شناسهٔ خبر: 67276378 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صنایع دستی کردستان نیازمند حمایت بیشتر/ایجاد بازارچه دائمی خواسته صنعتگران

سنندج- ایرنا- کردستان از جمله استان‌هایی است که در زمینه صنایع دستی از ظرفیت‌های بی‌بدیلی برخوردار است اما توسعه بیشتر این صنعت در استان نیازمند حمایت جدی تر مسئولان و متولیان امر از صنعتگران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، امروزه صنایع دستی بخشی از میراث فرهنگی و نمادی از نوع زندگی فرهنگی یک جامعه محسوب می شود و ظرفیت مهمی برای رونق و توسعه اشتغال و کسب و کار به شمار می رود.

استان کردستان در زمینه صنایع دستی دارای هنرمندان توانمندی است که با شوق و عشق خاصی در رشته‌های مختلف این هنر فعالیت دارند و حتی تعدادی از این افراد از طریق همین هنر و صنعت، گذران زندگی کرده و زمینه اشتغال افراد دیگری را نیز فراهم می کنند.

نازک‌کاری سنندج، گلیم سنه،کلاش مریوان، شال‌بافی آرمرده بانه، گلیم‌بافی کاکو سفلی و ارغوان‌بافی دیوزناو، تنها بخشی از شاهکارهای این دیار است که در سطح ملی و جهانی معرفی و ثبت شده است.

اما هم اکنون هنرمندان صنعتگر از بی توجهی به صنایع دستی استان گلایه دارند و بر این عقیده هستند که حمایت هست اما کافی نیست و باید بیشتر به این هنر توجه شده و زمینه برای توسعه و رشد صنایع دستی استان فراهم شود.

صنایع دستی شناسه استان کردستان است

فرانک جمشیدی یکی از صنعتگران کردستانی حدود هشت سال است در عرصه کار "چرم سراجی سنتی" فعالیت دارد و بصورت مداوم در نمایشگاه‌های متعددی که در سطح استان برپا شده، شرکت کرده است.

صنایع دستی کردستان نیازمند حمایت بیشتر/ایجاد بازارچه دائمی خواسته صنعتگران

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: صنایع دستی، شناسه استان کردستان است و صنعتگران این استان در سطح کشور حرف برای گفتن دارند اما متاسفانه آنگونه که باید و شاید مورد حمایت قرار نمی گیرند.

این صنعتگر کردستانی افزود: اداره صنایع دستی استان آنگونه که باید، حمایت نمی شوند تا خود نیز حامی صنعتگران باشند، البته ما نیز به نسبت شرایط اقتصادی این مساله را درک می کنیم اما باز هم از نهادهای دولتی انتظار می رود که حامی صنعتگران باشند.

وی اضافه کرد: ازچند سال گذشته تاکنون بحث راه‌اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی در استان مطرح است اما هنوز در حد حرف باقی مانده است، البته با پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم اقداماتی انجام شده که اگر به نتیجه برسد فرصت بسیار خوبی برای صنعتگران است.

جمشیدی در ادامه با بیان اینکه وضعیت صنایع دستی کردستان به نسبت شرایط استان کردستان خیلی خوب است، گفت: صنعتگران فعالی داریم که در کشور حرف برای گفتن دارد اما به نسبت فعالیت صنعتگران و گسترش کار صنایع دستی، حمایت آنچنانی نمی شوند.

وی یادآور شد: نهایت حمایت از صنعتگران جدای از نمایشگاه تسهیلاتی است که به ما تعلق می گیرد که با هزار داستان و فرآیند اداری مواجه می شویم و در آخر هم به نتیجه نمی رسیم.

این صنعتگر کردستانی ادامه داد: صنایع دستی شناسه استان کردستان است و همیشه روی آن مانور داده می شود اما به نسبت این مانور دادن، صنعتگران حمایت نمی‌شوند.

نیازمند مکانی دائمی هستیم

نگین رضا نژاد یکی دیگر از هنرمندان صنایع دستی استان کردستان است که از سال ۱۳۹۸ مشغول کار نقاشی بر روی چوب و نقطه کوبی است، می گوید: ما به عنوان فعال در حوزه صنایع دستی نیازمند مکانی دائمی برای فروش و در معرض دید قرار دادن هنرمان هستیم.

صنایع دستی کردستان نیازمند حمایت بیشتر/ایجاد بازارچه دائمی خواسته صنعتگران

وی با بیان اینکه چندین سال است که بحث راه اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی مطرح است اما تاکنون به نتیجه نرسیده است، افزود: در تهران بازارچه پروانه ای مخصوص صنایع دستی وجود دارد که جمعه ها از صبح تا شب همه هنرمندان این عرصه می توانند محصولات خود را به معرض فروش بگذارند که اتفاقا فروش بسیار خوبی هم دارند.

این هنرمند صنعتگر کردستانی اضافه کرد: در بازارچه تهران هنرمندان سایر استان ها هم می توانند شرکت کنند اما متاسفانه هزینه بردار است و من هنرمند به تنهایی نمی توانم و باید مسئولان و متولیان کمک کنند یا اینکه در استان خودمان مکانی دائمی در اختیارمان قرار دهند تا هم مردم دسترسی بیشتری به صنایع دستی استان داشته باشند؛ ضمن اینکه ما نیاز به حضور در سایر استان‌ها و یا پایتخت نداشته باشیم.

وی یادآور شد: یک هنرمند برای دیده شدن و گسترش فعالیت هنری‌اش نیازمند ایجاد کارگاهی هرچند کوچک است که در این زمینه نیز به تسهیلات نیاز داریم اما آن هم آنقدر زمان می برد گاهی مجبوریم قید دریافت تسهیلات را هم بزنیم که از مسئولان انتظار داریم حداقل فرآیند دریافت تسهیلات را برایمان آسان کنند.

بانک‌ها چوبِ لای چرخ تسهیلات صنایع دستی

جمال‎الدین پرویزی ساکن شهرستان سنندج نیز یکی دیگر از صنعتگران پیشکسوت صنایع دستی در استان کردستان است که چندین سال است در کارچوب، معرق و معرق مشبک فعالیت دارد و در حال حاضر علاوه بر خود، پسر و برادرزاده اش هم در این عرصه فعال هستند.

وی معتقد است: کار با چوب استان کردستان در کشور حرف اول را می زند و جوانان زیادی به این هنر علاقه داشته اند و پیشرفت بسیارخوبی هم دارند اما در مجموع توسعه صنایع دستی در رشته‌های مختلف نیازمند حمایت است.

این هنرمند صنعتگر یادآور شد: مسئولان مربوطه تا حدودی اقدامات لازم را برای توسعه هنر صنایع دستی در استان انجام داده اند اما مشکل اصلی ما عدم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات است و مانع تراشی هایی است که در این زمینه انجام می دهند.

وی اضافه کرد: بنده خودم از ۲ سال پیش برای دریافت تسهیلات یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی اقدام کرده اما تاکنون به نتیجه نرسیده ام و متاسفانه همین عدم همکاری بانک ها به معضلی برای دریافت تسهیلات کم بهره برای صنعتگران و رونق و گسترش صنایع دستی تبدیل شده است.

صنایع دستی کردستان نیازمند حمایت بیشتر/ایجاد بازارچه دائمی خواسته صنعتگران

فعالیت بیش از ۱۲ هزار صنعتگر دارای مجوز در کردستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان نیز اظهار کرد: صنایع‌دستی استان کردستان مجموعه‌ای متنوع و ارزشمند از تولیدات هنرمندان خوش‌ذوق است که با بهره‌گیری از مواد اولیه بومی تولید و عرضه می‌شوند.

منصور مهرزاد افزود: در حال حاضر بیش از ١٢ هزار نفر صنعتگر فعال دارای مجوز اعتبار دار، در ٤٥ رشته صنایع‌دستی و افراد بسیار دیگری نیز به‌صورت سنتی و خودجوش در جای‌جای استان در حوزه صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه تاکنون ١٧٧ اثر صنایع‌دستی کردستان مهر اصالت ملی و ١٠ اثر مهر اصالت جهانی دریافت کرده‌ است، ادامه داد: در حال حاضر ٢٧ مرکز مجتمع کارگاهی آموزشی،٤٣ کارگاه آموزشی و ٤٨ تعاونی و اتحادیه صنایع‌دستی در سطح استان به‌طور رسمی فعالیت دارند.

حمایت از صنعتگران در اولویت است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان در ادامه اظهار کرد: این مجموعه حمایت از صنعتگران استان و تسهیل امور مربوطه و و تلاش برای رفع موانع و مشکلات آنان را در اولویت کاری خود قرار داده و با تمام توان از این قشر پشتیبانی و حمایت خواهد کرد.

وی افزود: ارائه تسهیلات کم‌بهره بانکی، ارائه آموزش‌های رایگان ‏برای ‏شاغلان و علاقمندان به صنایع‌دستی، برپایی نمایشگاه‌های متعدد در داخل و خارج استان و خارج از کشور و ارائه بیمه تامین اجتماعی از جمله اقدامات و حمایت‌های ما از صنعتگران است.

مهرزاد ابراز امیدواری کرد با معرفی ظرفیت‌ها، حمایت‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم، گامی مثبت برای پاسخ به مطالبات و نیازهای هنرمندان در این حوزه برداشته شود.

امید می رود مسئولان با حمایت بیشتر از هنرمندان و صنعتگران کردستانی زمینه را برای رشد و توسعه هرچه بیشتر صنایع دستی این استان فراهم کرده و با راه اندازی بازارچه دائمی، دسترسی اقشار مختلف مردم استان به صنایع دستی استان آسان کنند.

نظر شما