شناسهٔ خبر: 67276262 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

غرب، هر۶ نامزد را سرباز نظام می‌داند/ مروری بر مواضع ناامیدانه رسانه‌های غربی درباره انتخابات ایران

هفته آینده انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار خواهد شد. در میان ۶ نامزد تأیید صلاحیت شده، هر دو طیف اصول‌گرا و اصلاح طلب نماینده دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، اما این بار نیز رسانه‌های خارجی برای انتخابات ایران دست به قلم شده و تحلیل‌های متفاوتی ارائه داده‌اند. اما در میان همه تحلیل‌ها یک نکته، حائز اهمیت است: مطبوعات غربی نسبت به نتیجه انتخابات آینده ایران، پیشاپیش اظهار ناامیدی کرده‌اند:دیدگاه بنگاه رسانه‌ای گاردین درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران روز جمعه ۱۴ ژوئن ۲۰۲۴ نیز این مسئله را تأیید می‌کند؛ جایی که تیتر می‌زند: «نامزدهای بیشتر، اماامید کمتر برای تغییر».این روزنامه بریتانیایی می‌نویسد: انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است در ۲۸ ژوئن برگزار شود، اما هیچ کس انتظار ندارد جایگزین رئیسی تغییرات سیاسی قابل توجهی ایجاد کند. اولویت‌های ایران تداوم و ثبات است. این کشور می‌داند ممکن است به زودی مجبور شود با خصومت دولت دوم ترامپ، مواجه شود.

در ادامه این مطلب آمده است: مسعود پزشکیان؛ پزشک، نماینده مجلس و وزیر سابق بهداشت است که پدرش آذری و مادرش کرد است. البته بعید به نظر می‌رسد که برنده شود. کارشناسان این بنگاه رسانه‌ای محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس را به عنوان محتمل‌ترین پیروز در میان ۶ نامزد می‌بینند. سعید جلیلی، دبیر سابق امنیت ملی که به خاطر عقاید مذهبی محکمش شهرت دارد هم از نظر این رسانه یکی از رقبای جایگزین است.

انستیتو واشنگتن نیز معتقد است نتایج انتخابات زودهنگام ایران، نمایش خواسته‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خواهد بود و سپس به بررسی سناریوهای انتخابات پیش رو می‌پردازد: محتمل‌ترین پیروز در ۲۸ ژوئن، نامزدی خواهد بود که متعهد به حفظ ایران در مسیر فعلی خود باشد. آیت‌الله خامنه‌ای استدلال می‌کند از آنجایی که غرب و اسرائیل منزوی شده‌اند و شکست می‌خورند، اکنون زمان آن است که فشار بر آن‌ها حفظ کنیم. بر این اساس، منتخب آتی بعید است بحث جدی در مورد جایگزین‌های سیاستی داشته باشد. در عوض، در ایران ممکن است یک نامزد مورد اجماع، احتمالاً فردی باکمترین اختلاف نظر نسبت به هسته اصلی حاکمیت که هیچ گونه تهدیدی برای هیچ مرکز قدرتی ایجاد نمی‌کند، روی کار بیاید.

یورونیوز هم هر ۶ نامزد را سربازان نظام می‌داند و به وضوح اذعان می‌کند: نگاهی به ۶ «سرباز نظام»؛ دوئل اصول‌گرایانه قالیباف و جلیلی یا اصلاح‌طلبی پزشکیان؟این بنگاه رسانه‌ای در تحلیلش ادامه می‌دهد: پزشکیان در انتخابات مجلس قبلی رد صلاحیت شده بود، اما با دخالت آیت الله خامنه‌ای توانست به رقابت‌ها بازگردد و به مجلس راه یابد. حالا با تأیید صلاحیت مسعود پزشکیان وضعیت برای این اصلاح‌طلبان پیچیده شده است. شماری از ناظران، تأیید صلاحیت نامزد اصلاح‌طلبان را تنها با هدف «ترغیب مردم به شرکت» دانسته که تغییری در انتخابات «مهندسی‌شده» ایجاد نخواهد کرد. این رسانه در ادامه تأکید دارد در هر صورت هرکدام از این ۶نامزد که بتوانند وارد پاستور شوند در روند فعلی سیاست خارجی ایران تغییر چندانی ایجاد نخواهند کرد.

سی ان بی‌سی نیز در بخش سیاست با اشاره به انتخابات زودهنگام ایران، نبرد «تندرو»‌های ضدغرب را جدی‌ترین گزینه می‌داند و به نقل از بهنام بن طالبلو، یکی از اعضای ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی اضافه می‌کند: نیمی از نامزدهای تأیید شده توسط دولت‌های غربی تحریم شده‌اند و نتیجه «نسبتاً قابل پیش‌بینی» است.این رسانه اضافه می‌کند: با اعلام فهرست نامزدهای تأیید شده، فرصت «تصحیح مسیر» وامیدها به تغییر جدی تا حد زیادی از بین رفته است.جالب آنجاست که سی ان بی‌سی به‌دلیل ناامیدی از پویش تحریم فعال که توسط گروه‌های غرب‌گرای داخلی با عنوان آنچه این رسانه «همبستگی جمهوری خواهان سکولار در ایران» می‌خواند، تلاش می‌کند این انتخابات را هم «انتخاباتی نمایشی» معرفی کند.

نظر شما