شناسهٔ خبر: 67276679 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

افسانه الهه باروری برای بچه‌ها

ندا ولی‌پور

بازآفرینی احمد اکبرپور با عنوان «دختر دال» منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، این کتاب با تصویرگری نوشین صادقیان در ۴۰ صفحه مصور با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و بهای ۱۸۵ هزار تومان نشر طوطی (واحد کودک و نوجوان انتشارات فاطمی) راهی بازار کتاب شده است.

در بازنویسی این اثر از «قصه دختر دال در مقاله «روایتی محلی از اسطوره الهه باروری در لرستان» نوشته بهمن فیروزمندی و مهدی رضایی و خیرالنساء جودی استفاده شده است.

درباره معرفی این مجموعه آمده است: «قصه‌های اقوام ایران» عنوان مجموعه‌ای از کتاب‌های تصویریِ داستانی است که با هدف ترویج قصه‌ها و افسانه‌های اقوام ایرانی و نیز شناساندن فرهنگ قومی به کودکان تهیه شده است.

از میان گنجینه ادبی هر یک از اقوام ایران که طیف وسیعی از قصه‌ها با مضامین و ساختارهای مختلف را در بر می‌گیرد، قصه‌ها و افسانه‌هایی برای این مجموعه برگزیده شده‌اند که با وجود ارزش‌های ادبی، فرهنگی و بومی منطقه خود، کمتر شنیده‌ شده‌اند یا به آن‌ها کمتر پرداخته شده است. شخصیت‌ اصلی این قصه‌ها و افسانه‌ها نیز دختران و زنانی هستند که نقش مهم و تأثیرگذار در پیشبرد داستان ایفا می‌کنند. همچنین قصه‌ها و روایت‌های این مجموعه بر روابطه انسان با طبیعت تأکید دارند و مروج ارزش‌های زیست‌محیطی‌اند.

در بازنویسی قصه‌ها و افسانه‌ها نویسندگان تلاش کرده‌اند تا چهارچوب اصلی اثر را حفظ کنند و نسبت به قصه اصلی امانت‌دار و وفادار باشند و با سبک و زبان امروزی و شخصی خود، این قصه‌ها را برای کودکان بازنویسی کنند. تصویرگران نیز با شناخت و مطالعه طبیعت و فرهنگ منطقه کوشیده‌اند تا بر پایه تخیل و خلاقیت خود، تجسمی از زیست‌بوم و عناصر فرهنگی ایرانی در ذهن کودک به‌وجود آورند.

البته باید اشاره کرد که برخی قصه‌ها و افسانه‌ها روایت‌های گوناگونی متناسب با اقلیم و فرهنگ در اقوام مختلف ایران دارند و هریک از آثار منتشر شده، بیانگر روایت انتخابی نویسنده از یک قصه قومی است و تصویرسازی آن قصه نیز بر اساس فضای تصویریِ آن قوم شکل گرفته است.»

 در معرفی کتاب نیز آمده است:  زن از حکیم خواست که دعایی بخواند تا او بچه‌دار شود. حکیم تخم پرنده‌ای به او داد تا چهل روز از آن مراقبت کند. اما مگر از توی تخم پرنده بچه بیرون می‌آید؟ شوهرش که چنین اعتقادی نداشت.

پس تخم پرنده را برداشت و پرت کرد توی زباله‌ها!

پرنده‌ی دال از راه رسید و آن را با خود برد. از داخل آن تخم دختر زیبارویی به دنیا آمد که حتی پرواز را از دال آموخت.

روزی شاهزاده تصویر دختر دال را در آب دید…

انتهای پیام

نظر شما