شناسهٔ خبر: 67275688 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

شهادت «چمران» به روایت سندی از دوران دفاع مقدس

دکتر مصطفی چمران ۳۱ خرداد سال ۱۳۶۰ زمانی که برای معرفی فرمانده جدید دهلاویه به این منطقه رفته بود، پس از سخنرانی در میان رزمندگان و سرکشی از سنگرها بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، همزمان با سالروز شهادت مجاهد خستگی‌ناپذیر انقلاب دکتر مصطفی چمران، سندی از گزارش وقایع قبل و بعد از شهادت این فرمانده دلاور سپاه اسلام، منتشر شده است.

شهید «مصطفی چمران» متولد سال ۱۳۱۱ در تهران بود که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران فعالیت‌های مبارزاتی می‌کرد و وقتی جهت ادامه تحصیل به آمریکا رفته بود نیز ضمن اخذ دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما، شاخه‌ای از جبهه ملی را با عنوان «جبهه ملی ایران در آمریکا» تأسیس کرد و سپس در برخی از کشورها نظیر الجزایر، مصر و لبنان زده و در این راستا، دوره‌های سخت چریکی را آموزش دید و سپس مسئولیت تعلیم چریکی مبارزان ایرانی را نیز به‌عهده گرفت.

شهید چمران وقتی در لبنان به‌سر می‌برد، با کمک امام موسی صدر، «حرکةالمحرومین» و سپس جناح نظامی آن، سازمان «امل» را بر اساس اصول و مبانی اسلامی پی‌‏ریزی کرد و در کمک به مردم فقیر لبنان نیز نقش مؤثری داشت، تا این‌که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به ایران بازگشت و در راه تربیت اولین گروه‏‌های پاسداران انقلاب اسلامی، به ایفای نقش پرداخت.

«مصطفی چمران» به فیصله قائله کردستان پرداخت و سپس به فرمان امام خمینی (ره) در آبان سال ۱۳۵۸ به سمت وزیر دفاع منصوب شد و همچنین در نخستین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی به نمایندگی مردم تهران انتخاب شد. نماینده و مشاور رهبر انقلاب اسلامی در شورای عالی دفاع نیز از دیگر مسئولیت‌های چمران در این دوره زمانی بود.

تشکیل «ستاد جنگ‌های نامنظم» در اهواز و همچنین ایجاد هماهنگی بین ارتش، سپاه و نیرو‌های داوطلب مردمی در روزهای آغازین جنگ تحمیلی را می‌توان از یکی دیگر اقدامات شهید چمران دانست. از سویی دیگر نیز نقش «ستاد جنگ‌های نامنظم» به فرماندهی شهید چمران در آزادسازی سوسنگرد نیز نقشی بی‌بدیل بوده و آزادسازی ارتفاعات الله‌اکبر و فتح دهلاویه هم مرهون مجاهدت‌ها و تلاش‌های چمران و یارانش است.

سرانجام این مجاهد راه خدا، ۳۱ خرداد سال ۱۳۶۰ زمانی که برای معرفی فرمانده جدید دهلاویه به این منطقه رفته بود، پس از سخنرانی در میان رزمندگان و سرکشی از سنگرها بر اثر اصابت ترکش خمپاره ‏به شهادت رسید.

انتهای پیام/ 113

نظر شما