شناسهٔ خبر: 67275714 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و فیلیپین در بحبوحه تنش میان چین و مانیل

تهران- ایرنا- وزرای خارجه آمریکا و فیلیپین در بحبوحه تنش‌ها میان مانیل و پکن در دریای چین جنوبی گفت‌وگو کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت، تماس تلفنی آنتونی بلینکن و انریکه مانالو وزرای خارجه ایالات متحده و فیلیپین «پس از اقدامات خطرناک و غیرمسئولانه (چین) برای انجام عملیات قانونی فیلیپینی‌ها در دریای چین جنوبی انجام شد.»

گارد ساحلی چین اوایل روز دوشنبه اعلام کرد که یک کشتی تدارکاتی فیلیپینی به شکل عمدی با کشتی‌های چینی برخورد کرده است. پکن تاکید کرد که اقدامات کنترلی مانند هشدار، سوار شدن و بازرسی و همچنین تخلیه اجباری خدمه کشتی‌های فیلیپینی «مطابق با قانون» انجام شده است.

لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین چهارشنبه اقدام‌های چین در مقابل کشتی‌های فیلیپینی در نزدیکی جزیره مرجانی مورد مناقشه توماس شوال دوم در دریای چین جنوبی را حرفه‌ای و مهار شده خواند درحالیکه مانیل گارد ساحلی پکن را به توقیف سلاح و زخمی کردن یک ملوان متهم کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در سخنان خود تاکید کرد که کشتی‌های فیلیپینی در حال حمل وسایل امرار معاش نبودند بلکه مصالح ساختمانی و تسلیحات برای اشغال جزیره توماس شوال دوم جابه جا می‌کردند.

ارتش فیلیپین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: اقدامات پکن جان کارکنان ما را به خطر انداخته و به قایق‌های ما آسیب رسانده که این امر مصداق بارز نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.

در این بیانیه آمده است که درگیری روز دوشنبه در جریان مأموریت چرخشی و تدارکات معمول رخ داد. ارتش فیلیپین افزود که کارکنان نظامی خویشتنداری و حرفه‌ای بودن خود را نشان داده و از تشدید تنش خودداری کنند.

نظر شما