شناسهٔ خبر: 67276565 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

کشف لوح ۲۶۰۰ساله که روایتگر کشتی نوح است!

لوح سیل گیلگمش، متنی ۲۶۰۰ساله که بی‌شباهت به داستان کشتی نوح نیست. این لوح که به خط میخی است، یکی از قدیمی‌ترین آثار ادبی جهان محسوب می‌شود که در نینوا واقع در عراق کنونی یافت شده است.

صاحب‌خبر -

لوح سیل گیلگمش که به عنوان یازدهمین لوح حماسه گیلگمش شناخته می‌شود، به طرز باورنکردنی روایتگر داستان کشتی نوح است. این لوح، قطعه‌ای از یک لوح سفالی پخته حاوی کتیبه‌هایی به خط میخی است که سیل حماسی را توصیف می‌کند که بابل را در نوردیده است.

به گزارش  ایلنا به نقل از لایوساینس، درباره جزئیات این لوح آمده است: داستان حماسی که در لوح باستانی حک شده به طرز عجیبی شبیه داستان کتاب مقدس کشتی نوح است که در کتاب پیدایش یافت شده.

این لوح توضیح می‌دهد که چگونه خدایان سیل را برای نابودی زمین به پایین فرستادند. با این حال، یک خدا، Ea، به Utu-napishtim، فرمانروای یک پادشاهی باستانی، از این نقشه آگاه می‌شود و به او دستور می‌دهد تا برای نجات خود و خانواده‌اش قایق بسازد تا خود و خانواده‌اش را به همراه «انواع پرندگان و جانوران» سوار بر این کشتی کند.

در این لوح آمده است؛ درست مانند کتاب پیدایش، مسافرین پرندگان را رها می‌کنند تا ببینند که آیا آب به اندازه‌ای کاهش یافته است که زمین بیرون بیاید. بعداً، اوتو ناپیشتیم، طبق متن، تجربه خود را به گیلگمش می‌گوید.

باستان‌شناسان این لوح را در ابعاد (۱۵ در ۱۳ سانتی متر) در اواخر دهه ۱۸۰۰ در شهر نینوا، یک شهر باستانی آشوری در بین النهرین علیا (عراق کنونی) که هم اکنون به نام کویونجیک شناخته می‌شود، کشف کرده‌اند

به گفته اسمیتسونیان، محققی به نام جورج اسمیت پس از تحویل این اثر به موزه، متن را رمزگشایی کرد و ظاهراً گفت: «من اولین کسی هستم که پس از بیش از دو هزار سال فراموشی آن را خواندم.»

این لوح اولین مدرک از داستان نوح بود که از فرهنگ دیگری به دست آمده است. باستان‌شناسان از آن زمان لوح‌های بسیار قدیمی‌تری به خط میخی با داستان‌های سیل مشابه کشف کردند که نشان می‌دهد این داستان مدت‌ها قبل از نوشتن کتاب مقدس عبری در گردش بوده است. به عبارت دیگر، حماسه گیلگمش ممکن است سرچشمه داستان کشتی نوح بوده باشد.

نظر شما