شناسهٔ خبر: 67275643 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

در انتظار درخشش گلزنان در روز دوم

یورو و کفش طلایی که فعلا صاحب ندارد

با پایان دور اول مرحله گروهی فرصت خوبی است که از برخی زوایا بازی‌های هفته اول را مورد بررسی قرار دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، یکی از بحث‌های همیشگی و البته جذاب میان اهالی فوتبال این است که چه بازیکنانی می‌توانند فاتح کفش طلای چنین تورنمنت‌هایی شوند. آنچه که از دیدارهای دور اول یورو 2024 مشاهده شد، آن بود که فاصله تیم‌ها از نظر تاکتیکی به شدت به یکدیگر نزدیک است و همین امر سبب می‌شود تا رقابت تیم‌ها شانه به شانه پیش برود.

برد سخت مدعیانی همچون پرتغال، انگلیس، فرانسه و ایتالیا و باخت بلژیک نشان می‌دهد تیم‌هایی که همیشه به عنوان مدعی شماره یک در ادوار جام ملت‌های اروپا ظاهر شده‌اند، در این دوره کار به شدت سخت و دشواری برای قهرمانی در پیش رو دارند.

این دلایل از طرفی موجب شده تا فعلاً خبری از آنچه که منتظرش بودیم نباشد. آن چیزی که علاقه‌مندان به فوتبال از گلزنان همیشگی توقع و انتظار دارند. از سویی دیگر با نگاه به یک آمار بیشتر متوجه دشوار بودن شرایط برای کسب آقای گلی می‌شویم.

در دوازده دیدار برگزار شده در هفته اول، سی و یک بازیکن مختلف گلزنی کردند و حتی یک دیدار هم بدون گل به پایان نرسیده و در تمامی دیدارها شاهد رد و بدل شدن گل بوده‌ایم. نکته جالب‌تر اینجاست این سی و یک بازیکنی که پایشان به گلزنی باز شده تنها موفق به ثمر رساندن یک گل شده‌اند و تا به این‌جای کار بریس یا هت‌تریکی توسط بازیکنی به ثبت نرسیده است.

در بین اسامی گلزنان، نام‌های مطرحی دیده نمی‌شود و شاید بتوان برای مثال به کای هاورتز، جمال موسیالا، فولکروگ، جود بلینگام، موراتا و خاکپو اشاره‌ای داشت که از شناخته شده‌ترین چهره‌های گلزنی هفته اول در خط حمله بوده‌اند.

مدعیان کفش طلای یورو که قبل از آغاز رقابت‌ها پیش‌بینی‌هایی درباره درخشش و گلزنی آنها می‌شد، فعلا در خاموشی کامل به سر می‌برند و هیچ گلی از سوی آنها وارد دروازه رقبا نشد.

* برای مورد اول، بد نیست به سراغ امید اول گلزنی بلژیکی‌ها برویم. روملو لوکاکو و هم تیمی‌هایش در اولین دیدار برابر اسلواکی حسابی زمین‌گیر شدند و نتوانستند توقعات هواداران خود را برآورده سازند. بیگ رام در عین اینکه چند موقعیت مسلم گلزنی را به راحتی از دست داد، دو گل به ثمر رساند که هر دوی آنها توسط داور و کمک داور به دلیل خطای هند و آفساید مردود شد.

2045533

* در همان شب فرانسه با گل به‌خودی و البته سختی و مشقت، به برد برابر اتریش دست پیدا کرد. کاپیتان و ستاره خروس‌ها یعنی کیلیان امباپه نتوانست به طلسم گل نزدن خود در یورو پایان دهد و پنجمین بازی او در جام ملت‌های اروپا، بدون ثبت یک گل به اتمام رسید و با توجه به شکستگی بینی او، احتمالا دیدار بعدی مقابل هلند را از دست خواهد داد.

2045534

* در تیم ملی انگلیس همه چشم‌ها به هری کین بود اما به جای هری، جود بلینگام بود که قفل دروازه صرب‌ها را گشود. در واقع از کاپیتان سه شیرها توقع بیشتری برای گلزنی می‌رفت و با در نظر گرفتن فصل درخشان او در بایرن مونیخ، تصورها از او چیز دیگری بود. هر چند که او بدشانسی هم آورد و در یک موقعیت ایده‌آل گل، توپ به جای اینکه وارد دروازه شود به تیر افقی اصابت کرد و در عین ناباوری بهترین موقعیت برای گلزنی هری کین از دست رفت.

2045536

* در مورد پایانی هم باید به بهترین گلزن تاریخ یورو اشاره کنیم. رونالدو که عنوان بیشترین بازی در ادوار جام ملت‌های اروپا را در اختیار دارد، برابر جمهوری چک نتوانست رکورد خود را در گلزنی ارتقا دهد و با همان چهارده گل از دوره‌های قبلی، به استقبال بازی دوم مقابل ترکیه می‌رود. او که ششمین یوروی خود را تجربه می‌کند، در یورو 2020 با پنج گل عنوان آقای گلی را به دست آورد.

2045535

به هر روی باید دید که امید اول گلزنی‌ها در یورو، تا چه مرحله‌ای به همین روند و عملکرد خود ادامه می‌دهند و آیا قرار است آنها در این تورنمنت خاموش و تاریک بمانند؟ شاید در این دوره از جام ملت‌های اروپا به جای درخشش ستارگان، تاکتیک‌ها و افکار و فلسفه‌های مربیان باشد که بیش از پیش کارساز و مثمرثمر واقع شوند.

معین احمدوند

نظر شما