شناسهٔ خبر: 67275655 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

ناکامی داروی سرطان پستان آسترازنکا در کارآزمایی بالینی

ایتنا - سرطان پستان از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان است. مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا از ابتلای سالانه ۵۶ هزار نفر به آن در این کشور خبر می‌دهد.

صاحب‌خبر -
شرکت داروسازی آسترازنکا روز سه‌شنبه اعلام کرد ترکیب داروی سرطان پستان این شرکت با نام تروکاپ (Truqap) با داروی شیمی‌درمانی پاکلیتاکسل (paclitaxel)، در مرحله آخر کارآزمایی برای درمان سرطان پستان ناموفق بود و نتوانست به اهداف اصلی آن یعنی بیشتر زنده نگه داشتن بیماران مبتلا به سرطان پستان سه‌گانه منفی TNBC کمک کند.

بنابر اعلام آسترازنکا، درمان سرطان پستان سه‌گانه منفی به دلیل اینکه سلول‌های سرطانی آن نشانگرهای زیستی (biomarker) قابل اقدام برای هدف‌گیری در درمان ندارند، بسیار مشکل است و روش‌های مبتنی بر شیمی‌درمانی همچنان اصلی‌ترین تدابیر درمانی‌اند. 

این کارآزمایی که کاپ‌ایتلو‌ــ۲۹۰ (CAPItello-290) نام دارد، در حال بررسی این موضوع بود که آیا ترکیب داروی تروکاپ و پاکلیتاکسل می‌تواند بقای کلی بیماران مبتلا به سرطان پستان سه‌گانه منفی غیرقابل جراحی یا متاستاتیک را بهبود دهد یا خیر. این روش با درمان از طریق عامل شیمی‌درمانی قدیمی‌تر و ارزان‌تر پاکلیتاکسل در ترکیب با یک دارونما مقایسه شد.

محققان این شرکت داروسازی می‌گویند که این دارو در کل جمعیت تحت آزمایش و نیز زیرگروهی از بیماران مبتلا به تومورهایی با تغییرات نشانگرهای زیستی خاص، نتوانست به اهدافش دست یابد.

سوزان گالبریت، معاون اجرایی، تحقیق و توسعه سرطان‌شناسی در آسترازنکا، تاکید کرد: «با وجود به نتیجه نرسیدن کارآزمایی کاپ‌ایتلو‌ــ۲۹۰، این نتایج ما را به درک بهتر نقش مسیر PI3K/AKT (یکی از مسیرهای مهم سیگنال‌دهی سلولی) در درمان سرطان پستان هدایت می‌کنند.»  

سرطان پستان از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان است. مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا از ابتلای سالانه ۵۶ هزار نفر به آن در این کشور خبر می‌دهد. این مرکز اخیرا از نتایج امید‌وارکننده آزمایش خون برای تشخیص زودهنگام بازگشت احتمالی این سرطان خبر داد که می‌تواند برای بیماران بهبود‌یافته که با نگرانی بازگشت احتمالی این سرطان مواجه‌اند، روزنه امیدی باشد. 

شرکت پژوهشی سیگن هم سال گذشته پیشرفت‌های مهمی در درمان سرطان پستان دست یافت. این شرکت با استفاده از روش درمانی ترکیبی و داروی توکیسا (Tukysa) توانست به بیماران مبتلا به سرطان پستان کمک کند تا بدون وخیم‌ شدن بیماری مدت‌زمان طولانی‌تر زنده بمانند. توکیسا که با نام شیمیایی «توکاتینیب» شناخته می‌شود، همراه با «هرسپتین» و شیمی‌درمانی، برای بیمارانی تایید شده که سرطانشان با وجود یک دوره درمان، وخیم‌تر شده یا متاستاز Metastasis (فراگستری) داده است. 

نظر شما