شناسهٔ خبر: 67277053 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در نشست وزیر صمت با فعالان اقتصادی استان کرمان چه گذشت؟

فاطمه افضلی

شامگاه ۳۰ خرداد ماه نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت با فعالان اقتصادی استان کرمان برگزار شد و مدعوین این نشست به بیان نظرات و دغدغه‌های خود پرداختند.

صاحب‌خبر -

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان در این جلسه اظهار کرد: نیمی از فعالیت‌های بخش معدن کشور در استان کرمان است و صنایع این استان نیز عمدتاً معدن‌پایه هستند.

وی افزود: در دیگر حوزه‌های صنعتی از جمله تولید انواع لاستیک، استان کرمان رتبه خوبی دارد. در سایر محصولات مانند پسته و خرما با مسائل صادراتی و بازرگانی مواجه هستیم که نیاز به همراهی وزارت صمت داریم.

استاندار کرمان تصریح کرد: در حوزه اقتصادی، استان کرمان در اقتصاد ملی چهار درصد نقش دارد.

عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست با اشاره به اینکه می‌خواهیم سرمایه ملی را افزایش دهیم، گفت: شعار من صنعت دانش بنیان و صادرات‌محور است که کالایی تولید می‌کند که خریدار دارد و می‌توان به آن ارز داد.

وی ادامه داد: به هر صنعتی که بخواهد توسعه یابد، وام ارزی می‌دهیم، به شرطی که تضمین دهد و سودده باشد و معتقدم می‌توانیم با هم مسائل را حل کنیم.

وزیر صمت با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات ما در صنعت به دلیل ناهماهنگی و در داخل واحدهاست، در ادامه افزود: کشورمان سازنده موتور هواپیما شده و این افتخار است. کیفیت کار مهم است و ما هر وقت مهندسی یک مورد را داخلی کردیم می‌توانیم بگوییم که تولیدکننده شدیم.

همچنین مهدی حسینی‌نژاد مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این جلسه با اشاره به ۸ میلیارد تن ذخایر معدنی قطعی استان بیان کرد: منطق حکم‌ می‌کند به سمت فرآوری مواد معدنی برویم، در حوزه تکمیل زنجیره ارزش فولاد که در کشور برنامه‌ریزی شده، استان کرمان به خوبی پیش رفته است.

وی افزود: از برنامه‌ریزی کشور برای رسیدن به تولید ۸۰ میلیون تن کنسانتره، ۴۲ میلیون تن آن در استان کرمان است که ۳۰ میلیون تن آن به مرحله تولید رسیده است.

حسینی نژاد مهمترین محورهای توسعه صنعت در برنامه هفتم توسعه را ایجاد صنایع قطعه‌سازی، صنایع وابسته و پایین دستی و دانش بنیان کردن تولیدات عنوان کرد.‌

وی بیان کرد: کرمان استان صادراتی است و ۸.۴ درصد صادرات غیرنفتی کشور در این استان است و ۷۵ قلم کالا از کرمان صادر می‌شود و حرکت ما به سمت کالاهای دارای ارزش افزوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در پایان بر پیگیری برای برگشت سهم قانونی استان از حقوق دولتی معادن تاکید کرد و گفت: سهم استان‌ها ارتقا یافته اما تا حق قانونی فاصله زیادی دارد.

انتهای پیام

نظر شما