شناسهٔ خبر: 67275867 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

آموزش: چند نکته ساده برای حفاظت از حریم شخصی

ایتنا - کارشناسان توصیه می‌کنند برای محافظت از اطلاعات شخصی، تنظیمات گوشی‌تان را بررسی کنید و هنگام جست‌وجو در اینترنت شرایط و ضوابط سایت‌ها را بخوانید و از آنچه تایید می‌کنید و اطلاعاتی که در اختیارشان قرار می‌دهید، آگاه باشید.

صاحب‌خبر -
هوش مصنوعی به‌سرعت جای خود را در همه ابعاد زندگی‌ باز می‌کند؛ از دستیارهای صوتی گرفته تا ماشین‌ لباسشویی‌های هوشمند، همه آمده‌اند تا زندگی را برای کاربران آسان‌تر کنند اما هرچه حضور این فناوری در زندگی روزمره پررنگ‌تر می‌شود، شک و تردید درباره امنیت و حفظ حریم خصوصی هم بیشتر می‌شود.

شرکت اپل اخیرا چند ویژگی جدید گوشی‌هایش را اعلام کرد که ایلان ماسک می‌گوید ممکن است «اصول امنیتی را به شکلی غیرقابل‌پذیرش نقض کنند». شرکت مایکروسافت هم ماه گذشته از ارائه یک ویژگی خبر داد که می‌تواند هر چند ثانیه یک‌بار از لپ‌تاپ کاربران اسکرین‌شات بگیرد؛ آنچه نگرانی‌هایی را در خصوص مسائل امنیتی به وجود آورده است. با وجود این همه فناوری در خانه‌، کیف یا جیبمان، آیا نباید در مورد حفظ حریم خصوصی و نحوه بهره‌برداری از اطلاعات شخصی‌مان نگران باشیم؟

ونی گاموت، از شرکت امنیتی سایبری مک‌آفی، می‌گوید: «فناوری عالی است، شما باید به آن اعتماد کنید. در غیر این‌صورت ما همچنان همه‌جا پیاده می‌رفتیم و رانندگی نمی‌کردیم، به ماه نرفته بودیم یا اینکه کامپیوتر نداشتیم.» به گفته او، اما نحوه استفاده از فناوری می‌تواند نگرانی‌هایی را ایجاد کند. به گفته گاموت: «هوش مصنوعی ابزاری است که برخی می‌توانند از آن برای کلاهبرداری و جمع‌آوری اطلاعاتی که تمایلی به انتشار آن‌ها ندارید، استفاده ‌کنند.»

البته علاوه بر کلاهبرداران، شرکت‌های تبلیغاتی هم به دنبال اطلاعات شخصی‌ کاربران‌اند و از آن‌ها برای پیشبرد اهدافشان استفاده می‌‌کنند. 

 

کارشناسان توصیه می‌کنند برای محافظت از اطلاعات شخصی، تنظیمات گوشی‌تان را بررسی کنید و هنگام جست‌وجو در اینترنت شرایط و ضوابط سایت‌ها را بخوانید و از آنچه تایید می‌کنید و اطلاعاتی که در اختیارشان قرار می‌دهید، آگاه باشید. شرکت‌ها این داده‌ها را برای فروش جمع می‌کنند چون این داده‌ها قیمت دارند. بنابراین هنگام ثبت‌نام در سایت‌ها مراقب باشید چه اطلاعاتی را ثبت می‌کنید. به عنوان مثال برای تحویل کالا باید آدرستان را بدهید اما ارائه آدرس در موارد دیگر نامربوط است. حتی بارگذاری عکس‌ در سایت‌ها هم بسیار حائز اهمیت است.  

اسکای‌نیوز توصیه می‌کند وقتی برنامه‌ای را نصب می‌کنید، به این نکته توجه کنید که آیا ارزشش را دارد یا خیر و همیشه یادتان باشد که اطلاعات شخصی‌ شما باارزش‌ترین چیزی است که در اختیار برنامه موردنظر قرار می‌دهید. در واقع شما هزینه استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها را با ارائه همین اطلاعات شخصی‌تان پرداخت می‌‌کنید. برای مثال اگر به صورت تصادفی برنامه‌ای را دانلود کنید، هزینه آن را با به اشتراک‌گذاشتن داده‌هایی مانند تاریخ تولد یا هر اطلاعات دیگر پرداخته‌اید.

در هر صورت، در حالی که هوش مصنوعی در حال تبدیل‌ شدن به بخشی از زندگی روزمره است، آگاهی از نحوه استفاده از آن ضرورت دارد. کارشناسان توصیه می‌کنند در تنظیمات گوشی‌تان بازنگری کنید، شرایط و ضوابط را بخوانید و انتخاب کنید که کدام برنامه ارزش این را دارد که اطلاعاتتان را در اختیارش بگذارید. به این ترتیب می‌توانید از حریم خصوصی‌تان محافظت کنید و مانع سوءاستفاده سودجویان و کلاهبردارها شوید.

نظر شما