‌ای برای دور زدن کنترل اسرائیل بر بخش متمرکز برق غزه حیاتی بوده است اما اکنون پنل‌های خورشیدی تخریب‌شده موجب نشت سرب و سایر فلزات سنگین می‌شوند.

غزه تحت فشار فاجعه محیط زیستی

نظر شما