شناسهٔ خبر: 67277263 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سرشماری ۱۲هزار پرندۀ مهاجر در زیستگاه‌های لرستان

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست لرستان از سرشماری بیش از ۱۲هزار پرندۀ مهاجر در این استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

محسن امیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با اشاره به کوچ پرندگان مهاجر به لرستان، گفت: این پرندگان هرساله با شروع فصل سرما از عرض‌های جغرافیایی بالا مانند سیبری، روسیه و اسکاندیناوی به‌سمت عرض‌های جغرافیایی پایین مهاجرت می‌کنند.

او اضافه کرد: کشور ایران در مسیر کوچ پرندگان مهاجر قرار دارد و این پرندگان تالاب‌ها را بیشتر برای زمستان‌گذرانی انتخاب می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست لرستان بیان کرد: تالاب‌ها و آبگیرهای این استان به‌دلیل موقعیت جغرافیایی مکان‌هایی برای زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر است.

امیری بیان کرد: بیش از 12هزار پرندۀ مهاجر اعم از پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی مانند اردک‌های غواص، اردک‌های روی آبچر، اردک‌های غازنما، انواع غازها، انواع کاکایی‌ها، انواع پاشلک‌ها و آبچلیک‌ها در تالاب‌ها و آبگیرهای لرستان امسال سرشماری شده‌اند.

او با اعلام وجود 18 زیستگاه به‌عنوان زیست‌بوم‌های مهم تجمع پرندگان مهاجر در لرستان یادآور شد: 18سایت مهم تجمع پرندگان مهاجر هرساله مورد پایش و سرشماری قرار می‌گیرد و اطلاعات جمعیتی این پرندگان به سازمان محیط‌زیست و سپس به دیتای بانک‌های جهانی ارسال می‌شود‌.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست لرستان اعلام کرد: تالاب‌های پلدختر، تنوردر دورود، خروسان ازنا، بیشه دالان بروجرد، سدها، رودخانه‌های خرم‌رود و کشکان از غنی‌ترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر در این استان است.

امیری اذعان کرد: زیست‌بوم‌های لرستان اعم از زیستگاه‌های آبی و خشکی از نظر حضور و وجود گونه‌های مختلف جانوری مورد پایش‌های مستمر قرار می‌گیرد.

او متذّکر شد: سطح حفاظت از حیات‌وحش لرستان را با آموزش‌ها و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای جوامع بومی، محلی و عشایر  به‌گونه‌ای قابل‌قبول افزایش داده‌ایم.

انتهای پیام/644/.

نظر شما