شناسهٔ خبر: 67276506 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

مسعود پزشکیان در میزگرد جنجالی شب گذشته چه گفت؟/ ویدئو

«مسعود پزشکیان» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه میزگرد فرهنگی شبکه دوم سیما گفت: «ما دیگر نباید شهروند درجه یک و دو داشتنه باشیم. همه در اشتغال و خدمات باید مثل هم باشند. من به‌عنوان یک حزب وقتی به قدرت می‌رسم تنها آدم‌های خودم را سر کار می‌برم و بقیه را تحویل نمی‌گیرم. عده‌ای را قبول می‌کنیم و عده‌ای را تهدید می‌بینم. تهدید زمانی به‌وجود می‌آید که نسبت به دیگران برخورد غیرمنصفانه می‌کنیم.»

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، «مسعود پزشکیان» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «حق نداریم به مردم زور بگوییم و اعتقادات خود را به آنها تکلیف کنیم.»

«مسعود پزشکیان» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، شب گذشته «چهارشنبه، ۳۰ خرداد ۱۴۰۳»، با حضور در برنامه میزگرد فرهنگی شبکه دوم سیما، به سوالات کارشناسان پاسخ داد.

«سید محمد بهشتی» و «محمد فاضلی» به‌عنوان مشاور در کنار «مسعود پزشکیان» حضور داشتند. هرچند، دقایق پایانی برنامه میزگرد فرهنگی شبکه دوی سیما که با حضور «مسعود پزشکیان» و مشاوران او برگزار شد، با درگیری و حاشیه‌هایی همراه شد.

«مسعود پزشکیان» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ابتدا گفت: «آنچه باید در مورد فرهنگ انجام بدهیم. باور و اعتقاد ما و دستورالعملی است که حضرت علی(ره) به مالک اشتر می‌دهد؛ اگر انجام می‌دادیم، وضعیت ما این‌گونه نمی‌شد.»

او اظهار کرد: «ما باید انصاف را در مورد آنچه دوست داریم و آنچه باید رعایت کنیم. حضرت علی(ره) می‌فرمایند با تمام مردم باید خوش‌رفتار باش. این مردم یا در دین و یا در خلقت با تو برابر هستند و ممکن است خظا کنند و بگذر از این‌ها طبق همین نهج البلاغه خشمگین و زشت با مردم برخورد نکن.»

پزشکیان: نباید فقط به افراد خود پست دهیم

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: «ما دیگر نباید شهروند درجه یک و دو داشتنه باشیم. همه در اشتغال و خدمات باید مثل هم باشند. من به‌عنوان یک حزب وقتی به قدرت می‌رسم تنها آدم‌های خودم را سر کار می‌برم و بقیه را تحویل نمی‌گیرم. عده‌ای را قبول می‌کنیم و عده‌ای را تهدید می‌بینم. تهدید زمانی به‌وجود می‌آید که نسبت به دیگران برخورد غیرمنصفانه می‌کنیم.»

پزشکیان گفت: «ظلم این است که تنها به آدم‌های خود پست می‌دهیم و به بقیه اهمیت نمی‌دهیم و این را در جامعه به راحتی می‌توانیم احساس کنیم. حق نداریم به مردم زور بگوییم و اعتقادات خود را به آن‌ها تکلیف کنیم. حق نداریم مردم را از خود ناراضی کنیم و در رابطه با قومیت‌ها و مناطق حق نداریم یکی را خوب ببینیم و یکی را بد ببینیم و این را اکنون دارند مدیران ما انجام می‌دهند.»

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: «تمام دعوا و جنگ‌ها برای دنیا است و اگر ظلم نکنیم و منصفانه برخورد کنیم این جامعه بدون مشکل می‌شود.»

پزشکیان افزود: «تبعیض هست که مردم را ناراحت می‌کند و ما دعوا می‌کنیم و دعوا بر اساس نفس است.»

«حسین انتظامی» کارشناس برنامه میزگرد فرهنگی صداوسیما خطاب به مسعود پزشکیان گفت: «من چند سوال دارم و خواهشم این است که با اختصار پاسخ دهید. برای اخراج اساتید چه تدابیری دارید؟ حادثه‌ای در بیمارستان رشت صورت گرفت اگر رئیس‌جمهور بودید چه واکنشی نشان می‌دادید؟ برای بازگشت مرجعیت رسانه چه اقدامی خواهید داشت؟ درباره مهاجران چه سیاستی خواهید داشت؟ آیا شما هم خصلت گردن نگرفتن را دارید یا فرصت عذرخواهی از مردم را خواهید داشت؟»

پزشکیان: دانشجو دیوانه نیست

پزشکیان در پاسخ به سوالات «حسین انتظامی» کارشناس برنامه میزگرد فرهنگی صداوسیما گفت: «من با هر اخراجی مخالفم، من بعد انقلاب مسئول گزینش شدم، اما یک نفر هم اخراج نکردم، این رفتار‌های این‌ها نوعی تسویه حساب است. اگر کسی جرم دارد باید در دادگاه ثابت شود، نه تنها استاد و هیچ دانشجویی را اجازه اخراج نمی‌دادم، ممکن است سوال او مورد پسند من نباشد، اما باید وی را قانع کرد چون دانشجو که دیوانه نیست تا امروز هم به این سیاست عمل کردم.»

او ادامه داد: «من رئیس دانشگاه بودم که وبا آمد و یک‌سری جان خود را از دست دادند؛ من عذرخواهی کردم، زیرا معتقد بودم اشکال از ما بود. مشکل این است که مشکلات را به گردن نمی‌گیریم، این گرفتاری‌ها مقصرش که بوده است؟ باید از مرم عذرخواهی کرد. ما از مردم عزیز رشت باید عذرخواهی کنیم؛ علت این حادثه، نبود استاندارد است. وزیر بودم که در بم زلزله آمد. با پنج ریشتر که نباید ساختمان بریزد. اگر به روستا‌ها درست رسیدگی می‌شد، این اتفاقات رخ نمی‌داد.»

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: «برنامه‌های قبلی کشور که اجرا نشده است و باید اجرا شود. اگر سیاست‌های کلی رهبری انجام می‌‎شد وضعیت ما این‎گونه نبود. اگر دائم قانون بنوبسیم و اجرا نکنیم به چه درد می‌خورد. ما نمی‌خواهیم کسی بفهمد که ما خوردیم و بردیم برای همین رسانه را محدود می‌کنیم. ما نمی‌توانیم دانشجو را محدود کنیم و باید هرچه می‌خواهد به ما بگوید.»

پزشکیان گفت: «وقتی بر ورودی‌ها و خروجی‌ها تسلط نداریم، مهاجران وارد می‌شوند. هرکسی در جایی زندکی می‌کند باید کد محل داشته باشد؛ لذا اگر قانون اجرا شود، این مهاجران امکان استقرار نخواهند داشت.»

او افزود: «اگر براساس علم و شایسته‌سالاری مدیریت کنیم، امکان تخلف وجود ندارد، در این کشور پول گم می‌شود و این ناشی از ناتوانی ما در رصد کردن است. در کشور ما پول گم می‌شود و باید بپذیریم که ما مقصریم.»

پزشکیان:  آیا می‌خواهید به زور مردم را به باور برگردانید؟

«شهاب اسفندیاری» کارشناس میزگرد فرهنگی از پزشکیان پرسید «آسیب‌شناسی شما از دوره اصلاحات و اینکه چه وضعیتی ایجاد شد که ما از ارزش‌ها دور شدیم، چیست؟ آیا با مفهوم انقلابیون پشیمان و شرمگین موافق هستید؟»، که پزشکیان در پاسخ گفت: «تحلیل این مساله ساده نیست. جبهه اصلاحات به من گفته است قبولت داریم.»

او ادامه داد: «من اصولم حق و عدالت است، اما ابتدا باید اصلاحات کرد. ما با هم اختلاف داریم، زیرا شفافیت وجود ندارد. هر حزبی هم معتقد است حق با اوست. برخی بسیار تندرو هستند و به قول شهید بهشتی وقتی افرادی را دیدید که گفتید غیرمنصف هستند بدانید مسلمان نیستند. ما به جای اینکه نگاه‌ها را یکی کنیم روزبه‌روز شکاف بیشتری ایجاد می‌کنیم. مردم درباره ما حرف‌های خوبی نمی‌زنند؛ ما چه کردیم؟ اگر می‌خواهیم مملکت درست شود رسول خدا(ص) ابتدا گفت با هم پیمان برادری ببندید. ما با هم دعوا داریم و این روش درست نیست باید نکات مشترک را تقویت کنیم.»

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: «مردم باید انتخاب کنند، امام زمان(عج) چرا رفته است؟ چرا نمی‌آید؟ آیا می‌خواهید به زور مردم را به باور برگردانید؟ هر فرد دیدگاهش را بگوید و مردم انتخاب کنند.»

پزشکیان: بی‌عدالتی را در جامعه حاکم کرده‌ایم

پزشکیان ادامه داد: «سیستان و بلوچستانی که روی گنج خوابیده است، چرا باید کودکان آنها در کپر درس بخواند؟! همه ما با هم بی‌عدالتی را در این جامعه حاکم کرده‌ایم. روز قیامت درباره عملکردمان از ما سوال خواهند کرد. کسی که پدر و مادرش پولدار نیست، باید در مدرسه‌ای درس بخواند که کیفیت آموزشی خوبی ندارد، اما کسانی که وسع مالی دارند، در مدارس خوب درس می‌خوانند.»

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: «این دعوا‌هایی که ما با هم می‌کنیم، دعوای خدمت نیست بلکه دعوای قدرت است. اگر براساس عدالت و انصاف با مردم برخورد می‌کردیم آنها از ما ناراضی نمی‌شدند. هر کسی که با سیاست‌های کلی رهبری موافق نباشد در خط قرمز است. اگر هر آدمی با هر دیدگاهی سیاست رهبری را پیاده کند و مردم زندگی راحتی داشته باشند سیاستش در خط رهبری است یا آن کسی که ادعا می‌کند در خط ولایت است و کاری می‌کند که تبعیض در این جامعه حاکم شود. چرا در این جریانات همه به رهبری اهانت کردند به این دلیل است که هر موقع مشکل به وجود آمد گفتند آقا گفته؛ آیا آقا گفته است که به مردم زور بگویید و در گوش بچه مردم بزنید؟»

«یاوری» دیگر کارشناس میزگرد فرهنگی، از مسعود پزشکیان این سوالات را پرسید: «تاثیر مخرب مدارس نمونه دولتی بر سرمایه‌گذاران مدارس دولتی چیست؟ سیاست مشخص شما برای گسترش مدارس غیردولتی چیست؟ شما در دیدار با فرهنگیان قول دادید که اگر رئیس‌جمهور شوید وضعیت آموزش و پرورش را ارتقا می‌دهید. سوال من این است که برای محدودیت بودجه چه کاری انجام می‌دهید؟ که پزشکیان در پاسخ گفت: عدالت جزو اصول من است. اینکه کسی به‌دلیل نداشتن پول در مدارس بدون امکانات درس بخواند و دیگری در مدارس دارای کیفیت درس بخواند عادلانه نیست.»

پزشکیان در پاسخ به سوالات «یاوری» کارشناس برنامه میزگرد فرهنگی صداوسیما افزود: «قطعاً من کسانی را خواهم دید که پیش از این حاکمیت آنها را ندیده است و اگر وارد رقابت شدند بتوانند با پولدار‌هایی که دوپینگ می‌کنند رقابت کنند لذا عدالت و رقابت در حالت مساوی اهمیت دارد. بیت‌المال دولت نباید در جایی اختصاص یابد و در جای دیگر کمتر و ناعادلانه تقسیم شود. اگر ما بتوانیم استاندارد‌ها را درست کنیم به نتیجه خواهیم رسید.»

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: «ما با پول دولتی مدارس نمونه دولتی و سمپاد درست می‌کنیم؛ در حالی که افرادی که در نقاط دوردست زندگی می‌کنند و پول ندارند، باید در مدارس سطح پایین درس بخوانند. قطعاً اگر موقعیتش فراهم شود؛ نگاه ویژه من به افرادی است که امکاناتی ندارند و صدای آنها را کسی نمی‌شنود، در روستا‌ها مردم معلم ندارند، اما هیچ‌کس جلسه‌ای برگزار نمی‌کند که چرا این‌گونه است.»

او افزود: «مزاحم کسانی که پولدار هستند نمی‌شوند، اما قطعاً به کسانی رسیدگی می‌کنم که پول ندارند و کسی با آنها توجه نمی‌کند. خط قرمز همان جایی است که ما حق دیگران را به اسم اسلام یا هر چیز دیگری تضییع می‌کنیم. ما نباید کاری کنیم که مردم از ما ناراضی باشند؛ کاری که اکنون جامعه می‌خواهد با حجاب بکند از مدارس شروع شده است.»

پزشکیان: پان‌ترکیسم و دیگر گرایش‌ها به‌دلیل بی‌عدالتی است

«حسین انتظامی» کارشناس میزگرد فرهنگی از مسعود پزشکیان این سوالات را پرسید: «شما در گذشته با عملکردتان فاصله خود را با پانترکیسم نشان داده‌اید. چه تدبیری اندیشیده‌اید که بخشی از هواداران شما این گرایش را نداشته باشند؟ که پزشکیان در پاسخ بیان کرد: اگر پانترکیسم و دیگر گرایش‌ها وجود دارد به‌دلیل بی‌عدالتی است. وقتی اگر بنده بلوچ باشم هیچ کجا به من پست نمی‌دهند حتی اگر نابغه باشم قطعاً حرکات اعتراضی صورت می‌گیرد.»

پزشکیان در پاسخ به سوالات «انتظامی» کارشناس برنامه میزگرد فرهنگی صداوسیما گفت: «شما چند استاندار را می‌شناسید که کرد باشند؟ نمی‌توان واقعیت‌ها را انکار کرد لذا علت اینکه عده‌ای معترضند به این دلیل است که آنها را بازی نمی‌دهیم. ایران برای همه است. ما بدون کشورمان معنا نداریم. اگر این باور را داشته باشیم و عادلانه برخورد کنیم این اتفاقات نمی‌افتد.»

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: «یک واقعیتی وجود دارد که در سینمای ما، الگوی‌مان محدود به فیلم‌های کره‌ای و چینی شده است. ما چه کرده‌ایم که آنها الگو شده‌اند؟ ما تا نپذیریم که مشکل داریم نمی‌توانیم آنها را اصلاح کنیم. می‌دانم که در دانشگاه خیلی‌ها همین‌طوری استخدام شدند و خیلی افراد که نباید بازنشسته بشوند بازنشسته شده‌اند.»

پزشکیان گفت: «در دانشگاه ما فردی که طرح داشت را جزو هیئت علمی کردند و فرد دیگری که پیمانی بود به این سطح نرسید لذا ما اشکال داریم. ما یک عده آدم‌هایی را سر کار می‌آوریم که اصلاً نباید بیاوریم. کسی که تازه آمده است را استاد و مسئول می‌کنند؟ اگر می‌خواهید یک جلسه بگذارید تا من همه مستنداتم را بیاورم که چه افراد بی‌ربطی در سمت‌ها قرار گرفته‌اند.»

یاوری در ادامه برنامه از پزشکیان این سوال را پرسید که «درباره چاقی دانش‌آموزان که بعد از کرونا نیز افزایش پیدا کرده است، چه اقداماتی را انجام خواهید داد تا کنترل شود»، که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ گفت: «ما فقط دانشجو را در کلاس می‌نشانیم که درس بخواند. اگر آنها را به میدان عمل بیاوریم هیچ‌وقت این اتفاقات نمی‌افتد. همه این مسائل با تغییر در نوع آموزش قابل اصلاح است.»

درگیری لفظی اسفندیاری و فاضلی و ترک برنامه از طرف مشاور مسعود پزشکیان

در پایان میزگرد فرهنگی شبکه دوم سیما، درگیری لفظی‌ای بین «شهاب اسفندیاری» و «محمد فاضلی» مشاور «مسعود پزشکیان» رخ داد و میکروفون آنها توسط کارگردان برنامه قطع شد؛ پس از اقدام و درگیری ایجادشده، فاضلی با عصبانیت، استودیو را کرد.

مسعود پزشکیان

«محمد فاضلی»، مشاور همراه «مسعود پزشکیان» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، با «شهاب اسفندیاری» کارشناس برنامه میزگرد فرهنگی شبکه دوم سیما، درگیری لفظی پیدا کرد؛ او بعد از ثانیه‌ای میکروفون را درآورد؛ میکروفون را روی زمین پرت کرد و از برنامه بیرون رفت.

مسعود پزشکیان

«محمد فاضلی» مشاور «مسعود پزشکیان» حین ترک استودیو گفت: «اسفندیاری به‌عنوان کارشناس، با من مساله شخصی دارد.»

«مسعود پزشکیان» پس از ترک استودیو توسط مشاورش گفت: «همین رفتار نشان می‌دهد که ما هنوز در فرهنگ مشکل داریم. وقتی ما خودمان هیتت علمی هستیم و می‌گوییم فرهنگی هستیم، اما مسائل شخصی را اینجا مطرح می‌کنیم، انتظار داریم در جامعه فرهنگ درست شود؟! نباید اختلافاتمان را پشت تریبون ببینیم و باید فقط حرفمان را بزنیم. ما اول باید خودمان را اصلاح کنیم.»

انتقاد مسعود پزشکیان به اسفندیاری پس از تهمت او به فاضلی

در پی ترک میزگرد فرهنگی توسط «محمد فاضلی»، «مسعود پزشکیان» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، از  «شهاب اسفندیاری» کارشناس نزدیک به «سعید جلیلی» انتقاد کرد و گفت: «نباید اینجا مسائل شخصی را مطرح کنید.»

در پی ترک میزگرد فرهنگی توسط «محمد فاضلی» مشاور پزشکیان، «مسعود پزشکیان» از  «شهاب اسفندیاری» کارشناس صداوسیما که از نزدیکان «سعید جلیلی» است، انتقاد کرد.

«مسعود پزشکیان» خطاب به اسفندیاری گفت: «نباید اینجا مسائل شخصی را مطرح کنید.»

پزشکیان تاکید کرد: «من نمی‌گویم کار کارشناس درست بوده یا مشاور من؛ صحبت من این است که اگر با هم اختلاف داریم، نباید پشت تریبون این مشکلات و اختلافات را مطرح کنیم. نوع گفتگو را بلد نیستید؛ اول خودتان را باید اصلاح کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما