شناسهٔ خبر: 67276269 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

مراسم تجدید میثاق رئیس و کارکنان قوه قضاییه با آرمان های امام؛

سید حسن خمینی: کشور مشکلات شدید اقتصادی دارد؛ دولت‌ بر آمده از پشتوانه رأی ضعیف توان حل این مشکلات را ندارد/ اژه ای: امروز نماد حضور، مشارکت و تکریم مردم‌، انتخابات است/ برخی مشکلات موجود در تراز نظام جمهوری اسلامی نیست

سید حسن خمینی گفت: انتخابات به عنوان‌ یکی از مظاهر حرکت‌ ملی و حرکت مردمی، برای‌ جمهوری اسلامی، ایران، فردای این مملکت و حل مشکلات، مثل‌ آب برای‌ ماهی است. حضور مردم یک امر بسیار مهم است که ان شاء الله واقع شود.

صاحب‌خبر -

سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه کشور مشکلات شدید اقتصادی دارد و دولت‌ بر آمده از یک پشتوانه رأی ضعیف توان حل مشکلات را ندارد، گفت: همه در عمر کوتاه یا بلند خودمان لمس کرده‌ایم، جاهایی که مردم‌ بوده‌اند، توانسته‌اند و توانسته‌ایم مشکلات را به راحتی حل کنیم. انتخابات به عنوان‌ یکی از مظاهر حرکت‌ ملی و حرکت مردمی، برای‌ جمهوری اسلامی، ایران، فردای این مملکت و حل مشکلات، مثل‌ آب برای‌ ماهی است. حضور مردم یک امر بسیار مهم است که ان شاء الله واقع شود.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی صبح امروز طی سخنانی در مراسم تجدید میثاق قوه قضائیه با آرمان‌های امام خمینی(س)، گفت: عالم دنیا دار ثبوت نیست و دار اثبات‌ است. ما با نمودها و ظواهر سر و کار داریم و واقعیت و حقیقت مربوط به آن دنیا است. شاید بتوان مفهوم این موضوع را از یک آیه قرآن دریافت. خداوند وقتی می‌خواهد تعبیری از قیامت به دست دهد، می‌فرماید «ما شما را متحول می‌کنیم». در جای دیگر می‌فرماید «مکه را هم زیر و رو می‌کنیم، همان طور که باغ یمن را زیر و رو کردیم».

یادگار امام افزود: تعبیر امیرالمؤمنین(ع) که مرحوم‌ طالقانی اول انقلاب‌ به کار می‌بردند این است که «خداوند شما را زیر و رو می‌کند». مصیبت‌هایی که می‌آید و می‌رود همان آزمایش‌ها هست، اما همه برای این است که زیر و رو شویم و بتوانیم تحول ایجاد کنیم.

وی اظهار داشت: پیامبر(ص) راز‌ها را می‌شناخت، اما گفت من به ظاهر با شما برخورد می‌کنم و کاری به واقعیت‌هایتان ندارم. ما درون‌مان هزاران صفت داریم که خداوند آنها را پنهان کرده است؛ چیزهایی داریم که مردم نمی‌دانند. اما دایره زندگی ما باید بر اساس‌ ظواهر باشد. اما این ظاهرها گاهی ظاهر قول و گاهی ظاهر حال است. قاعده احسان در حقیقت اشاره به همین است. می‌گوید اگر نیت شما احسان است، ضمان و کیفر نمی‌آورد.

سید حسن خمینی در ادامه با اشاره به وظایف دستگاه قضایی، گفت: بسیار در موضع قضاوت مهم است که ما به ظاهر حال‌ افراد تمسک و توجه کنیم. در نظام قضایی تمسک، توجه و توسل به همین ظواهر بسیار هم در چشم و ضمیر جامعه عدالت را شیرین و پیش‌بینی‌پذیر می‌کند. نقاطی که از این خارج می‌شویم و وارد شناخت نیات از مسیری غیر عقلایی می‌شویم، یا بالعکس چون می‌دانیم آدم خوبی است، اگر احکام را مطابق ظواهر حال انجام ندهید، ظواهر حال را عرف می‌فهمد، بگوییم نه این واقعا آدم خوبی است و قصد و غرضی نداشته، ممکن است چون فردی را می‌شناسم نیتش را خیلی راحت احراز کنم و کسی که این گونه نیست را همسان با او حکم نکنم؛ و این از لغزشگاه‌ها است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات رئیس جمهوری، گفت: هفته آینده انتخابات خیلی مهمی داریم؛ از حیث تأثیری که در زندگی مردم دارد. اما حضور قاطبه مردم بسیار مهم است. کشور مشکلات شدید اقتصادی دارد؛ حتی در حوزه فرهنگ هم گسل‌ها و شکاف‌هایی وجود دارد و در حوزه‌های دیگر هم کم و بیش هست. اما به شهادت همه کارشناسان، «قدرت ملی» راهگشای این است. 

یادگار امام ادامه داد: دولت‌ بر آمده از یک پشتوانه رأی ضعیف، یا توان حل مشکلات را ندارد و یا بسیار پرهزینه‌تر این مسیر را طی خواهد کرد. لذا برای خودمان، فرزاندان‌مان، آینده این کشور و حل مشکلاتی که بخشی از آن به تک تک مردم بر می‌گردد، همه مسأله انتخابات را جدی بگیریم. مرحله دوم اهمیت این است که چه کسی انتخاب می‌شود اما به اندازه اصل انتخابات اهمیت ندارد.

وی یادآور شد: از روز اولی که امام بزرگوار ما آمدند، همه هویت کشور را بر دو رکن «اسلام» و «مردم» قرار دادند. حتی به تعبیری می‌توان گفت که مردم را هم درون اسلام معنا کردند. هر جا سیل حمایت مردم‌ بود از حوادث عبور کردند. دهه 60 حتما تجربه مدیران جامعه از فضای فعلی کمتر بود؛ آن پشتوانه‌های عظیم بود که مشکلات را بر می‌داشت. مقام معظم رهبری تعبیری دارند که هر جا آب مطهِر حضور مردم بود، از هر مشکل و دسیسه‌ای به راحتی می‌شود عبور کرد؛ و واقعا همین طور است.

سید حسن خمینی افزود: همه در عمر کوتاه یا بلند خودمان لمس کرده‌ایم، جاهایی که مردم‌ بوده‌اند، توانسته‌اند و توانسته‌ایم مشکلات را به راحتی حل کنیم. انتخابات به عنوان‌ یکی از مظاهر حرکت‌ ملی و حرکت مردمی، برای‌ جمهوری اسلامی، ایران، فردای این مملکت و حل مشکلات، مثل‌ آب برای‌ ماهی است. حضور مردم یک امر بسیار مهم است که ان شاء الله واقع شود.

 

سید حسن 2

 

 

محسنی اژه ای

 

محسنی اژه ای: یادمان نرود که امام‌ چه تشرهایی می‌زدند که به فکر «مردم‌» باشید

امروز نماد حضور، مشارکت و تکریم مردم‌، انتخابات است/ با حضور و انتخاب صحیح آینده بهتری را برای کشور رقم می‌زنیم

برخی مشکلات موجود در تراز نظام جمهوری اسلامی نیست

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای و مسئولان عالی دستگاه قضا امروز پنجشنبه (۳۱ خرداد) در آستانه هفته قوه قضاییه با حضور در حرم مطهر امام خمینی (ره) با آرمان‌های بنیانگذارکبیر انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.

رئیس قوه قضاییه و مسئولان عالی قضایی با قرائت فاتحه یاد و خاطره امام راحل (ره) را گرامی داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه، طی سخنانی ضمن برشمردن ویژگی‌های والای فردی و معنوی و مبارزاتی حضرت امام خمینی (ره) اظهار کرد: امام عظیم‌الشأن ما نوری در ظلمت و چراغی در جاهلیت مدرن بودند و شعاع نور هدایت ایشان از مرز‌های ایران فراتر رفت و در جای جای جهان سایه افکن شد و امروز نیز خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری در همان مسیر حرکت می‌کنند و مشاهده می‌کنیم که با یک نامه و یک پیام دل‌های پاک را جذب می‌کنند و در نقطه‌ای که قدرت‌های استکباری فکر آن را نمی‌کنند تحول به وجود می‌آورند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اهمیت و نقش مردم در منظومه فکری امام راحل بیان داشت: در کلام و رفتار امام خمینی (ره) دو عنصر «اسلام عزیز» و «مردم» از برجستگی بالایی برخوردار بودند؛ امام عظیم‌الشأن ما مردم متدیّن را بالاترین قدرت می‌دانستند و بالاترین افتخار را خدمت به این مردم قلمداد می‌کردند.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: امام با اتکاء به خداوند و ارزش‌های دینی و تکیه و اعتماد به مردم متدیّن، انقلابی را بنا کردند که این انقلاب تا به امروز رو به پیشرفت است و در مقابل جنگ تحمیلی و محاصره اقتصادی و شگرد‌های بنگاه‌های تبلیغاتی، خم به ابرو نیاورده است.

رئیس عدلیه با اشاره به اهمیت و جایگاه مردم‌‎مداری در دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) گفت: امام عظیم‌الشأن ما، خدمت صادقانه و مخلصانه به مردم را یک اصل می‌دانست و بر خضوع در برابر مردم تاکید داشتند؛ فراموش نکرده‌ایم که امام راحل چه دستورات قاطعی را خطاب به کلیه نهاد‌ها و جایگاه‌ها و اشخاص صاحب منصب و مسئولیت برای توجه تمام و کمال به مردم صادر می‌فرمودند و وجود هرگونه تبعیض را نفی و نهی می‌فرمودند؛ امام عظیم‌الشأن ما هیچگونه منیّتی را در برابر مردم از هیچ کارگزاری تحمل نمی‌کردند و در این خصوص، کارگزار مربوطه را مورد عتاب قرار می‌دادند.

قاضی‌القضات با تبیین و تشریح جایگاه مردم در انقلاب اسلامی اظهار داشت: امام راحل تاکید داشتند که ما انقلاب کردیم که مردم عزت داشته باشند و از زیر بار ظلم و ستم نجات یابند و نکند خدای‌ناکرده رفتار ما سبب ظلم شود؛ امام هرگز نمی‌پذیرفتند که حتی یک نفر مورد ظلم واقع شوند، به ویژه در دستگاه‌هایی نظیر دستگاه قضا که وظیفه اصلی آن رفع ظلم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به اهمیت انتخابات پیش‌رو، گفت: امروز نماد حضور و مشارکت مردم و نمود نقش‌آفرینی ممتاز آنها، عرصه و صحنه انتخابات است؛ حضور پرشور و پرمعنا و گسترده مردم در انتخابات و انتخاب مطلوب از سوی آنها، آینده بهتری را برای کشور رقم می‌زند؛ اما چنانچه خدای‌ناکرده در این زمینه غفلت کنیم، به کشور و امنیت و توسعه همه‌جانبه آن لطمه می‌خورد و دشمن جری می‌شود؛ مشارکت گسترده و معنادار ما در انتخابات، قطعاً صحنه را تغییر خواهد داد و برای کشور آورده‌های بسیار مثبتی خواهد داشت.   

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به وظایف و مسئولیت‌های برگزارکنندگان انتخابات و بخش‌های مسئول در این زمینه نیز گفت: باید زمینه‌ها و بستر‌ها و لوازم حضور پرشور مردم در انتخابات را فراهم کنیم؛ انشالله همه در انتخابات شرکت کنیم و آن فردی را که اهداف انقلاب اسلامی را بهتر محقق می‌سازد برگزینیم؛ قطعاً برخی مشکلات در کشور در تراز نظام جمهوری اسلامی نیست و همانطور که همه نامزد‌های انتخاباتی متفق‌القول تصریح دارند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالای کشور و با وحدت کلمه و همکاری و همدلی می‌توان بر این مشکلات فائق آمد.

 رئیس دستگاه قضا در خاتمه سخنانش ضمن تبیین و تشریح برخی از مسئولیت‌های خطیر قوه قضاییه، خاطرنشان کرد: امروز بار سنگینی بر دوش همکاران ما در قوه قضاییه قرار دارد؛ قاطبه مسئولان و کارکنان قضایی، با اخلاص و تلاش و روحیه جهادی در جهت رفع خصومات و تظلمات و اجرایعدالت حرکت می‌کنند؛ البته مشکلات و گرفتاری‌های زیادی وجود دارد و شاید نتوانیم آنچه خواهان آن هستیم را به طور کامل تحقق بخشیم؛ اما قطعاً در جهت آن هستیم که اگر ظلمی رخ می‌دهد با آن مقابله مجدانه کنیم و عدالت را گسترش دهیم.

اخبار مرتبط

دیدار مصطفی پور محمدی با سید حسن خمینی

هشدار انتخاباتی رئیس قوه قضائیه: کاندیداها اخلاق و قانون را در تبلیغات انتخاباتی رعایت کنند

حضور سید حسن خمینی در انتخابات 1400

موسوی لاری: یک شورای نگهبان در جریان اصلاحات ایجاد نکنیم/ تکرار سال 84، فاجعه بار است

سید حسن خمینی: امروز هیچ چیز مهم تر از فراهم کردن شرایط یک انتخابات تمام عیار و پر شور نیست/ یکدست شدن حاکمیت به ضرر کشور است

انتهای پیام

نظر شما