شناسهٔ خبر: 67277207 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

«نظام دوست» هنرمند بیرجندی در تراز انقلاب اسلامی

خراسان جنوبی- «محمد نظام دوست تامند» با تلاش و پشتکار فراوان، کتب متعددی در راستای معرفی علمای دیارخاوران نوشت به طوری که می‌توان از او به عنوان یکی از برترین‌های خراسان جنوبی و هنرمندی در تراز انقلاب یاد کرد.

صاحب‌خبر -

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): محمد نظام دوست تامند، نویسنده‌ای است که در سال ۱۳۳۱ در یکی از روستاهای زیبای شهرستان سربیشه خراسان جنوبی به نام تامند متولد شد و در همان روستا و شهرهای بیرجند و مشهد به تحصیل پرداخت.

این نویسنده برجسته خراسان جنوبی، بعد از تحصیل وارد آموزش و پرورش شد و ۴۲ سال معلمی کرد و دبیر ادبیات بود.

نظام دوست تامند در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با تأکید بر اینکه ادبیات پنجره متفاوتی را به روی انسان باز می‌کند، اظهار کرد: من هشت کتاب نوشته‌ام و دو کتاب نیز در دست تألیف دارم و بسیاری از کتب من با محوریت علما و چهره‌های برجسته خراسان جنوبی است زیرا نوشتن درباره این بزرگان نیاز امروز جامعه برای معرفی به نسل جدید است.

وی ادامه داد: خاطرم هست روزی در حوزه هنری خراسان جنوبی کتاب تاریخ بیرجند را ورق می‌زدم و دیدم که در این کتاب درباره آیت الله عارفی که از چهره‌های علمی این دیار است به صورت خیلی محدود و در حد پنج سطر نوشته شده بود.

نظام دوست تامند بیان کرد: من در این باره به آقای حبیبی که آن زمان رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی بود، اعتراض کردم و او نیز گفت اگر بتوانی درباره ایشان (آیت الله عارفی) ۷۰-۸۰ صفحه بنویسی از آن حمایت کرده و چاپ می‌کنیم.

وی اظهار کرد: من نیز بعد از مدتی به سمت جمع آوری خاطرات افرادی که با آیت الله عارفی ارتباط داشته و از ایشان خاطره‌ای داشتند رفتم که نتیجه آن کتاب «جرعه نوش عرفان» شد که در واقع جستاری از خاطرات و مجاهدت‌های آیت الله حاج شیخ جواد عارفی است.

چهره برجسته هنر انقلاب در خراسان جنوبی با اینکه البته من نویسندگی را از خیلی قبل شروع کرده و کتبی به چاپ رسانده بودم، بیان کرد: کتاب گلچیده‌ها را در سال ۷۹، غنچه غریب غدیر را در سال ۸۲ و سفرنامه گلستان جان (سفرنامه حج) را قبل از کتاب «جرعه نوش عرفان» به چاپ رساندم.

نظام دوست تامند بیان کرد: کتاب «از قبیله گل» مروری بر زندگی و خاطرات آیت‌الله سید حسن تهامی و خاندان، کتاب «از سلاله کوثر» مروری بر زندگی و خاطرات آیت الله سید کاظم حائری، کتاب «۲۸۵ خاطره و ۹۵ خاطره گو» با محوریت زندگی علامه فرزان و کتاب «محشر اربعین» نیز از دیگر آثار و تألیفات من است.

وی ادامه داد: کتاب دیگری به نام «از تبار بهار» تألیف کرده‌ام که مروری بر زندگی و خاطرات خاندان آیتی و علمای بزرگی چون نابغ آیتی، محمد باقر آیتی و… است.

نظام دوست تامند درباره برخی از موفقیت‌های خود گفت: در مسابقات قلم معلمان کشور سال ۶۷ مطلبی به عنوان معلمین عشقند نوشتم که برگزیده شد و مورد تشویق وزیر آموزش و پرورش قرار گفت و سفر زیارتی سوریه رهاورد این موفقیت بود.

وی عنوان کرد: برای تحقیق و پژوهش و جمع آوری خاطرات به ویژه برای دو کتاب از «سلاله کوثر» و «جرعه نوش عرفان» به روستاهای متعددی رفتم و با افراد صحبت کردم تا به آنچه نیاز و مناسب برای کتاب بود، رسیدم.

نظر شما