شناسهٔ خبر: 67276117 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

تحلیل محتوای پیام‌های سامانه 162نشان داد

مردم به دنبال «رخنه» و «سرزمین مادری»

درهفته‌ای که گذشت،مخاطبان رسانه‌ملی باز هم نظرات، انتقادات و پیشنهادات خودرادرباره برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی با سامانه 162 در میان گذاشتند. مخاطبان از تولید و پخش برخی برنامه‌ها تشکر و قدردانی کردند و پیشنهاد پخش برنامه‌ها، فیلم‌ها و سریال‌های مورد علاقه‌شان را داشتند.

صاحب‌خبر -
جالب این‌که اگر مجری یکی از برنامه‌ها به هر دلیلی در برنامه حضور نداشته، برخی از مخاطبان جویای حالش شده و دلیل عدم حضورش را در پیامک پرسیده‌اند. اما از بین پیامک‌ها تعدادی کلیدواژه تکرار شده که در گزارشی که پیش رو دارید به آنها می‌پردازیم. به‌عنوان مثال برنامه «در امتداد نور» از شبکه استانی قم پخش می‌شود و مخاطبان بسیاری تقاضا داشتند این برنامه از شبکه‌های سراسری پخش شود.
   
«نوسان» با محوریت غزه
یکی از برنامه‌هایی که مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار گرفته و بابت تولید و پخش آن از صداوسیما تشکر شده، برنامه «نوسان» است. این برنامه با لحن ساده و قابل درک برای مخاطبان تلویزیون ساخته شده که توانسته ارتباط خوبی با مخاطب برقرار‌ کند. نوسان با محوریت مسائل مرتبط با غزه، از شبکه دو روی آنتن می‌رود. این برنامه به موضوعات و حواشی این روز‌های اتفاقات فلسطین و غزه در قالب پخش تصاویر و ویدئو‌هایی در چند بخش می‌پردازد و با وجود ترکیب ساده‌ای که در پرداختن به موضوعات دارد، توانسته برای مخاطبان،روشنگر واز‌جمله برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون باشد.البته بعد از ماجرای طوفان‌الاقصی، برنامه‌های مختلفی روی آنتن رفت که هر‌کدام از زاویه خود به مسأله فلسطین پرداخت اما زبان ساده نوسان در میان آنها متفاوت‌تر بود.
   
لیگ دانشجویان علوم پزشکی
از‌ جمله برنامه‌هایی که در پیامک‌های مردمی بارها نام آن تکرار شده می‌توان به «آدرنالین» اشاره کرد که مسابقه‌ای پرهیجان از شبکه سلامت سیماست. این مسابقه دارای ۱۶بخش است که سوالات تخصصی، عمومی، هوش، حافظه، بازی‌های فکری، بازی‌های عملی و بازی‌های ورزشی را شامل می‌شود. روند مسابقه به این شکل است که در هر قسمت دو گروه سه نفره با هم رقابت می‌کنند. بعد از چهار شب و در پایان، گروهی که بیشترین امتیاز را دریافت کرده‌ به مرحله نهایی می‌رسد و برنده جایزه نقدی این مسابقه می‌شود. داورانی که شرکت‌کنندگان را قضاوت می‌کنند از کادر درمان و بهداشت هستند که امتیاز‌ها را در بخش‌های تخصصی می‌دهند. در ‌آدرنالین‌، دانشجویان بین‌الملل که در کشورمان در حال تحصیل هستند هم شرکت می‌کنند. مثلا یک قسمت از مسابقه، رقابت میان دانشجویان هندی و افغانی صورت می‌گیرد که در ایران مشغول تحصیل‌ هستند. مجری این مسابقه پیمان فاطمی است و سیدمحمدحسین پورفاضلی هم به‌عنوان مجری‌ ــ کارشناس دراین‌ مسابقه شرکت‌ می‌کند. مهدی حاجی‌میرآقا، کارگردان هنری و معین داستان، سردبیر است. این برنامه برای سومین هفته متوالی، درمیان برنامه‌های پرمخاطب سیما در پیامک‌های مردمی بوده است.
   
رخنه در سرزمین مادری
مخاطبان شبکه یک این شب‌ها به تماشای سریال «رخنه» می‌نشینند. مجموعه‌ای به کارگردانی علی غفاری که به‌عنوان اولین همکاری مشترک بین وزارت دفاع و سازمان حفاظت اطلاعات با سازمان صداوسیما محسوب می‌شود.داستان سریال «رخنه» مربوط به یکی از دانشمندان کشورمان است که بر روی موشک‌های ماهواره‌بر و فضایی تحقیق می‌کند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان روبه‌رو می‌شود. این مجموعه توانسته نظر مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند. همچنین سریال «سرزمین مادری» که جزو علاقه‌مندی‌های مخاطبانی است که به 162 پیامک زده‌اند. سرزمین مادری یک مجموعه تلویزیونی ایرانی به کارگردانی کمال تبریزی است که از شبکه سه سیما پخش می‌شود. این مجموعه تلویزیونی به رخدادهای تاریخی، سیاسی و اجتماعی ایران از زمان جنگ جهانی دوم تا وقوع انقلاب ۱۳۵۷در بسترزندگی فردی به نام رهی اردکانی می‌پردازد.سرزمین مادری در طی سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶ ساخته شده‌است.پخش این مجموعه تلویزیونی ابتدا در ۳ بهمن ۱۳۹۲ آغاز شد و تا ۲۴ بهمن همان سال نیزادامه داشت اما پس ازمدتی متوقف وپس ازگذشت نزدیک به 10سال در۲۰مهر۱۴۰۲دوباره از سر گرفته شد.
   
از پاورقی تا سیدخندان
برنامه‌های طنزی که رویکرد سیاسی هم دارد، در هفته‌ای که گذشت توانست مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند و مورد توجه‌شان قرار بگیرد. از جمله برنامه‌های: «پاورقی»، «سید خندان» و «مکث».پاورقی برنامه‌ای است که با هدف روشن شدن ابعاد اخبار منتشرشده در فضای مجازی با زبان طنز ساخته شده و سعی در نمایان کردن لایه‌های پشت پرده اخبار و افراد مرتبط با اتفاقات در فضای مجازی دارد. این برنامه سعی می‌کند بدون پیچیدگی‌های فرمی و زبانی، اخبار و اتفاقات روزانه را مرور کند. همچنین این برنامه از حضور نویسندگان طنزپرداز در قسمت‌های مختلف بهره می‌برد. مکث عنوان برنامه‌ای است که از شبکه یک سیما در حال پخش است. این برنامه که در آیتم‌های کوتاه تولید شده، موضوعات فرهنگی و سیاسی را در قالب تثبیت و حفظ هویت ایرانی و اسلامی برای مردم تحلیل می‌کند. محمدی همچنین فرهنگ آغشته به هجو و دروغ غرب را بدون واسطه و بی‌هیچ لفافه‌ای تحلیل می‌کند. او سعی داردکه واقعیات جامعه غرب را برای مخاطبان با بیانی مستدل روشن سازد.«سید‌خندان» یک طنز شبانگاهی است و با حضور هنرمندانی درحوزه‌های شعر، استندآپ کمدی، نمایش، دوبله، ترانه و سرود و... اجرا می‌شود. همچنین گفت‌وگویی پیرامون موضوع هر قسمت باچهره‌هایی ویژه انجام می‌شود که تجربه‌ای خاص در حوزه موردنظر دارند. درهر قسمت از برنامه نیز تماشاگرانی در استودیو حضور دارند و به صورت تعاملی درسرگرمی‌های ویژه‌ای چون مسابقات و...شرکت می‌کنند.
   
محتوای آموزشی درباره ازدواج
برنامه «بیا وسط» جزو برنامه‌های شبکه دو است که توانسته از همان ابتدا نظر مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند. بیا وسط به میزبانی جمعی از هنرمندان و کارشناسان امور خانواده کاری است از گروه خانواده شبکه دو که در قالبی جدید تقدیم ببینندگان می‌شود. این برنامه شامل محتوای آموزشی در حوزه ازدواج است، که مخاطب اصلی آن جوانان در شرف ازدواج و خانواده‌های آنان هستند. این برنامه جزو پربیننده‌های تلویزیون است که در پیامک‌ها از دست‌اندرکاران آن تشکر کرده‌اند.بخش‌های کمیک موشن آموزشی، استنداپ کمدی، مصاحبه‌های مردمی و مناظره‌های داغ دانشجویی از آیتم‌های این برنامه است.
   
آثار جدید تاریخی کره‌ای
فیلم‌ها و سریال‌های کره‌ای همواره جزو علاقه‌مندی‌های مخاطبان تلویزیون است و شبکه تماشا هم با‌توجه به استقبال مخاطبانش اقدام به پخش چنین آثاری می‌کند.در  برخی پیامک‌های ارسالی به سامانه 162 عده‌ای از مخاطبان در کنار درخواست پخش سریال‌هایی چون «جومونگ» تقاضا کرده بودند که سریال‌ها و فیلم‌های تاریخی کره‌ای جدید را هم در نوبت پخش قرار گیرد. همچنین در برخی پیامک‌ها درخواست پخش سریال «از سرنوشت» را هم از این شبکه داشتند. از سرنوشت مجموعه‌ای تلویزیونی به کارگردانی محمدرضا خردمندان و علیرضا بذرافشان و نویسندگی محمد محمودی‌سلطانی، روح‌ا... صدیقی و سارا خسروآبادی است که از شبکه دو پخش شده‌است. این مجموعه از سال ۱۳۹۸درچهار فصل پخش شده و در ۱۸خرداد۱۴۰۱ به اتمام رسید و بسیار هم مورد توجه قرار گرفت.

تقاطع در شبکه 4
برنامه «تقاطع» جزو برنامه‌های پرمخاطبی است که درپیامک‌ها ازپخش آن تشکرشده است. تقاطع، برنامه‌ای زنده و گفت‌وگومحور است که با توجه به نیاز جامعه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، موضوعات اساسی مبتلابه کشور را، با تضارب آرای طیف‌های مختلف جامعه اعم از اندیشمندان و نخبگان و مشارکت عامه مردم به بحث می‌گذارد.سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و سیاست داخلی جمهوری اسلامی ایران، کلان موضوعات این برنامه هستند. از موضوعات سیاست خارجی کشور می‌توان تعامل با جهان، نظام سلطه، برجام و مذاکرات، تعامل با شرق وغرب، هژمونی گفتمان مقاومت و از زیرموضوعات سیاست داخلی جمهوری اسلامی ایران می‌توان حکمرانی فرهنگی، معضلات و آسیب‌های اجتماعی، حکمرانی اقتصادی، حکمرانی رسانه‌ای را برشمرد.
   
طبیعت‌گردی با طعم صبحانه
ایرانگردی و طبیعت‌گردی یکی از ژانرهای جذاب و دیدنی است که مخاطبان بسیاری هم دارد. معمولا در پیامک‌های ارسالی به 162 از برنامه‌ها و مستندهای طبیعت‌گردی و ایرانگردی تشکر می‌شود. اما در پیامک‌های اخیر اشاره‌ای شده به برنامه «صبحانه ایرانی» که برنامه صبحگاهی شبکه دو است و آیتم طبیعت‌گردی دارد که گویا مورد توجه مخاطبان این برنامه قرار گرفته و بابت پخش آن تشکر کرده‌اند.
   
آموزه‌های حقوقی با آقای قاضی
«آقای قاضی» که این روزها فصل دوم آن روی آنتن شبکه دو است، جزو سریال‌هایی است که با توجه به رویکرد و مضمونی که دارد، مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از مخاطبان اذعان داشتند که این سریال توانسته نکات مهم حقوقی را به آنها آموزش دهد. در فصل دوم این مجموعه بهزاد خلج که همچنان نقش آقای قاضی را ایفا می‌کند وارد یک شعبه جدید به نام «شعبه ۱۲۱» می‌شود و با داستان‌هایی متفاوت به جنبه‌های دیگری از آموزه‌های حقوقی می‌پردازد. در فصل دوم این مجموعه، آقای قاضی به پرونده‌هایی پیچیده‌تر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت.

لیگ پانتومیم‌بازها
«پانتولیگ» نام مسابقه تلویزیونی است که با تهیه‌کنندگی جواد فرحانی و اجرای محمدرضا گلزار هر هفته پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از شبکه سه پخش می‌شود و توانسته مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار بگیرد. تا جایی که در پیامک‌ها به این موضوع اشاره شده است.اولین قسمت برنامه پانتولیگ در تاریخ ۵ بهمن‌ماه سال ۱۴۰۲ و همزمان با روز پدر از شبکه سه روی آنتن رفت. پانتولیگ برنامه‌ای در حوزه مسابقه و سرگرمی در زمینه بازی پانتومیم واطلاعات عمومی است. درهر قسمت از برنامه دو گروه چهارنفری مقابل هم قرار می‌گیرند تا هم چالش‌های مرتبط با پانتومیم را از سر بگذرانند و هم به سوالات اطلاعات عمومی پاسخ دهند.

صدف تهرانی - گروه رسانه

نظر شما