شناسهٔ خبر: 67275395 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

یک مقام صنفی:

سیاست‌های ارزی صادرات پسته را مختل کرده است

صاحب‌خبر -

رئیس هیات‌مدیره انجمن پسته گفت: به‌دلیل سیاست‌های ارزی دولت در مورد چگونگی برگشت ارز، تجار ایرانی توان صادرات پسته و رقابت در بازارهای خارجی را ندارند.

محمد صالحی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه بخش زیادی از پسته پارسال روی دست تجار باقی مانده است، توضیح داد: به‌دلیل اینکه ما خریدمان را با ارز آزاد انجام می‌دهیم و پس از صادرات باید ارز برگشتی را به‌صورت نیمائی و با قیمت کمتر بفروشیم، این موضوع باعث می‌شود تا تاجران پسته با زیان‌های بالائی متضرر شوند و عملا توان صادرات و رقابت در بازارهای بین‌المللی را نداشته باشند.

او تصریح کرد: این موضوع مشکل همه صادرکنندگان شده است، اما برای بعضی از صادرکنندگان و تجار پسته  حاشیه سود به حدی کم شده که عملا دیگر توان صادراتی وجود ندارد و اگر قرار است که پسته هم صادر شود باید فکری به حال این موضوع بکنند.

این مقام صنفی افزود: ما برای برگشت ارز هیچ مشکلی نداریم و متعهد می‌شویم که ارز حاصل از صادرات را به کشور برگردانیم اما مشکل در قیمت آن است و دولت نباید به دنبال این باشد که ارز برگشتی را با قیمت کمتری از ما بخواهد، به هر حال ما هم دچار زیان می شویم و معتقدیم که قیمت دستوری در همه حال اشتباه بوده و باعث بسیاری از مشکلات شده است.

صالحی  در مورد تولید پسته در ایران و پیش افتادن کشور آمریکا در تولید این محصول، گفت: متاسفانه در کشور ما به‌دلیل معضل کمبود آب، برای تولید مشکلاتی پیدا کرده ایم و به‌ همین دلیل کشوری مثل آمریکا در تولید پسته از ما پیشی گرفته است.

او  در مورد چگونگی رقابت پسته آمریکا با محصول ایرانی در بازارهای جهانی، اظهار کرد: در بعضی بازارها مانند کشورهای چین یا روسیه، چون برای پسته ایرانی معافیت‌های گمرکی بیشتری وجود دارد، شرایط برای پسته ایرانی بهتر است اما اتفاقی که می‌افتد، پسته آمریکایی در یک کشور ثالث با برچسب پسته ایرانی و با تعرفه گمرکی کمتر به کشور چین و روسیه صادر می‌شود.

 

نظر شما