شناسهٔ خبر: 67276753 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

عاقبت افسانه شکست‌ناپذیری «اسب بازنده»

وقوع عملیات طوفان الأقصی و فروپاشی افسانه شکست‌ناپذیری ارتش اسرائیل نشان داد تحلیل رهبر انقلاب در خصوص شکست و اضمحلال رژیم صهیونیستی به وقوع خواهد پیوست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، در این گزارش به قلم محمد بیات، کارشناس مسائل خاورمیانه به مرور پیش‌بینی‌های محقق شده آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص احتمال وقوع عملیات طوفان الأقصی و جنگ غزه خواهیم پرداخت.
 
 اوج دوران تحرکات ترامپ در خاورمیانه بود. قطار استعماری «تطبیع» (عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی) به حرکت در آمده بود و برخی کشورهای عربی به پیمان به اصطلاح صلح «ابراهیم» پیوسته بودند. همین سبب شد تا رهبر انقلاب نسبت به تکیه برخی کشورهای اسلامی به آمریکا و رژیم صهیونیستی هشدار دهند. در اندیشه سیاسی ایشان، آینده برای فلسطین است و صهیونیست‌ها علی‌رغم برخورداری از مظاهر ظاهری قدرت مادی در وضعیت ضعف و انحطاط قرار دارند. قریب به 50 سال پیش بنیان‌گذار انقلاب شکوهمند اسلامی ایران ضمن مخالفت با اشغالگری صهیونیست‌ها در سرزمین مقدس فلسطین، از برنامه رژیم صهیونیستی و متحدان غربی آن برای سلطه بر منطقه غرب آسیا خبر دادند.

وقوع عملیات طوفان الأقصی و فروپاشی افسانه شکست ناپذیری ارتش اسرائیل سبب شده تا ابر طرح استعمارگران برای منطقه به نتیجه نرسد. مهم‌ترین وعده‌های کابینه اسرائیل پس از عملیات طوفان الأقصی نابودی کامل حماس، حذف رهبران مقاومت، آزادسازی اسرا و تغییر در ژئوپلیتیک سیاسی-نظامی غزه بود. گذر زمان اما نشان دهنده وعده صادق رهبر معظم انقلاب در خصوص شکست سران رژیم صهیونیستی در مسیر تحقق اهداف یاد شده است. در ادامه این گزارش به بررسی پیش‌بینی‌های محقق شده آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص احتمال وقوع عملیات طوفان الأقصی و جنگ غزه خواهیم پرداخت.

قمار بر روی اسب بازنده!
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یازدهم مهر ماه 1402 در جریان دیدار با مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی و میهمانان کنفرانس وحدت فرمودند: «نظر قطعی جمهوری اسلامی این است که دولت‌هایی که قمار عادّی‌سازی [روابط] با رژیم صهیونیستی را برای خودشان سرمشق و شیوه‌ی کار قرار می‌دهند، دارند اشتباه می‌کنند، ضرر خواهند کرد؛ باخت منتظر اینها است؛ به قول اروپایی‌ها دارند روی اسب بازنده شرط‌بندی می‌کنند. امروز وضع رژیم صهیونیستی وضعی نیست که مشوّق نزدیکی به او باشد؛ نباید این اشتباه را بکنند. رژیم غاصب، رفتنی است. امروز نهضت فلسطین از همیشه‌ی این هفتاد هشتاد سال سرحال‌تر است. مشاهده می‌کنید که امروز جوانان فلسطینی و نهضت فلسطینی، نهضت ضد غصب، ضد ظلم، ضد صهیونیسم از همیشه بانشاط‌تر، سرحال‌تر و آماده‌تر است و ان‌شاءالله این نهضت به نتیجه خواهد رسید و همان‌طور که امام بزرگوار (رضوان الله علیه) از رژیم غاصب به «سرطان» تعبیر کردند، حتماً این سرطان به فضل الهی به دست خود مردم فلسطین و نیروهای مقاومت در کلّ منطقه ریشه‌کن خواهد شد.»

تنها چند روز پس از ایراد این سخنرانی تاریخی، مجاهدان شاخه عزالدین قسام جنبش اسلامی حماس در عملیاتی غافلگیرکننده وارد عمق خاک سرزمین‌های اشغالی شده و ضربه جدی به ارتش و ساختارهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی وارد نمودند.

در حالی که مقامات آمریکایی مقدمات عادی سازی روابط میان ریاض - تل‌آویو را فراهم کرده بودند، عملیات برق آسای طوفان الأقصی و به دنبال آن حمله گسترده ارتش اسرائیل به باریکه غزه سبب تعلیق و عقب افتادن این پروژه استراتژیک شد.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند با شهادت نزدیک 40 هزار فلسطینی و برانگیخته شدن احساسات ضداسرائیلی در میان افکار عمومی، کشورهای عربی در وضعیت «بن بست» قرار گرفته و دیگر نمی‌توانند بدون پاسخ واقعی به مسئله فلسطین گزینه عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس را انتخاب نمایند. به عبارت دیگر هرگونه سازش با اشغالگران بدون توجه به وضعیت فلسطین و بیت‌المقدس موجب منفور شدن رهبران کشورهای اسلامی در پیشگاه امت واحده و افکار عمومی خواهد شد.

شکست وعده‌های نتانیاهو در باتلاق غزه
عدم تحقق شروط کابینه اضطرار ملی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، دیگر پیش‌بینی رهبر انقلاب در خصوص تحولات جاری در فلسطین اشغالی است. ایشان پانزدهم فروردین ماه سال 1403 با جمع بندی شش ماه جنگ غزه، از دو شکست اساسی صهیونیست‌ها در میدان غزه سخن گفتند. معظم له در این باره فرمودند: «شکست اول آنها در روز پانزدهم مهر و طوفان الأقصی بود که رژیم مدعی تسلط اطلاعاتی و نظامی را متحمل شکست اطلاعاتی عظیم از یک گروه مقاومت با امکانات محدود کرد و این شکست و آبروریزی رژیم صهیونیستی هرگز ترمیم نشده و نخواهد شد.» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شکست دوم صهیونیست‌ها را شکست در دستیابی به اهداف اعلام شده در حمله به غزه خواندند و با اشاره به برخورداری صهیونیست‌ها از حمایت همه‌جانبه نظامی - مالی و سیاسی آمریکایی‌ها از جمله وتوی قطعنامه‌ها و دروغ محض غیرالزام‌آور خواندن قطعنامه اخیر، افزودند: «با وجود همه این حمایت‌ها، صهیونیست‌ها حتی نتوانستند به یکی از اهداف اعلام شده خود دست پیدا کنند.» رهبر انقلاب اسلامی افزودند: «آنها می‌خواستند مقاومت و به طور خاص، گروه حماس را نابود و زمین‌گیر کنند درحالی‌که امروز حماس و جهاد اسلامی و مجموعه مقاومت غزه با تحمل مشکلات، در حال ضربه زدن به رژیم غاصب هستند.»

نابودی جنبش حماس و کنار گذاشتن مقاومت از سپهر سیاسی - امنیتی باریکه غزه مهم‌ترین هدف اعلام شده از سوی رژیم صهیونیستی بود اما پس از گذشت بیش از 8 ماه از جنگ غزه هیچ یک از اهداف یاد شده محقق نشد. این موضوع به قدری سبب ایجاد حس یاس و ناامیدی در میان سران صهیونیست شده که فرماندهان جنگ و سیاست مداران ارشد به جای ادامه نمایش جعلی «اتحاد» لب به انتقاد از یکدیگر گشودند. به گزارش «تایمز اسرائیل» هرتزی هلوی رئیس ستاد ارتش، نتانیاهو را به دلیل فقدان تعریف و اعلام استراتژی «فردای غزه» مورد سرزنش قرار داده است. دیگر شکست نظامی-اطلاعاتی تل‌آویو ناکامی ماشین ترور رژیم برای حذف یحیی سنوار و محمد ضیف فرماندهان ارشد و کلیدی جنبش حماس است. این ناکامی سبب شده است تا در جریان مذاکرات قاهره - دوحه تیم مذاکره کننده اسرائیلی پیشنهاد خروج رهبران ارشد حماس از غزه و انتقال آنها به کشور ثالث را مطرح کند. ناکامی ارتش اسرائیل در مسیر تحقق وعده شکست کامل حماس موجب آن شده تا سران رژیم صهیونیستی با استفاده از اسم رمز «فردای غزه» سعی کنند تا نسبت به ناکامی دولت برای رفع تهدید حیاتی علیه موجودیت رژیم اشغالگر قدس این دولت را سرزنش نمایند.

 اثبات آسیب‌پذیری لانه عنکبوت
«شکست ترمیم‌ناپذیر» رژیم صهیونیستی از مقاومت فلسطین دیگر کلیدواژه و به بیان دیگر پیش‌بینی معظم‌له در خصوص وضعیت ارتش اسرائیل در جنگ غزه است. تنها سه روز پس از عملیات پیروزمندانه مجاهدانه فلسطینی، رهبر معظم انقلاب ضمن تشریح دستاوردهای مقاومت در ضربه به اشغالگران فرمودند: «رژیم غاصب صهیونیستی، هم از لحاظ نظامی، هم از لحاظ اطّلاعاتی، یک شکست غیر قابل ترمیم خورده است. این زلزله‌ی ویرانگر توانسته بعضی از سازه‌های اصلی حاکمیّت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازه‌ها به این آسانی امکان‌پذیر نیست.» در این بیانات رهبر معظم انقلاب از آغاز دوران جدیدی خبر می‌دهند که در جریان آن رژیم صهیونیستی توان مقابله مؤثر با توان آفندی نیروهای نامتقارن مقاومت و دولت جمهوری اسلامی ایران را ندارد.

ارتش اسرائیل در حالی مدعی نبرد هم‌زمان در هفت جبهه مختلف است که دامنه حملات جبهه مقاومت به عمق سرزمین‌های اشغالی افزایش یافته است. طی هشت ماه اخیر علاوه بر مقاومت اسلامی فلسطین؛ حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، مقاومت اسلامی عراق و بحرین به وسیله حملات موشکی - پهپادی اقدام به هدف قرار دادن مراکز نظامی، اطلاعاتی و زیربنایی رژیم در سرتاسر سرزمین‌های اشغالی کردند. در دسامبر 2023 تجارت بین‌المللی اسرائیل کاهش 13 درصدی را به ثبت رساند. هم‌زمان به دلیل تشدید حملات ضداسرائیلی انصارالله در محدوده دریای سرخ 80 درصد فعالیت‌های عادی در بندر ایلات متوقف شده است. به گفته مقامات اسرائیلی از هفتم اکتبر تا به امروز قریب به 75 الی 80 هزار نفر در شمال سرزمین‌های اشغالی آواره و در مراکز دولتی اسکان داده شدند. فارغ از مواد ذکر شده اوج آسیب پذیری رژیم صهیونیستی در جریان عملیات تاریخی «وعده صادق» و آشکار شدن میزان وابستگی اسرائیل به شبکه پدافندی سنتکام و برخی کشورهای عربی است.
 
زیر سؤال رفتن افسانه «شکست ناپذیری» اسرائیل در منطقه غرب آسیا سبب شده است تا بسیاری از برنامه‌های آمریکا برای بازتعریف نظم منطقه و تشکیل بلوک واحد عبری - عربی در برابر محور مقاومت با چالش جدی مواجه شود. پیش‌بینی رهبر انقلاب در خصوص «ذوب شدن» رژیم صهیونیستی در آینده نزدیک نه حرفی بر اساس حدس و گمان بلکه اعلام عمومی نتیجه سال‌ها برنامه ریزی، پایداری و مجاهدت اعضای محور مقاومت علیه دشمن صهیونیستی در محدوده شرق مدیترانه است. در این نگاه رژیم صهیونیستی به دلیل ده‌ها اشغالگری، کشتار و تجاوز به حقوق ملت‌های اسلامی جایی در آینده غرب آسیا ندارد و باید آماده دور جدیدی از اقدامات مقاومت در مسیر آزادسازی فلسطین و نخستین قبله گاه مسلمانان یعنی قدس باشد.

منبع: khamenei.ir

انتهای پیام/

نظر شما