شناسهٔ خبر: 67276081 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

ضرورت توجه به مرام علوی در بخش‌های مختلف جامعه/ در خطبه غدیر خم تدبیر کنید

یک کارشناس علوم قرآنی تفکر و تامل در سبک زندگی و حضرت علی (ع) و توجه به خطبه غدیر را مهم خواند و در پیش گرفتن مرام علوی را ضروری دانست.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد تقی حسین‌زاده در گفت‌وگو با میزان در مورد اهمیت و فلسفه شکل‌گیری دهه امامت و ولایت گفت: دهه امامت و ولایت در اعتقادات ما یک اصل اساسی محسوب می‌شود و نامگذاری عید قربان تا غدیر بر اساس مناسبت‌هایی است که طی این مدت شکل گرفته و آیات و روایت‌هایی که بر اهمیت و جایگاه امامت تاکید دارد را مطرح می‌کند.

وی درباره ترویج فرهنگ شیعه بیان کرد: ترویج فرهنگ ولایت مداری از جمله نکات مهم و اساسی و به عنوان یکی از چهارچوب‌های اصلی دین اسلام و مکتب شیعه محسوب می‌شود، برخی از مکاتب اسلامی توحید مورد تاکید قرار می‌دهند، اما با توجه به برخی از روایت‌ها نبوت و امامت پس از توحید نکته‌ای مهم است.

حسین‌زاده به روایتی از امام باقر (ع) اشاره و تاکید کرد: روایت‌های وجود دارد که بیانگراصل ولایت است امام پنجم (ع) نیز اصول دین را در پنج مورد (نماز، روزه، حج، زکات و ولایت) و برتری ولایت بر سایر ارکان معرفی کردند، پس ولایت و امامت را بر سایر موضوعات ارجعیت داده‌اند. امام صادق (ع) نیز درباره ولایت و امامت می‌فرمایند: «پایه اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از این سه مقوله، جز با آن دو دیگر، درست (کامل و پذیرفته) نیست.»

این کارشناس علوم قرآنی به خطبه‌های غدیرخم از سوی پیامبراسلام (ص) اشاره و اظهارکرد: خاتم النبیین (ص) در غدیر خم ضمن معرفی حضرت علی (ع) منشور زندگی اسلامی را به همگان معرفی کردند و چندین نکته مهم را به همه مسلمانان گوشزد کردند. پیامبراسلام (ص) ضمن معرفی و بلند کردن دست امیرالمومنین (ع)، تاکید بر توجه امت به مسئله امامت داشتند و اشاره به کارشکنی‌های منافقین همچنین پیروان اهل بیت (ع) و دشمنان ایشان کردند که همواره باید آن‌ها را مد نظر قرار داد.

وی تصریح کرد: از هر کس در مورد نشانه‌های مشخص شیعیان بپرسند می‌گویند عاشورا و تاسوعا، اما این کافی نیست بلکه شیعه را باید بر اساس اصول غدیر بشناسند.

وی به سخنان امام خمینی (ره) اشاره و بیان کرد: بنیانگذار انقلاب اسلامی تاکید داشتند که هرچه داریم از محرم و سفر است، اما باید این نکته را نیز مد نظر داشت که غدیر همانند محرم و سفر مهم است. مقام معظم رهبری در مورد ولایت فرمودند: «در روایت هست که «ما نودیَ اَحَدٌ بِشَیءٍ مِثلُ ما نودیَ بِوِلایة»؛ از همه احکام الهی، این ولایت جایگاه برتری دارد، چون تامین‌کننده و تضمین‌کننده همه احکام الهی است که ماجرای غدیر به آن شاره دارد.

حسین‌زاده به برگزاری جشن‌ها اشاره و تاکید کرد: به جای اینکه جشن‌ها و شادی‌های ایام غدیر را در مساجد و یا حسینی‌ها برگزار کنیم بهتر است تا این جشن‌ها را به کف خیابان آورده و در مقابل مساجد و در فضای باز برگزار کرد و ایستگاه‌های صلواتی را بین مردم در کوچه و بازار بیاوریم، تا نام امیرالمومنین (ع) بار دیگر برای تمامی افراد یادآوری شود.

وی سبک زندگی الگوبرداری از امامت را مهم خواند و تصریح کرد: در گذشته اعتقادات و توجه به ولایت بیشتر در جامعه گسترش داشته است، از این رو در بسیاری از موارد می‌بینیم که در نامگذاری افراد همواره نام حضرت علی (ع) مد نظر بوده است، اما اکنون شرایط تغییراتی کرده به نحوی که می‌بینیم فردی که فرزنددار نمی‌شود نذر حضرت علی (ع) می‌کند و پس از اینکه فرزندش به دنیا می‌آید نام دیگری بر او می‌گذارد.
وی تاکید کرد: باید توجه داشت که بیش از نام حضرت علی (ع)، مرام امیرالمومنین (ع) را اجرایی کنیم. در گذشته بازاریان نام امیرالمومنین (ع) را بر سر در مغازه‌های خود نصب می‌کردند تا به واسطه نام او برکت بر زندگی و کار آن‌ها سایه بیفکند.

حسین‌زاده توجه به رویکرد امیرالمومنین (ع) در بخش‌های مختلف جامعه مهم خواند و افزود: تفکر در رویکرد حضرت علی در سبک زندگی بسیار مهم است بر همین اساس بازاریان ما باید به کرامت امیرالمومنین (ع) در کسب روزی توجه کنند، در قوه قضاییه باید عدالت علوی اجرایی شود و در خانواده‌ها باید عشق علوی شکل بگیردهمچنین صبر علوی باید اجرا شود و این نکات مهم باید در همه ارکان جامعه جاری و ساری باشد تا بتوانیم به مدینه فاضله نزدیک شویم.
انتهای پیام/

نظر شما