شناسهٔ خبر: 67277325 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

سریال «قطب شمال» ارتباطی به داستان سریال ترکی «ازل» ندارد

همشهری آنلاین

سریال قطب شمال این روز‌ها در شبکه نمایش خانگی در حال پخش است و تماشاگران خودش را دارد. سریال اولین ساخته امین محمودی یکتا و اقتباسی از رمان کنت مونت کریستو است. هرچند تماشاگر با این که اقتباس‌های آمریکایی هم از این رمان وجود دارد نمونه ترکی‌اش، سریال ازل را بهتر از رمان می‌شناسد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

سریال با بازی فرزاد فرزین و نازنین بیانی داستان همایون است که در آستانه ازدواج با ارغوان، با خیانت یک دوست زندگی‌اش دگرگون می‌شود. او به زندان می‌افتد و سپس با چهره‌ای دیگر برای انتقام آماده می‌شود. شهروز دل افکار یکی از بازیگران این سریال است که نقش فرهاد را بازی می‌کند؛ یک فرصت‌طلب که برای رسیدن به پول از شرایط استفاده می‌کند. دل افکار البته این روز‌ها با نمایش گالیله کار شهاب الدین حسین پور روی صحنه سالن اصلی تئاترشهر هم هست که با استقبال بسیار خوب مخاطب روبه‌رو شده است. با او در باره قطب شمال و گالیله صحبت کردیم:

از پیوستنتان به سریال قطب شمال بگویید. چطور وارد این پروژه شدید؟

امین محمودی، کارگردان سریال، از دوستان خوب من است و وقتی پیشنهاد این نقش را داد، پذیرفتم.

قبلا در پروژه‌های دیگر با او همکاری داشتید؟

نه. ولی کاملا با هم آشنا بودیم.

از نقش‌تان در این سریال بگویید. فرهاد چه ویژگی‌هایی دارد که دوست داشتید به تماشاگر منتقل شود و متوجه این ویژگی‌ها شود؟

او و دوستانش آدم‌هایی هستند که بر حسب یک اتفاق و توسط شخصیت اصلی که فرزاد فرزین نقشش را بازی می‌کند، زندگی‌شان عوض می‌شود. حالا این افراد به پول رسیده‌اند و آن روحیه اصلی خودشان را نشان می‌دهند. برای آن‌ها شرایطی شکل می‌گیرد که در آن شرایط مدام به دنبال سود بیشتر هستند.

در واقع یک شخصیت منفی کلیشه‌ای است که ویژگی‌های مثبت هم ندارد.

بله. همینطور است. از آن نقش منفی‌هایی است که فقط منفی هستند.

بازخورد‌ها تا الان از این سریال چطور بوده است؟

خیلی برایم عجیب است. اصلا فکر نمی‌کردم در این حد مخاطب داشته باشیم و به این اندازه بازخورد بگیریم. چون همین الان حجم زیادی از سریال‌ها در حال پخش هستند و فکر می‌کردم لابه‌لای این سریال‌ها گم می‌شود. ولی بعد متوجه شدم مردم دوستش دارند و دنبال می‌کنند. این که این اتفاق افتاده و سریال دارد دیده می‌شود، خیلی خوشحالم می‌کند.

پرتکرارترین جمله‌هایی که درباره سریال می‌شنوید، چیست؟

در خیابان که من را می‌بینند می‌پرسند آخرش چه اتفاقی می‌افتد؟! خب به نظرم امین سریال را خیلی خوب نوشته و این باعث می‌شود تماشاگر در باره ادامه‌اش کنجکاو باشد. همین یکی دو شب پیش یکی از تماشاگران سریال از من پرسید آخرش چی می‌شود؟ به او گفتم اگر بخواهی می‌گویم چه اتفاقی می‌افتد. ولی دیگر دیدنش برایت جذابیت نخواهد داشت.

سریال برداشتی از رمان کنت مونت کریستو است که البته بیشتر از این که این رمان برای مخاطب ایرانی آشنا باشد، سریال ترکی ازل که آن هم برداشتی از همین رمان است، برایش آشناست. شما در این مورد چه شنیده اید؟

بله. من هم این را خیلی زیاد شنیده‌ام. من این سریال ترکی را ندیده ام، چون واقعیت این است که ما حتی وقت نداریم سریال‌های خودمان را ببینیم. ولی خب این حرف زیاد تکرار می‌شود. اگر هم شباهتی هست احتمالا فقط در کلیات است. یکی از کسانی که هر دو سریال را دیده، به من گفت، اولش شاید شبیه آن سریال ترکی باشد، اما ادامه‌اش متفاوت است. به هر حال من می‌گویم مخاطب باید کار را دوست داشته باشد. اگر هم از یک رمان یا سریال پربیننده اقتباس می‌کنید،، ولی اگر آن ارتباط را با تماشاگر برقرار نکند، اتفاق خوبی نمی‌افتد؛ و شما معتقدید قطب شمال این ارتباط را برقرار کرده است.

بله. چون من این شب‌ها در تئاتر هم اجرا دارم، متوجه شده‌ام که سریال با مخاطب ارتباط برقرار کرده است. چون خیلی از تماشاگران تئاتر بعد از اجرا از من در باره این سریال می‌پرسند و من از همین جا متوجه شده ام، سریال مخاطب خودش را پیدا کرده است.

این سومین تجربه شما در شبکه نمایش خانگی بعد از قورباغه و جزیره است. بعد از سه سریال فکر می‌کنم بتوانید یک ارزیابی از پلتفرم‌ها و فضای آن داشته باشید. چه از نظر نوع کار و چه از نظر دیده شدن سریال‌ها.

فکر می‌کنم شبکه نمایش خانگی الان مخاطبان بسیاری دارد. حتی شاید بتوانم بگویم می‌شود آن را با تلویزیون، زمانی که دیده می‌شد، مقایسه کرد. یعنی تلویزیون دهه ۷۰ و ۸۰. زمانی که بازیگران بسیار خوبی در آن فعالیت می‌کردند و بازیگران مهمی هم اصلا از تلویزیون پا گرفتند. مثل شهاب حسینی. به هر حال فکر می‌کنم شبکه نمایش خانگی پلتفرم جالبی است و دیده می‌شود. هدفش هم اصلا همین بوده که دیده شود.

شما سریال دادستان را هم در تلویزیون داشتید که چندان هم از پایان پخشش نمی‌گذرد. اگر بخواهید دادستان را با قطب شمال از نظر میزان مخاطب مقایسه کنید چه می‌گویید؟

دادستان مخاطبان خودش را داشت و قطب شمال هم تماشاگران خودش را دارد. هرچند به نظرم پلتفرم‌ها از روی بازخورد‌هایی که از این دو سریال داشته ام، مخاطبان بیشتری دارند.

از اجرای گالیله در تئاترشهر بگویید. اجرا‌ها چطور پیش می‌رود؟

خیلی خوب. بازخورد‌های خوبی داشته‌ایم و فروشش هم فکر می‌کنم تا الان به ۸ میلیارد رسیده که رقم بسیار خوبی برای تئاتر است. برای من خیلی تجربه خوبی است. مردم می‌آیند و کار را می‌بینند. فرهاد آئیش را هم خیلی دوست دارند. موفق شده ایم تماشاگران زیادی داشته باشیم.

شما هم در گالیله و هم در قطب شمال با آقای آئیش همبازی بوده اید؛ و یک سریال پخش نشده دیگر به اسم روز‌های روشن که هنوز پخش نشده است.

از کار با آقای آئیش می‌گویید؟

بسیار بی نظیر هستند. آدم حسابی و درجه یک که نمونه‌اش را کمتر دیده ام. هرشب با آمادگی کامل و انرژی بالا روی صحنه می‌روند و آدم حیرت می‌کند.

شما سال گذشته سال پر کاری در تئاتر داشتید. امسال هم قرار است همینطور پیش برود و تمرکزتانآ بیشتر در تئاتر باشد؟

نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتد. ما بازیگر‌ها باید منتظر شویم تا بهمان پیشنهاد کار شود. باید دید چه اتفاقی رقم می‌خورد.

نظر شما