شناسهٔ خبر: 67276057 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

ثروت ۴۵ میلیارد دلاری بیل گیتس کجاست؟

بیل گیتس، سرمایه‌گذار میلیاردر، ۸۷ درصد از سبد سهام (پرتفوی) ۴۵ میلیارد دلاری خود را تنها در پنج سهام در اختیار دارد.

صاحب‌خبر -

 در حالی که برخی از میلیاردرها ترجیح می‌دهند از کانون توجه دوری کنند اما بیل گیتس چنین نیست. او بیشتر به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل سابق مایکروسافت شناخته می‌شود که برای ربع قرن مدیریت آن را بر عهده داشته است، البته وی جایگاه تاریخی خود به دلیل فعالیت‌های بشردوستانه و خیریه را نیز تثبیت کرده است.

بر اساس گزارش فوربس، گیتس در حال حاضر ۱۳۱ میلیارد دلار ثروت دارد (تا لحظه نگارش این مطلب) که او را به نهمین فرد ثروتمند جهان تبدیل کرده است، با این حال، گیتس گفته است که در نهایت قصد دارد تقریبا تمام ثروت خود را به امور خیریه ببخشد. بنیاد بیل و ملیندا گیتس، برای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خیریه ایجاد شده است و هدف اعلام شده آن «ایجاد جهانی است که در آن هر فرد فرصت زندگی سالم و سازنده را داشته باشد».

برای این منظور، تراست از سال ۲۰۰۰ تاکنون نزدیک به ۵۴ میلیارد دلار در تلاش برای مقابله با سخت‌ترین و مهمترین مشکلات ازجمله بیماری و فقر در سراسر جهان پرداخت کرده است.تامین مالی تراست در سبد سهام ده‌ها شرکت است که ۸۷ درصد آن فقط از این پنج سهام تشکیل شده است.

مایکروسافت

به گزارش ایسنا، سرمایه‌گذاران نباید تعجب کنند که سهام مایکروسافت، بزرگترین دارایی بنیاد گیتس است، به‌خصوص که گیتس این بنیاد را با بخش بزرگی از دارایی‌های شخصی خود تاسیس کرده است. تراست تقریبا ۳۶.۵ میلیون سهم به ارزش ۱۵.۴۷ میلیارد دلار دارد.

مایکروسافت فراتر از سیستم عامل و نرم‌افزار قدیمی این شرکت است و در حال حاضر، مایکروسافت آژور، ارائه‌دهنده زیرساخت‌های ابری با سرعت بیشتری در حال رشد است و از رقبای ابری خود پیشی می‌گیرد.

دستیار دیجیتالی مجهز به هوش مصنوعی (AI) شرکت کوپایلت نیز نتایج مالی را تقویت می‌کند. تحلیلگران محاسبه کردند که هوش مصنوعی مولد می‌تواند تا سال ۲۰۲۷ درآمد افزایشی ۱۴۳ میلیارد دلاری ایجاد کند.

تراست با سود تقسیمی که مایکروسافت از سال ۲۰۰۴ به‌طور مداوم پرداخت کرده است، درآمد قابل اعتمادی به دست می‌آورد و از سال ۲۰۱۱ پرداخت سالانه خود را افزایش داده است. بازده ظاهرا ناچیز ۰.۷۱ درصد تابعی از افزایش قابل‌توجه قیمت سهام ۲۲۶ درصدی در طول پنج سال گذشته است که بسیار بیشتر از قیمت سهام ۸۷درصد اس اند پی ۵۰۰ است. علاوه بر این، نسبت پرداخت کمتر از ۲۵ درصد تضمین می‌کند که فضای زیادی برای رشد سود سهام در سال‌های آینده وجود دارد.

برکشایر هاتاوی

دومین دارایی بزرگ تراست، برکشایر هاتاوی است و تراست در حال حاضر بیش از ۱۷.۳ میلیون سهام برکشایر در سهامی به ارزش نزدیک به ۷.۱ میلیارد دلار در اختیار دارد. منافع تجاری برکشایر هاتاوی که شامل ۶۷ شرکت تابعه و دارایی سهام در بیش از ۳۲ شرکت دیگر است، تنوع لازم را فراهم می‌کند که آن را به وسیله سرمایه‌گذاری جذاب در زمانی که بودجه مورد نیاز است تبدیل کند.

سال گذشته، برکشایر درآمدی با رشد سالانه ۲۰ درصد ایجاد کرد و به ۳۶۴ میلیارد دلار و درآمد خالص ۹۷ میلیارد دلار رسید. علاوه بر این، برکشایر با ۱۸۹ میلیارد دلار پول نقد و معادل آن در ترازنامه خود، به قدر کافی قردتمند است.

مدیریت پسماند

تراست بیش از ۳۵.۲ میلیون سهم به ارزش ۷.۱ میلیارد دلار در مدیریت پسماند دارد. جمع‌آوری زباله و بازیافت پایه‌های اصلی کسب و کار مدیریت پسماند است و علیرغم رکود اخیر، نتایج قوی و حاشیه سود بیشتری ارائه کرده است. مدیریت پسماند نیز به دنبال گسترش است.

این شرکت به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد شرکت ارائه‌دهنده خدمات زباله پزشکی Stericycle را به مبلغ ۷.۲ میلیارد دلار خریداری کند. این خرید به تراست کمک می‌کند تا دسترسی خود را در راه‌حل‌های زیست محیطی گسترش دهد. مدیریت پسماند پرداختی خود را برای ۱۵ سال متوالی با بازده فعلی ۱.۵ درصد افزایش داده است و با نسبت پرداخت کمتر از ۴۷ درصد، فضای زیادی برای ادامه سود وجود دارد.

راه‌آهن ملی کانادا

تراست دارای ۵۴.۸ میلیون سهام راه‌آهن ملی کانادا به ارزش نزدیک به ۶.۹۷ میلیارد دلار باشد. این راه‌آهن دارای وجه تمایز به‌عنوان تنها راه‌آهن بین قاره‌ای در آمریکای شمالی است که سواحل اقیانوس آرام، ساحل اقیانوس اطلس و خلیج مکزیک را به هم متصل می‌کند.

علاوه بر این، راه‌آهن‌ها چهار برابر بازده سوخت بیشتری نسبت به کامیون‌های خارج از جاده دارند که انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا ۷۵ درصد کاهش می‌دهند. علیرغم ضعف اخیر، بهبود اقتصاد و افزایش حجم ترافیک ریلی، موفقیت بلندمدت این شرکت را به خوبی نشان می‌دهد. همچنین با سابقه خوب، با پرداخت‌های مستمر از سال ۲۰۱۱، سود سهام پرداخت می‌کند. بازده فعلی آن ۱.۹ درصد و نسبت پرداخت آن ۳۸ درصد تعریف پایدار، با پتانسیل بالاست.

کاترپیلار

پنجمین هولدینگ بزرگ گیتس یکی دیگر از مشاغل نمادین است. کاترپیلار به‌عنوان پیشروترین ارائه‌دهنده تجهیزات ساخت‌وساز و معدن در جهان، در ماه‌های اخیر تحت تاثیر اقتصاد نامطمئن قرار گرفته است، با این حال، قدرت این شرکت در تنوع خطوط تجاری آن است که شامل توربین‌های گاز صنعتی، لوکوموتیوهای دیزلی-الکتریکی و موتورهای دیزلی و گاز طبیعی نیز می‌شود. گیتس تراست دارای بیش از ۷.۳ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲.۴ میلیارد دلار است.

در حالی که فروش کاترپیلار در حال حاضر سال به سال ثابت است، کنترل هزینه‌ها حاشیه سود را افزایش می‌دهد و به افزایش سودآوری آن کمک می‌کند. این شرکت از زمان تاسیس در سال ۱۹۲۵ هر سال سود سهام پرداخت کرده است، از سال ۱۹۳۳ هر سال یک سود سه ماهه پرداخت می‌کند. سود سهام، دارای بازده فعلی ۱.۶ درصد است.

نظر شما