شناسهٔ خبر: 67277057 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اهداف پنهان افزایش شمار نیروهای آمریکایی در اردن از نگاه «رای‌الیوم»

تهران- ایرنا- روزنامه عرب زبان «رای‌الیوم» با اشاره به افزایش ناگهانی شمار نیروهای آمریکایی در اردن در گزارشی به اهداف پنهان آن پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از رای الیوم، کنگره آمریکا به شکل ناگهانی تصمیم به افزایش شمار نیروهای این کشور در اردن در سایه تحولات داغ منطقه و شعله ور شدن درگیری در جبهه لبنان و غزه و احتمال تشدید درگیری طی روزهای آتی گرفت.

این در حالی است که تاکنون اردن به این تصمیم ناگهانی واشنگتن واکنشی نشان نداده، اما سئوالات زیادی درباره زمان این تصمیم و اهداف پنهان و ارتباط آن با شعله ور شدن جبهه های غزه و لبنان مطرح است.

به نوشته این رسانه، ناظران امور علت این تصمیم را تهدید یا خطری دانستند که رژیم صهیونیستی از سوی لبنان، ایران، عراق و یمن احساس می کند و ماموریت این نیروها را حمایت از تل آویو و تبادل اطلاعات امنیتی در برابر هر خطر تهدیدکننده این رژیم عنوان کردند.

رای الیوم افزود: طی ساعات گذشته گزارش جدید کنگره از افزایش قابل ملاحظه شمار نیروهای آمریکایی حاضر در اردن حکایت دارد، به طوری که شمار آنها به سه هزار و ۸۱۳ نفر افزایش یافته و برخی رسانه ها از رویکرد آمریکا در ایجاد پایگاه های نظامی جدید در داخل اردن خبر می دهند و این تصمیم به دنبال جنگ غزه گرفته شده است.

به نوشته رای الیوم، «کین کلبن اشتاین» روزنامه نگار آمریکایی از گزارش کنگره آمریکا پرده برداشت؛ گزارشی که از افزایش شمار نیروهای آمریکایی در اردن حکایت دارد. طبق این گزارش، دولت جو بایدن روابط نظامی با اردن را مخفی نگه داشته و از مسئولان وزارت خارجه این کشور خواسته که از همکاری نظامی آمریکا و اردن سخن نگویند. همچنین طبق این گزارش، اردن شریک اصلی در مقابله با موشک ها و پهپادهای ایرانی در آوریل گذشته بوده و حتی به جنگنده های اسرائیلی هم اجازه حضور در حریم هوایی خود را داده است.

اردن از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ مرکز حمایت لجستیکی آمریکا و پایگاه نیروهای ویژه و جاسوسی این کشور است. به گفته کلبن اشتاین، افزایش نیروهای آمریکایی در اردن به جبران خروج نیروهای رزمی آمریکا از عراق پس از فشارهای دولت این کشور است.

این رسانه اضافه کرد: با توجه به این تحولات، هدف این نیروها چیست؟ چرا اردن همچنان پنهان کاری می کند؟ آیا این نیروها نقش تعیین کننده در جنگ آتی از داخل اردن خواهند داشت؟

نظر شما