شناسهٔ خبر: 67276323 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رأی یک میلیون و ۳۰۱ هزار مازندرانی‌ در ششمین انتخابات ریاست جمهوری +فیلم

ساری- ایرنا- مازندرانی‌ها در ششمین انتخابات ریاست جمهوری که مشارکت حدود ۵۱ درصدی داشتند، برای نخستین بار یک سیاستمدار هم‌استانی‌شان را در فهرست نهایی نامزدها می‌دیدند و همین امر این انتخابات را برای مازندران تا حدودی متفاوت از پنج دوره گذشته کرده بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دوره چهار ساله دولت پنجم با ریاست حجت‌الاسلام علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی سال ۱۳۷۲ به پایان رسید و وزارت کشور برای برگزاری انتخابات ششم، روز ۲۱ خرداد ۱۳۷۲ در نظر گرفته شد.

در فرآیند نام‌نویسی نامزدها برای نخستین بار تعداد افرادی که داوطلب شرکت در انتخابات ریاست جمهوری شده بودند سه رقمی شد. ۱۲۸ نفر برای تصدی کرسی ریاست دولت ششم نام‌نویسی کرده بودند که شورای نگهبان در نهایت پس از بررسی صلاحیت‌ها، چهار نفر را به عنوان نامزدهای نهایی معرفی کرد.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی که یک دوره ریاست جمهوری را پشت‌سر گذاشته بود همراه با عبدالله جاسبی، رجبعلی طاهری و احمد توکلی سیاستمدار اهل بهشهر نامزدهای نهایی این انتخابات بودند.

حضور احمد توکلی در رقابت انتخاباتی برای تصدی کرسی ریاست جمهوری توجه مازندرانی‌ها را به خود جلب کرده بود. این نخستین دوره‌ای بود که یک سیاستمدار اهل مازندران در فهرست نهایی نامزدهای انتخابات حضور داشت و بر همین اساس برای مازندرانی‌ها شکل متفاوتی نسبت به دوره‌های گذشته داشت.

توکلی که آن زمان ۴۲ سالش بود، دادستانی بهشهر و سخنگویی دولت شهید رجایی را در کارنامه داشت و مدتی نیز وزیر کار دولت سوم بود. او در رقابت با یکی از شاخص‌ترین چهره‌های تاریخ معاصر ایران وارد گود انتخابات شد و کار بسیار دشواری در پیش داشت.

جمعیت واجد شرایط کشور بیش از ۳۳ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۵۵ نفر اعلام شده بود که در روز انتخابات ۱۶ میلیون و ۷۹۶ هزار و ۷۸۷ نفر معادل ۵۰.۶۶ درصد از این جمعیت پای صندوق‌های رأی رفتند.

مازندرانِ آن روزها که هنوز گلستان امروزی نیز بخشی از آن بود، ۲ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۷۰۶ نفر جمعیت واجد شرایط شرکت در انتخابات داشت که یک میلیون و ۳۰۰ هزار و ۹۰۶ نفر پای صندوق‌های رأی رفتند و مشارکت ۵۶.۲۷ درصدی توسط مازندرانی‌ها ثبت شد. یعنی مشارکت مازندرانی‌ها ۶ درصد بیشتر از مشارکت کشور بود.

به این ترتیب مازندرانی‌ها یک بار دیگر در مشارکت برای انتخاب رئیس‌جمهور رقمی بیشتر از میانگین مشارکت انتخاباتی کشور را ثبت کردند. ضمن این‌که ۷.۷ درصد از کل آراءِ مأخوذه کشور توسط مازندرانی‌ها ثبت شد.

در این انتخابات حجت‌الاسلام علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی با ۱۰ میلیون و ۵۶۶ هزار و ۴۹۹ رأی معادل ۶۴ درصد کل آرا منتخب مردم شد و برای دومین بار مدیریت قوه مجریه کشور را به عهده گرفت.

نامزد مازندرانی این انتخابات هم توانست بیش از ۴ میلیون رای کسب کند که بیشترین رأی نفر دوم انتخابات از دوره نخست تا دوره ششم محسوب می‌شد و رأی قابل توجهی در رقابت با رئیس‌جمهور وقت و یکی از شاخص‌ترین چهره‌های سیاسی کشور به حساب می‌آمد.

چهار میلیون و ۲۶ هزار و ۸۷۹ رأی به احمد توکلی رأی داده بودند و رجبعلی طاهری با ۱۱۴ هزار و ۷۷۶ رأی و عبدالله جاسبی با ۸۹ هزار و ۲۸۰ رأی در رتبه‌های بعدی منتخبان مردم قرار گرفتند.

مراسم تنفیذ حکم رئیس دولت ششم ۱۲ مرداد ۱۳۷۲ برگزار شد و ۱۳ مرداد نیز حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی در مجلس شورای اسلامی که ریاست آن را علی‌اکبر ناطق نوری بر عهده داشت سوگند یاد کرد.

نظر شما